Vilka 5-6 långtidsaktier skulle du ha i din portfölj över 15-20 år utan att röra ? Dom ska vara en krydda som kan slå . Huvuddelen av portföljen sitter redan i breda säkra indexfonder. Vilka 4-5 indexfonder skulle du månadsspara i ?
Om huvuddelen sitter i indexfond så skulle jag försöka leta asymmetri, har inte fem alternativ men Nanoform Finland är rätt intressant aktie.
Går den även bra så blir det en väldigt defensiv aktie när den väl har mogna.
Inga. Det är en för lång tidsperiod att lämna därhän. Indexfonder för hela slanten.
Däremot om jag tillåts bevaka och vid behov balansera om, då äger jag gärna en del aktier. Just nu Investor, Berkshire Hathaway och ett par andra. Som komplement till min i övrigt indexetunga portfölj.
Ja det var precis så jag menade . Jag var lite otydlig kanske .
4-5 är lite lite. En portfölj bör vara minst 10 bolag för att minska företagsspecifika risken en del. I såfall är väl nedan mina favoriter typ
- Berkshire Hathaway
- Johnsson & Johnsson
- Coca Cola
- Procter & Gamble
- Alphabet
- ASML
- Siemens
- SAP
- Atlas Copco
- Investor
Jag ska lägga ut min portfölj när den är klar . Jag hade alphabet innan . Berkshire verkar många gilla
Hur många av de bästa bolagen för 15-20 år sedan har slagit index till idag? Varför/varför inte? Är det ren ”lek med pengar” eller vill du tro på att du kan överkasta index på egen förmåga eller bara ”litar på random folk i ett ekonomiforum” (där största konsensus är baserat på forskningen att ingen kreti och pleti i stort sett slår index om det inte är ren tur) Vad är din egen investeringsfilosofi?
Vilka aktier hade du själv valt innan du ställde frågan på forumet?
Din fråga är väldigt intressant och kan skapa bra diskussioner. Nyfiken på ditt svar.
man kan tänka olika,mensom jag tänker, “Basen är index, aktier är komplement/spekulation på medellång sikt eller spekulation om att marknaden har fel på lång sikt”
Jag kan tänka mig att äga vissa aktier som är breda nog och känns långsiktiga nog, pålång sikt. I mitt fall, hittills bara Investor och Berkshire. Båda dessa är lite gran som att jag kompletterar globalt index med fonder för att justera riskprofilen något bort från AI bubbla risk.
Klart att fler liknande bolag skulle kunna falla under dessa kriterier, men då jag ämnar hålla mig under 1% avtotal net worth i aktier så får det bli dessa 2
Sedan har jag tagit kort/medllång position i en, planerar för2-3 aktier där jag tror de är felvärderade idag,fast det är ju bserat på en helt annan rational än de ovan 2
Nu är jag också likt dig ganska tung i A.I bolag, de har ju sina risker naturligtvis, men har också lett väldigt bra vinster senaste åren. Om jag skulle överväga att ha något som balanserar ut de så hade jag nog valt typ Investor. De e ju så svårt att säga framåt, jag tar inte mina vinster för givet, kan lika gärna vara så att proppen går ur och vi istället underpresterar under långt tid. I dagsläget känner jag mest att nä blir det en krasch innan jag fyndar lite, annars behåller jag bara det jag har nu och fortsätter med att köpa fonder.
Men jag har redan investor i globalfonden . Fonddelen ör ju den som ska jobba och tuffa pp och aktiedelen den extra kryddan som är relativt liten typ 80/20