Feedback på min tilltänkta aktieportfölj

Hej,
Första inlägget på detta forumet :slight_smile:

Har suttit en tid och klurat lite över vilka bolag jag vill ha i min aktieportfölj och tänkte ha nedan.
Vill satsa på stora bolag med bra strategier och inom brancher jag är insatt i. Dessutom vill jag istället för svenska fonder ha stabila investmentbolag i portföljen. Ett annat kriterie är att få kontinuerlig utdelning.

Målet med portföljen är långsiktig avkastning.

Vad tror ni? Något jag bör tänka på?

Många fina bolag! Hur är fördelningen mellan dom tänkt att vara? Och har du något annat sparande/investerande utöver detta?

Jag är osäker på exakt fördelning ännu. Men målet är att detta är en långsiktig portfölj. Investmentbolagen får nog tyngden dock. Jag gillar verkligen framförallt Ratos. Har läst mycket om det bolaget och dess VD och gillar deras tänk. Investor och Industrivärden är mer för att få ett bra alternativ till fondsparande i svenska marknaden tänker jag.

Okej,

ABB och Epiroc får du exponering mot genom Investor.

Många på det här forumet och även forskning pekar på att det för oss småsparare är bättre att äga billiga breda indexfonder än att försöka slå marknaden själva. Har du funderat på att ha det som grund, och sen ha en mindre andel av sparandet i egna aktier?

För att se din fördelning på Avanza, gå in på kontot där du har dina aktier och gå längst ned till ett cirkeldiagram där det står “Fördelning på konto”. Klicka på den tårtbit som representerar aktier, så ser du procentuell fördelning.

Hej,

Om du tänker dig att du vill ha ett långsiktigt sparande så kanske du inte ska ha allt i svenska bolag? Eller du kanske endast pratar om den svenska delen i din portfölj? :slight_smile:

Annars så kanske du bör skapa en portfölj med inspiration från t.ex “Globala Barnportföljen” och där köra den svenska delen i en aktieportfölj enligt dina tankar? :slight_smile:

Hur går dina tankar?

1 gillning

Tack alla för svaren!

@Alec
Du har rätt att ABB och Epiroc ingår i Investor. Jag har valt att ta bort ABB. Epiroc har jag via jobbet (jobbar på Epiroc) så den ligger där pga det :slight_smile:

@peder62 detta går först när jag har gjort inköpen. Det vore ju tjusigt om det gick att skapa en “simulerad portfölj” som en bevakningslista. Ex “Min planerade portfölj” som man kunde leka lite med över tid. Någon sådan tjänst finns inte med Avanza?

@Robin
Jag har redan en ganska stabil fondportfölj med större exponering även globalt (60% USA, 40% övriga delar av världen om jag minns rätt). Denna aktieportfölj är främst tänkt som en s.k. “pengamaskin”. Långsiktig avkastning i form av utbetalning på aktier är väl tanken. Och jag vill göra det i bolag jag har lätt att följa och få insikt i så jag vet när det är dags att köpa vs sälja. Men målet är att köpa in mig igen vid senare köpläge och alltid ha ett större antal kvar.

Så med det sagt, jag har valt att byta ut både Investor och ABB då Investor visst redan ingick till en större del i en av fonderna, och ABB ingår ju i Investor som tidigare nämnt. Jag lade in Ratos och Atrium Ljungberg för att få lite annat med i mixen. Vet inte om det är klokt eller ej?

Just detta med ”pengamaskin” kan vara lite missvisande, det behöver inte bestå utav aktier som delar ut pengar. Utan egentligen så får du samma effekt genom att äga fonder som äger aktier som har utdelning och som sedan återinvesterar utdelningen.

Men det är upp till var och en om man själv vill ha den insättningen på sitt konto eller om man nöjer sig med att vara passiv i en fond och veta att pengarna rullar vidare🙂

Inga generella åsikter om bolagen, tycker du att dom låter intressanta så fungerar det säkert🙂

1 gillning