Hej jag är 20 år gammal och har lång sparhorisont 30+ år. Jag studerar och investerar runt 7-8 tusen i månaden på avanza
Detta är min portfölj
LF global index
Spiltan aktiefond investmentbolag
AuAg Silver bullet A
Volvo B
Atlas copco
Jag vill äga storbolag, men känns som att jag tappar tech koncentrationen därför överväger jag en ETF mot nasdaq.
I övrigt undrar jag, vad mer kompletterar portföljen, hade man kunnat slänga in en investor B eller exempelvis handelsbanken B. Det hade varit kul att äga antingen apple, nvidia amazon också men hur resonerar ni? öppen för era tankar och tacksam för svar. “Visonen” är att äga en portfölj med bra bas, och jag tror mycket på storbolag
“Jag vill äga storbolag men känns som jag tappar tech-koncentrationen”
Är det inte lättare att bara stoppa in en större del i den globala indexfonden än att dutta med enskilda svenska stora bolag och lägga till en NASDAQ-fond? NVIDIA, Apple och Amazon är stora spelare i en global indexfond exempelvis, så du äger redan andelar i de bolagen.
Genom en större andel global indexfond så får du automatiskt stora bolag till största del och dessutom en hög andel techjättar.
Hej, stort tack för ditt svar, jo det stämmer också. Annars vad tycker du om aktie innehaven, kan de tkompletteras med en Investor b? Handelsbanken B eller något annat? tankar?
Jag är inte bra på att bygga aktieportföljer, tror mer på fondsparande.
Mitt tips till dig är att lägga majoriteten i indexfonder och sen ha en separat liten portfölj med enskilda aktier så kan du “tävla” mot indexfonderna. Gå med i Unga Aktiesparare för att hitta likasinnade som du kan diskutera enskilda aktier med, det gjorde jag i din ålder och det var både trevligt och lärorikt. Det hela slutade dock med att indexfonderna gick bättre för min del så jag har i stort sett lagt av med investeringar i enskilda aktier. Lycka till!
Hej! Jag har skrivit innan och känner inte att jag fått höra era synpunkter. Student här med sparhorisont på 30-40 år.