Hur placerar jag 5 miljoner?

Hej!

jag är fyllda 40 och fick genom en startup en del pengar. Jag har nu 1 800 000 sek i privat Avanza och 3 200 000 i mitt AB Avanza. Historiskt har jag varit ganska riskbenägen vilket ibland varit lönsamt och ibland inte. Jag skulle vilja placera dessa pengar någorlunda tryggt. Drömmer om att kunna köpa ngt i Sydeuropa om 5 år men i övrigt har jag i dagsläget inget behov av pengarna. Hur ska jag tänka kring placering?

tack på förhand för råd.

Anna

Lysa 80/20 :slight_smile:

Har du pengarna på fasträntekonton i 5 år så växer det till ca 5740000kr.

Annars kanske 60/40 portfölj om du vill dra ner risken jämfört med 100% aktiefonder.

1 gillning

Vad innebär riskbenägen för dig?

En del tycker 100 % global indexfond på fem års horisont är hög risk, en annan tycker att memestocks och krypto är hög risk.

Personligen hade jag allokerat 100 % aktier, och 0 % räntor på fem år. Jag vet att det går emot konsensus här på RT men du har ingen hård deadline på slutet. Visar det sig att aktiemarknaden dippar om just fem år får du väl vänta ett år eller två med att köpa kåken i Sydeuropa.

1 gillning

SPYI eller WEBN, båda är tickers till etfer.. skriv in det i sökrutan.

Med fem års sparhorisont så hade jag lagt 50% i en global indexfond och resten i en ok ränteprodukt, sen viktat ner fonden 10% per år.

Men då ska man veta att börsen innebär en risk på så kort sparhorisont, det är ofta därför 10+ år rekommenderas.

Men man ska vara ok med att fondvärdet kan minska uppåt 40% i värsta fall.

Så tänk efter och se vad du känner dig bekväm med.

1 gillning

Kör aktier om du vill att pengarna ska växa och kanske även få dig lite utdelning.

2 gillningar

Oddsen är massivt emot att göra det.

Mitt favoritcitat från artikeln:

• Medianavkastningen för en aktie mellan 1926-2025: -6.9%
  • Vanligaste totalavkastningen för en aktie: -100%
  • Andel aktier med sämre avkastning än korträntefond: 96%
  • Av ca 29 754 aktier, hur många stod för 50% av vinsten: 46 st
  • Färre än hälften (48%) gav positiv avkastning vid buy-and-hold
  • Bara 28% slog index i samma period
  • Av de 29 754 st aktierna stod endast 1 082 st (=3,72%) för hela överavkastningen mot räntor
  • Höstacken innehåller 30.000 aktier, hur många är nålarna? 46 st.
5 gillningar