Allokering av min portfölj

Min portfölj ser för tillfället ut enligt följande:

Tesla 14,78%
LVMH 12,59%
Virtune Bitcoin 10,24%
Investor B 9,16%
Virtune Crypto Top 10 Index SEK 8,16%
Amazon 8,10%
Alphabet Inc Class A 6,56%
Apple 5,96%
XACT Sverige 4,56%
Latour B 3,79%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 3,09%
XACT Norden Högutdelande 2,98%
Svolder B 2,69%
Volvo B 2,21%
Avanza Disruptive Innovation by ARK 1,30%
Avanza Global 1,30%
Avanza Europa 1,28%
Avanza Emerging Markets 1,23%

Jag ska sälja XACT Sverige samt XACT Norden Högutdelande, det blir strax under 40 000:-. Efter det har jag lite olika alternativ jag tänker på och tar gärna emot tips, råd och tankar. Jag har bestämt mig för att öka i redan befintliga fonder. Efter det är jag lite tveksam på hur jag ska gå vidare. Vill gärna diversifiera mig så att jag har en bit av varje sektor.

1. Jag funderar på att köpa till Avanza Zero eller/och Avanza Auto 6 samt köpa mer i befintliga fonder.

2. Köpa mer i befintliga fonder samt öka mer i mina amerikanska aktier.

En fråga jag undrar över också är om det är tillräckligt med Spiltan Aktiefond Investmentbolag för att “täcka” Sverige så det är onödigt att ta in Avanza Zero? Eller är det en bra idé att ta in någon annan Sverigefond?

Tar tacksamt emot tankar, tips och råd om portföljen i helhet!

Spontant skulle jag tycka att det skulle räcka med att sälja av 90% av det du äger och lägga i Auto 6, sista 10% kan du leka runt med om du tycker det är kul, annars lägga dom i Auto 6 också.

1 gillning

Tack för svar. Det är så roligt med aktierna så vill jättegärna ha dem kvar. Tänkte mer hur jag ska gå tillväga angående fördelning/tillägg av fonderna :slight_smile:

Jag hade kört Avanza Global som bas sen resten i enskilda aktier + ev Spiltan Investmentbolag.
Till slut blir beloppen stora nog för att sätta kaffet i halsen vid börsöppning.

Tycker du har för mycket krypto. Din andel i Tesla är också för hög, där är vi lika dåliga.

Min portfölj ser ut så här idag:

Innehav Portföljandel
Avanza global 43,38%
Tesla 20,14%
Investor 13,21%
Pengar 7,37%
Latour 5,22%
Lundbergföretagen 4,95%
Creades 1,48%
Embracer Group 1,05%
BrewDog 0,70%
CRISPR Therapeutics 0,55%
Unity 0,43%
Intellia Therapeutics 0,38%
Paradox Interactive 0,35%
Obligationer 0,29%
Li-Cycle Holdings 0,19%
Beam Therapeutics 0,15%
Editas Medicine 0,09%
Verve Therapeutics 0,08%
2 gillningar

Hade sänkt Tesla till 5% ca från nuvarande nivå.
Annars helt ok :+1::+1:

1 gillning

Du kan ju ha två ISK. En med Indexfonder och en med aktier :+1:

2 gillningar