Synpunkter på portfölj

Hej,

Tar tacksamt emot synpunkter på nedan portfölj. Inser kanske själv att att jag är lite försiktig. Sparhorisont för det som är på börsen är långsiktigt, har i dagsläget inte mycket anledning att använda de pengarna.

Bor i hus med under 50% belåning till värde om dryga 4mkr. Befinner mig på nivå 3 på rikedomstrappan. Har dock endast en inkomst och två barn på halvtid.

Så här ser min fördelning ut på börsen och konton om 3 mkr.

Globala indexfonder 34% (både DNB och LF) 1.020.000kr

Opti 9 15%, 450.000kr

Fasträntekonto 20%, 600.000kr

Bankkonto 13%, 390.000kr

Lekhink 18%, 540.000kr

Tar som sagt emot tips på hur ni hade gjort annorlunda och varför. När jag skriver inlägget så är nog svaret till de stora beloppet på konto/fasträntekonto att föräldrarna brände sig på börsen på grund av fel råd och just den oron då jag har en inkomst.

Skriv om ni vill ha mer info/förklarningar.

För stort belopp på lekhinken max 10% ska de vara

1 gillning

Gällande lekhinken så innehåller aktier som jag endast har för utdelningen och som fylls på vid varje utdelning. Men jag tänkte att den delen ändå ska vara med där. Utav beloppet totaltbeloppet så är 360 tkr aktier för utdelning.

En tredjedel i räntor är rätt konservativt. Hur gammal är du?

Hela 39 år :slight_smile:

Ska å ska. Det är bara en rekommendation.
Sen håller jag med om att max 10% är en rimlig siffra, men var och en gör ju som hen vill.

När jag läser ditt inlägg så tänker jag att det rent “spartekniska” är inte det svåra. Det ekonomiska är redan på plats, huset och ett stort sparkapital. Frågan är snarare vad du vill göra! :blush: Är målet att kapitalet ska bli så stort som möjligt, vill du åka jorden runt, starta företag, tidig pension osv. Grattis! Du har bra förutsättningar! :partying_face: Det påverkar hur du ska lägga upp sparandet.

Men portföljen hade jag nog renodlat lite mer. Jag hade lagt merparten i ett globalt brett indexsparande. Inte bara sparat på de utvecklade marknaderna utan lagt till tillväxtmarknader och globala småbolag. Få ner avgifterna genom att spara i ETF:er om sparandet är långsiktigt. Så sälj opti och globalfonderna. Behåll utdelningsportföljen och lekhinken. Jag ser inte problemet med att den blir större än 10% när dina andra besparingar är så stora som de är. Du har råd att missa avkastning om det skulle bli fallet. Lite som en hobby.

Eftersom du skriver att dina föräldrar bränt sig på börsen och du är lite orolig så får ju psykologin avgöra hur stor andel börs du är bekväm med. Kanske är en 70/30 portfölj något du är bekväm med. Bevarande av kapital kan ju också vara en parameter. Men de finns proffs för sånt här. Ta in en privatrådgivare om du är osäker. :wink:

1 gillning