Hjälp med portfölj

Hej! Jag är 21 år gammal. Jag undrar vad ni tycker och tänker om min portfölj!

Jag har fast jobb där min bruttolön är 24 100kr. Dock brukar det bli mer som i maj månad var min bruttolön 65 000kr. Så min lön ligger allt där emellan varje månad!

Jag har cirka 280 000kr investerat på börsen.

Det mesta ligger i fonder och är fördelat såhär.

Fond depå

Swedbank Robur Kapitalinvest

40%

ISK

LF global I ndexnära

11%

Spiltan aktiefond

11%

Swedbank Robur Småbolagsfond Sverige

11%

Swedbank Robur Technology

14%

Resten ligger i TVÅ aktier på Avanza

SBB minus 70% (25000kr)

Tesla plus 55% (15000kr)

När jag fyllde 18 fick jag en portfölj med cirka 11 fonder men har sålt de flesta, samt köpt Spiltan. Jag själv tycker detta är en rimlig spridning.

Jag kommer ej att börja plugga på närmaste år. Börjar jag göra det så kommer jag att plugga med 95% av min nuvarande lön samt ha gratis boende.

Kör just nu runt i en Skoda Felicia 00 som jag köpte för 3 000kr förra året. Bilen är nybesiktigad och är oerhört trogen. Inte den roligaste bilen att köra men den är billig.

Mina fasta kostnader landar på cirka 8000kr i månaden

Tillägg är att jag också har 50 000kr på sparkonto utan ränta för tillfället.

Så mina frågor är

Vad tycker ni om min portfölj? Bör jag ändra något?

Samt hur mycket skulle ni försöka lägga undan varje månad av lönen?

Bör jag byta Robur kapitalinvest från fond depå till ISK?

Den fonden ligger jag plus 340% i vilket gör att vinst skatten blir några tusen kronor. Är det värt att sälja den nu och ta skatten eller ska man vänta till man behöver pengarna?

Vet att jag ligger back mycket i SBB men behöver ej
de pengarna på ett tag. Så de får ligga där de ligger!

Mvh

1 gillning

Är starka rekommendationer på denna.

Annars har du hyfsad bra spridning.

Själv kör jag dessa 3 och lysa

Grattis till en bra start!

Jag tycker generellt att innehaven ser rimliga ut, så jag ville mest flika in med ett kanske lite tråkigare svar på ett ekonomi-forum. Hitta en summa som är rimlig att spara samtidigt som du har utrymme att passa på att leva!

Du är ung och har redan ett fint kapital som kommer att fortsätta växa. Om du sparar i genomsnitt 500kr/mån så har du dubblat det om 10 år, skulle försöka se allt utöver det som en bonus.

Om du känner att du vill ha ut mer så kanske det kan vara en idé att ha ett mål, antingen i tillgångar eller en idé kring var du vill vara om 10 år, och använda ränta-på-ränta kalkylatorn för att se vad du behöver spara för att nå det.

EDIT: Ett ytterligare inspel, med hänsyn till ovan skulle ju kunna vara att eventuellt förenkla portföljen (färre innehav), om du nu inte tycker att det är roligt att balansera och trixa med de olika innehaven, så klart.

Så, nu har jag gubbat färdigt.

1 gillning

Du har många bets. En har uppenbarligen gått snett rejält (SBB). Det är ok med bets, men jag tycker du ska fundera på varje innehav, vilken typ av bet den signifikerar och fundera på varför du tror du har rätt i den betten, och varför i såfall marknaden i stort har del i sin bedömning.

Har du inget bra svar på dessa frågor tycker jag du ska sätta allt i globalt index och spara bets till en mindre del av portföljen.