Portfölj-kritik: LF Global + Investor + ASML + MSFT + Amazon och Broadcom

Tja, då var vi här igen, portfölj-kritik. Medveten övervikt på bolag jag tror på och gillar.

Vad hade ni ändrat? Tagit bort/lägga till? Fördelning?

Själv hade jag kanske lagt till ticker NEE för att få in energi, kanske coca cola? Idk?

Tacksam för era tankar

Minskat lekhinksdelen till max 10%.

4 gillningar

15 gillningar

Det du gillar. :smiley:

3 gillningar

RikaTillsammans brukar rekommendera max 10% i enskilda aktier. Beträffande urvalet av dessa skulle jag rekommendera att du diskuterar med andra som har enskilda aktier som hobby, Aktiespararna är ett bra forum exempelvis. Lycka till! :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Hej,

Jag antar att du vill övervikta Sverige när du väljer Investor. Investor är ett bra investmentbolag med stabil historik, men jag hade valt att plocka in lite fler bolag eller en bred sverige-fond. Det finns många investmentbolag som kompletterar investor.

Är det något med globalfonder som är lite riskfyllt är att man får rätt stor % av några få bolag (som alla dessutom är noterade i USA). Nu har du valt att övervikta några av dessa genom att köpa dem separat också.

En av fördelarna med indexfonder är att spridningen är bra, och att ha mer än 5% i en enskild aktie motverkar fördelen… Microsoft har kanske radan 5 % av globalfondens värde, och då hade jag inte köpt dem separat också….

De enda av dessa innehav jag direktäger är investor och LF global, men LF global är på väg ut nu. Så det är vad jag skulle ändra med din portfölj också.

Plus global som snart kommer skulle vara en kandidat att byta till även om jag ogillar att de håller så länge på likviden. Nordea global är också ett alternativ eller om du kan tänka dig ETF’er så är F50A en favorit, helst köpt hos IBKR.

Vad är bra med F50A?

Följer globalt index developed markets utan ESG mycket väl och till lägsta avgift.

Det är väl ok om du tror på tech :+1:

Jag har haft TSM länge och tror på dom på lång sikt och så länge Ai är på tapeten så tror jag att det kommer att gå kanon

Grejen med TSM, är såklart Taiwan risken

1 gillning

Aktierna i sig är ju bra bolag överlag, skulle nog varit mer orolig om de var typ eniro, memcoins eller något annat spekulativt bolag utan vinst. Jag har inte så mycket aktier som du har i procent men runt 17 % totalt. Dock är de ju främst för att de vuxit i högre takt en mitt andra innehav, jag gör sällan nya köp i aktier. Sedan tänker jag att har man ett högt sparande så borde ju aktiedelen minska för varje månad. Du skulle ju kunna addera emerging markets om du vill ha mer bredd säg 10 %.