En stark portfölj

Hej, Vilka 10-12 amerikanska aktier/bolag skulle ni placera i en portfolio för 5-8 års horizont?

Inga direkt. Hade köpt globalfond och fått innehaven den vägen.

4 gillningar

Inga. För svårt att veta vilka som vinner/förlorar på AI-racet som pågår. Globalfond skulle jag ta istället. Sen är 5-8 år år för kort för aktier enligt vad jag tycker. Minst 10 år.

1 gillning

Om jag var tvungen, tex pga KYC fondbolag vägrar sälja en fond till mig:

Där har jag redan 25%+ av vad en globalfond har, men med mer jobb och risk (fast också möjligheter att göra bort mig fullständigt)

1 gillning

Försiktiga svar hittills. En långsam ETF är inget för mig och för många andra. 6-8% per år är ingenting jämfört med att välja ut några ledande från fonder som kan ge mycket mer…

3 gillningar

eller mycket mindre :thinking:

2 gillningar

Beror på när man köper…

1 gillning

En trisslott kan också ge mycket mer. Det betyder inte att det är lönsamt att köpa trisslotter.

2 gillningar

10-12 st Berkshire A aktier vore rätt trevligt.

Du kan ha rätt. En trisslott är gambling. En strategisk investering i starka business är nånting annant. Enligt mig. Jag kan ha fel.

1 gillning

Det är bara gambling om man frågar på ett forum vilka aktier man ska köpa.

Jag vet vad jag har. Jag är bara nyfiken på andras åsikter..

Vilket visar att det bara är gambling. Ska du slå marknaden måste du gå emot marknaden och ha rätt.

1 gillning

och det gör/gjorde jag sedan 5 år i rad…

5 år säger tyvärr inget om tur vs skicklighet. För kort tid.

1 gillning

Dominerande negativitet..tyvärr…

Vill du inte göra jobbet själv utan vill att folk på ett forum ska mata dig med aktieanalyser. Då blir det så.

Vem ville ha analyser? Inte jag. Jag var nyfiken bara på andras idéer. Men tydligen inte på din.

Jag skulle avråda från att köpa enskilda aktier, speciellt när du dessutom frågar om vilka aktier man bör köpa.

Som andra har sagt så är det mycket svårt att vet vilka aktier som är “vinnarna” och oddsen är större att du blir en förlorare.

En strategi på rekommendationer från forum är ingen strategi.

Börja istället att läsa här:

och titta även på detta klipp:

3 gillningar

Vilka har du? Är det köp och behåll eller vilken strategi kör du när du säger 5-8 år?

1 gillning