Hej, portfölj med 30 års sparhorisont, den är väldigt ny så alla innehaven har inte intagit sina “riktiga positioner”.
LF global 40%
Spiltan aktiefond investmentbolag 23
Investor B 8%
Microsoft 8%
Taiwan Semiconductor 4%
Volvo B 4%
(Procent andelarna är ej exakta eller korrekta)
Här kommer då mina frågor till er. För nuvarande känner jag att den är lite övervikt mot tech. Då tänker jag balansera med Schneider electronic för att möta den elektrifiering som våra samhällen står inför. Jag har även kikat på bolag som amazon. Vad anser ni kring att sälja av spiltan aktiefond? och låta investor vara sverige delen? kanske lägga till nån mer svensk aktie? Det kom en artikel igår att spiltan har varit under index i 15 år på 1.5%, medans investor slagit index i ca 17 år. Vad hade ni bytt emot? Även sugen på en copper x miners etf. Hade ni slopat volvo?
Ber om ursäkt för lång text, men skulle verkligen vilja höra era åsikter. För er som tänker att den är väldigt tech övervikt, då tänker jag öka i global/investor för att kompensera.
Om vi vänder på det. Vad har du för argument att inte bara köpa en marknadsviktad indexfondportfölj? Varför vill du ligga övervikt i de enskilda aktier du har? Utan att vi hör din tes blir det rätt svårt att bedöma dess interna logik.
Om jag ändå ska komma med ett utlåtande: Du säger 30 års horisont - ska du hålla Microsoft eller Volvo enligt denna vikt under den tiden? Katalysatorer för att sälja eller köpa mer?
Nja, jag tycker det verkar jobbigt. Jag kör på med 100% Lysa aktier bred.
Hej! Jo, jag ser ett bra köpläge att komma in i microsoft, TSMC ser jag som framtiden då dom har monopol med fabrikerna kring chippen som dom sedan distributerar till NVIDIA osv. Jag tycker att sparande ska vara lite roligare, och köpa grejer som jag tror på. Absolut en indexfondportfölj är nog det enklaste, men jag vill se mer med mitt sparande.
Schneider låter bra. Prysmian är också ett bolag i lite samma tema.
Du borde kanske ha en råvarufond + lång räntefond då 100% aktier kan vara risky i en svag marknad. En råvarufond jag gillar är amundi bloomberg comodity equal weight. Skön mix av av typ 30% guld o silver, 30% olja o gas och resten övriga metaller. När det gäller räntefonder finns det bra tips i allvädersportfölj strängen
I övrigt ser det bra ut👍 jag tolkar det som att du sparar på 30 års sikt, men att innehaven kommer ändras under årens lopp
Jag förstår hur du tänker. Min enkla invändning är att t ex TSMC idag prissätts högt av marknadens kollektiva visdom, och är därför redan idag ett av världens största bolag (topp 10). När jag höll på med aktier brukade jag titta på hur mycket mina innehav avvek från dess % av marknadsvikt. Ju mer jag avvek från detta desto mer behövde jag motivera varför.
Det kan absolut vara ett skäl att köpa enskilda aktier för att det är roligare, mer spännande om man så vill. Men du har ju 30 års horisont och kommer med största sannolikhet inte överprestera index, eller tror du att du kan det? Det många i det här forumet gör är att man skaffar sig en lekhink där man låter sina egna teser flöda fritt. Denna kan utgöra allt från 1-10-20-30% av ens totala innehav, om man så vill. Tänk på denna deprimerande men tillnyktrande data:
Mindre än 1–2 % av aktiva förvaltare lyckas slå marknaden efter avgifter.
Över 20 år underpresterar cirka 95 % av alla aktiva fonder.