Omfördelning av innehav

Hej allesammans,

Vill börja med att säga - tack till ett väldigt lärorikt forum, jag har lärt mig mycket det senaste året av alla er medlemmar + podden.

Det är först nu jag har valt att skapa en användare för att få lite tips.

Så som många andra så har jag bränt mig på den vilda börsen - min ”börs-resa” började ca 1 år efter covid, så som de flesta vet så var förhoppningsbolag det ”heta” att investera i. Oerfaren som man var så gick jag in i bolag som:
Kahoot
Jumia
Storytel
Med många fler…

Det gick bra till en början och det var ”lätt” att investera - därefter small det (ni kan ju kolla aktiernas top så får ni en förståelse när jag handlade) :smiling_face_with_tear:

X antal kronor fattigare men kunskapsmässigt rikare, detta fick mig att inse två saker:

1. Skippa förhoppningsbolag
  2. Stock picking är inget för mig och bör därför inte ge mig in på det

Under den senaste tiden (1,5år) så har jag läst och insett att globala och breda fonder är där jag bör vara.

Jag har nu ändrat min portföljfördelning och månadssparar i 3 fonder:
LF global (80%)
Spiltan aktiefond investmentbolag (10%)
Avanza EM (10%)

I och med min tidigare ”stockpicking”, så har jag även köpt på mig väldigt stor andel svenska aktier - se fördelning i nedan bild:

För info så står Sverige för 51% av mitt innehav och USA för 28%

Frågor:

1. Bör jag skala av halva spiltan aktiefond investmentbolag och placera dessa pengar i LF global?

2. Bör jag sälja av allt innehav i spiltan aktiefond investmentbolag och dela upp det i:
    Avanza zero 50%
    LF global 50%
    Detta för att diversifiera ännu mer

3. Sälja av specifika aktier för att ersätta de mot fondalternativ?

4. Bör jag låta vara som det är och låta mitt månadssparande lösa fördelningen med tiden?

Alternativ 3 känns minst ”relevant” - då jag tycker det är spännande att följa utvecklingen i realtid - även om jag vet att man ska se långsiktigt.

Allt gott :smiley:

2 gillningar

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Tycker ditt nya portföljförslag ser bra ut. Möjligtvis byta Spiltan mot Plus allabolag Sverige index som täcker hela svenska börsen med 300+ innehav.

Detta blir sämre diversifiering eftersom Zero endast består av 30st aktier.

Om du hade haft pengarna i likvida medel hade du då köpt aktierna igen? Om inte, hade jag sålt. Behålla som lekhink kanske?

Personligen hade jag sålt allt och ersatt med fondportföljen. Men så är jag också generellt emot enskilda aktier.

3 gillningar

Ser väl bra ut som det är! I princip samtliga av dina aktier är ju sådant som borde lämpa sig som långsiktiga investeringar utan särskilt hög risk och det är väl det viktiga. Sedan om de ligger i indexfond A eller B eller Investor, det är ju bara finlir. :slight_smile:

Känner igen mig i din story, jag köpte VNV Global 2021…nu undrar jag hur jag tänkte :wink:

1 gillning

Spiltan Investmentbolags största innehav är Investor (därefter Industrivärden).
Ditt största innehav vad gäller enskilda aktier är också Investor.
Vad är tanken med att äga Investor, Industrivärlden och Latour samtidigt som ett stort innehav i Spiltan Investmentbolag ?
Tycker du att Investor, Industrivärden och Latour är för lågt viktade i spiltanfonden ?