Input och åsikter på min svenska långsiktiga aktieportfölj

input
Vad tycker ni om min fördelning av dessa aktier?
Detta är min största portfölj i dagsläget, har en likadan för utländska bolag i en KF som jag inte lägger lika mycket kärlek på.
Tanken för denna är att ha 20st bolag fördelat över en bred bas av olika branscher för att uppnå en diversifiering bland Stockholmsbörsens alla bolag.
Jag är fortfarande i uppbyggnadsfasen av denna portfölj och månadssparar i den mellan 3-5000kr.
Portföljens syfte är att ge mig både säkra kort i form av vissa basaktier där konjukturen inte påverkar nämnvärt men också en del tillväxt.
Försöker även få in en del utdelning i portföljen, jag vill ha en DA om minst 2% för totala portföljen, ligger idag på 2% men skulle inte bli ledsen för en högre &-sats.
Jag är rädd att jag är viktad lite väl tungt mot fastighet/bygg, men samtidigt gillar jag denna bransch och har bra koll på den.
Har ni några tips på bolag att lägga till/byta ut eller ta bort för att bättre matcha mina kriterier?

Tyvärr är det här en fråga som är omöjlig för oss att svara på. Du hade behövt skriva betydligt mer om din tankeprocess kring de olika innehaven, dina mål, hur det hänger ihop med din totala ekonomi och så vidare.

För om jag ska skulle svara från “min värld” så är det här en jättedålig portfölj för mig personligen utifrån mina ingångsparametrar (t.ex. direktägande i aktier endast i absoluta undantagsfall) men för dig kan den vara jättebra.

Hej Jan.
Tack för ditt svar och din kritik. Har uppdaterat inlägget och försökt få fram mer av mina kriterier och vad portföljen har för inverkan på min ekonomi.
Egentligen vill jag bara ha input på hur fördelningen ser ut bland bolagen sett till diversifiering och om jag kanske rentav saknar en bransch?!
Tack :slight_smile:

Hur ser din analys av respektive bolag ut? Vad bygger tesen på att din portfölj över tid ska överavkasta exempelvis Nordnet indexfond Sverige över tid?

1 gillning

Hej Alec.
I de flesta fall, inte alla, har jag utgångspunkten att jag äger bolag jag själv kommer i kontakt med. Tex SWMA där jag använder deras produkter, samma med ICA, sitter i ett kontor från Castellum osv.
Har ännu inte satt upp något avkastningskrav mer än att jag vill följa Stockholmsbörsens utveckling någorlunda. Denna portfölj använder jag istället som en bas/grund för största delen av mitt kapital, tycker det blir roligare att följa pengarna när de jobbar för bolag jag själv tycker om.
Har andra portföljer där avkastningskravet är viktigare, då inte jämfört med något, utan istället att vid tex +50% säljer jag av investerat kapital.

Okej,

Kan rekommendera Nordnet indexfond sverige som är helt gratis, eller Plus alla bolag Sverige för 0,22% avgift. Då följer du stockholmsbörsen och riskerar inte att underprestera till en mycket låg avgift.

Denna metod är tyvärr inte mycket bättre än att låta en apa peka på en aktie och ta den.

Alla får såklart göra som dom vill, och om ditt val av aktier i bolag som du gillar får dig att hålla portföljen i vått och torrt i många år så kan ränta på ränta effekten få dig att bli en vinnare långsiktigt oavsett. Men var dock medveten om att du har oddsen emot dig att slå index med tanke på att majoriteten av alla aktier som handlas på börsen köps och säljs av fullblodsproffs som arbetar med förvaltning 40h+ i veckan. Som lekman har du tyvärr inte mycket att sätta emot om du inte vill förlita dig på turfaktorn.

2 gillningar