Hej alla! Vill höra era åsikter vad ni tycker om min portfölj. Har ett KF och ett ISK.
ISK:
Nibe Industrier B Svenska
Scandic Hotels Group Svenska
Atlas Copco B
Tele 2 B
NCC B
Securitas B
Cibus Nordic Real Estate
Volvo B
AAK
Skanska B
Clas Ohlson B
Assa Abloy B
Holmen B
Boliden
Astra Zeneca ADR
KF:
Abbvie
Microsoft
Broadcom
Apple
Amazon .com
PepsiCo
Novo Nordisk B
Realty Income REIT
Aker BP
Fonder :
Swedbank Robur Security and Defence A
Handelsbanken Hälsovård Tema (B1 SEK)
Handelsbanken Infrastr & Bereds (B1 SEK)
Swedbank Robur Technology A
Guld : Xetra-Gold ETC
Jag försöker fylla på i varje bolag kontinuerligt. Jag tror det är en liten överlappning mellan aktierna och fonderna och tänker kanske ta bort en av dom. Hade gärna velat höra era åsikter om denna portfölj!
Tror att det kanske är fel forum för en portfölj med en massa enskilda aktier. Här är det få som tycker att det är en bra idé, inklusive jag. Fonderna är dessutom sektorfonder som likt aktier är satsningar på olika delar av marknaden. De flesta här, inklusive jag själv, tror att det är extremt svårt att slå marknaden genom att välja ut aktier och branscher som man tror ska gå bra, och investerar därför i princip enbart i indexfonder.
Jag personligen skulle inte vilja ha något av dina innehav i min portfölj. Den har samma förväntade avkastning som en indexfond men högre risk, minus fondavgifterna. Dessa är i sin tur ruskigt höga. Handelsbanken Hälsovård Tema har en avgift på 1,6 %! Det krävs extremt bra alfa för att lyckas överkomma en såpass saftig avgift.
Fast hur vet du när den dagen är kommen? Ett enskilt år kan man kanske halka efter utan att behöva lägga om hela sin strategi?
P.S Jag investerar inte heller i fonder men fick pisk av OMXS30 GI förra året och blev därav besegrad av ett jämförelseindex för första gången på många år. Ligger marginellt efter i år med men anser nog inte att det är dags att kasta in handduken ock köra Avanza Zero istället.
Problemet med den här frågeställningen är att du aldrig kommer att få ett bra svar. På detta forumet får du sannolikt rådet att sälja och istället investera allt i indexfonder. På renodlade aktieforum är risknivån oftast helgalen och det krävs dessutom att någon är expert på samtliga bolagen mer eller mindre.
För breda penseldrag kan du ställa frågan till en AI:
Portföljen innehåller många bra bolag, men den är överdiversifierad och saknar tydlig prioritering. Du har betydande överlapp mellan enskilda aktier och temafonder, särskilt inom tech, hälsovård och industri, vilket gör att du i praktiken tar samma risk flera gånger. Med så många innehav blir det svårt att vikta meningsfullt, så antingen bör du minska antalet positioner eller låta fonderna stå för bredden och aktierna vara tydliga övertygelsecase.
Problemet med ditt resonemang är att du kan torska såpass rejält ett år på börsen att dina tidigare års överavkastning bleknar. Långsiktig börsframgång handlar om att undvika misstag.
Om du dessutom tror att du har en edge - och inte bara tur - varför ska ett dåligt år stoppa dig?
För mig handlar det väl att jag inte behöver slå index så mycket mer.
Överavkastar man index 6-7 år blir ju ränta på ränta-effekten så brutal att man sedan bara kan lägga ned och köpa en fond och glömma den. Samtidigt är det svårt att motivera sig att inte fortsätta med den strategi man tagit fram så länge den överavkastar. Då kan ju ett års underprestation vara en morot att köpa index
jag tror en global idxfond slår detta till lägre risk. Det enda jag gjort som liknar din portfölj är ett bet (som kan kosta mig) på Guld (jag ser det som en försäkring vid ett riktigt skitscenario för främst dollar och USA börser som drar ned alla börser)
Fin portfölj men en del bolag jag sjölv är en stolt ägare utav min portfölj av enskilda aktier har dock en mer vikt åt svenska investmentbolag men har börja köpa på mig lite smått av andra bolag också viktade upp idag med lite mer bankaktier samt bettingbolag
Nu tävlar jag inte helt mot omx30 med min svenska aktieportfölj utan den kör sitt “egna race” har byggt in så den hitills klarat börsnedgångar mycket bättre men sticker ej upp lika mycket heller vid bra tider.
Ska man jämföra sig direkt mot en indexfond så måste man ju ta en indexfond inom den kategorin man investar inom kan jag tycka det närmsta jag skulle jämföra min portfölj med är väll typ fonden spiltan investmentbolag men tycker ej den matchar heller riktigt min strategi.