Jag tänkte ta och lägga till Avanza Emerging Markets till min portfölj! Just nu består min portfölj enbart av 2 fonder och tänkte höra lite hur ni tänker kring fördelningen. I nuläget ser det ut såhär!
Den spontana reaktionen hos de flesta är nog ”Oj, det var väldigt mycket Sverige (home bias) i den portföljen”.
Jag tycker 10 % Avanza Emerging Markets verkar vettigt, men det är en ständigt pågående diskussion om det tillför något jämfört med en globalfond.
Jag är emot drastiska förändringar i en portfölj. I din portfölj skulle jag minska Spiltan med 10 % och ersätta dessa med Emerging Markets. Många tycker nog att du ska minska ännu mer på Spiltan och öka globalfonden.
Ja jag har fått höra det en hel del angående Spiltan. Började mitt sparande i Januari detta året så är nybörjare med stark vilja att lära👍 Kom in på ämnet privatekonomi förra året via en bok om våra svenska investmentbolag. Därav att min viktning mot Spiltan ligger så högt. Nu när det gått så bra för Spiltan under 2021 så har jag dragit mig lite för att dra ner på mitt innehav i fonden🤔 Men tanken är att få in mer fonder i min portfölj och samtidigt vikta om den. Men har aldrig ombalanserat förut så känner mig lite “out of my league”.
Att ombalansera innebär att du säljer det som gått bra, det som gjort dig rik och som gett dig hopp, energi och framtidstro. Och köper ännu mer av skiten som gått dåligt.
Det är bara att inse att man inte kan förutspå marknaden och att det förhoppningsvis blir bra på lång sikt om man vårdar sin portfölj med ombalanseringar, och på så sätt tvingar sig att investera mer i det som går dåligt just nu.
Du bör bestämma dig för hur mycket du egentligen vill ha av varje fond och sedan ombalansera årsvis, halvårsvis, kvartalsvis eller vad som nu passar. Det finns en poäng i att inte ombalansera för ofta. ”Let the winners run!” brukar det heta.
Personligen hade jag nog gjort såhär:
70-80% globalfond
10-15% Sverige (skulle överväga Plus allabolag Sverige index istället för Spiltan)
10-15% tillväxtmarknader
Föredrar att få en färdig fond än att köpa alla underliggande aktier själv. Inte hållt på med aktier alls så nöjer mig med att köpa den färdiga fonden även om Spiltans fond upplevs av många som en aning “sneviktad”.
Jag skulle säga att den mer typisk portfölj hade varit
80% globalfond
10% svensk indexfond
10% tillväxtmarknad
Om tittar på t.ex. USA. I LF Indexnära är USA 67%. Så det hade då varit 0,80x0,67 = 54% USA i typiska portföljen (jämfört med 58% i SPP Aktiefond Global som är en globalfond som också innehåller tillväxtmarknad).
Tittar vi på din portfölj har du 0,45x0,67=30%, så nästan hälften så lite. Det gäller också självklart alla andra länder i globalfonder (Kanada, Europa, etc).
Tittar vi på Sverige så hade t.ex. Investor varit 0,6% i portföljen (0,1x0,06) om vi haft Plus AllaBolag (Investor är 6% i Plus AllaBolag). Investor är 27% i Spiltan, så du har 0,55x0,27 = 15% Investor I din portfölj.
Så 25x mer Investor i din portfölj jämfört med en mer typisk portfölj.
Så hur ska vi svara på frågan om hur mycket tillväxtmarknad du ska ha? Du vill ju uppenbarligen inte ha en typisk portfölj. Så ingen här kan nog inte svara på hur mycket tillväxtmarknad som du bör ha, eftersom vi kommer nog ge svar för en typisk portfölj, men det har inte du, och jag gissar att du inte vill ha en sån portfölj?
Kritiserar inte din portfölj. Alla tar vi olika risk. Menar bara att det är svårt att ge en rekommendation för andel tillväxtmarknad.
Min portfölj härstammar från tråden på forumet om att investera 100% i investmentbolag som Jan skapat. Där diskuterades en portfölj som bestod av 2 fonder. 50% LF global och 50% Spiltan. Det blev startskottet för min portfölj då den kändes simpel. Den har blivit lite mer viktad till Spiltan då den gått bättre än LF.
Tanken kring detta inlägg var bara att få lite idéer angående hur jag ska tänka när jag för in fler fonder till min portfölj och har redan fått några bra tips så det tackar jag för!