Jag har tänkt följande, har svårt att bestämma mig. Jag har en sparhorisont på över 10 år.
50% Swedbank Robur Access USA - anledningen till att jag inte valt en Global fond är för att USA är världsledande. Vill inte missa dom stora techjättarnas uppgångar heller
20% Investor
10% Industrivärden
10% Lundberg
10% Spiltan Invest (Aktien)
Alternativt denna portfölj, att jag bara kör svenskt och struntar i USA.
Lite inne på samma spår. Du behöver nog fundera själv ett par varv och skriva ned några motiveringar varför du känner att någon av dessa är bättre val än tex 100% DNB global.
Spiltan innehåller ju redan de där andra så blir kaka på kaka. Jag hade valt 90 % global och kanske 10 % spiltan om du vill ha lite lekutrymme och skippat resten.
Det kan bli bättre och det kan bli sämre än globalindex. Problemet är att du tar en risk du inte får betalt för. Vill du höja risken så kan du köra med belåning .
Här kommer en kort beskrivning av hur jag investerar, tänkt som inspiration:
Jag har ungefär hälften i en mix av billiga indexfonder (Sverige, global, emerging markets, Europa) och hälften i aktier (varav en del är investmentbolag, och en del är ren lekhink där jag försöker identifiera undervärderade branscher, oslipade diamanter, och utmobbade företag).
De billiga indexfonderna är bra för då slipper jag ägna mig åt de företag som det skrivs om i media dagarna i ända: Nvidia, Novo Nordisk, Atlas Copco, ABB, whatever. Jag äger dem alla redan. I upp- och nedgång. Investmentbolagen fyller en liknande funktion, och ger även en del exponering mot onoterade företag. Trots de starka argument som finns för att köra enbart global indexfond föredrar jag min mix, av diverse skäl. (I år har den gått bättre än enbart globalfonden.)
Aktier ägnar jag mig åt för att det är kul. Jag lär mig mycket om samhället. Aktierna har gått utmärkt, kanske är det nybörjartur. Det finns hur mycket ekonomijournalistik som helst att konsumera om man vill det. Mycket är skräp men genom att se vilka företag/branscher/länder som det pratas om och vilka det inte pratas om och genom att läsa många bolagsrapporter och andra rapporter om t ex makrotrender kan man bilda sig en åsikt om vad som kan tänkas vara en intressant investering.
Så länge du inte har bildat dig någon tydlig uppfattning om vad du vill investera i så föreslår jag att du bara köper några billiga indexfonder, t ex en global, en emerging markets, och en Sverige. Notera att många globala indexfonder utesluter emerging markets så därför kan du behöva komplettera på det viset. Du vill väl inte missa när Huawei, Baidu eller Alibaba plötsligt står där med chip som är lika bra som Nvidias?