Med tanke på att Volvos värde är satt till 160-200 miljarder kronor betyder det att Volvos Polestar-aktier – om värderingen av Polestar förblir enligt dagens bedömningar – står för hela 45-55 procent av Volvos värde. Risken är därmed uppenbar att aktiekursutvecklingen på Volvo Cars inte kommer att bero på hur det går för Volvo utan på spekulationer om det slutgiltiga värdet på Polestar. Är aktiemarknaden lika elbilsteknikeuforisk som i dag när Polestar nästa år börsnoteras framstår Volvo Cars som försiktigt prissatt eftersom det då får ett marknadsvärde på 71-111 miljarder kronor exklusive aktierna i Polestar. Det kan ställas i relation till att Volvo Cars gjorde en rörelsevinst på 17 miljarder kronor under årets första nio månader.
Jag lutar åt att teckna. Har inte gjort en egen analys, men det känns inte dyrt att få själva Volvo Cars, alltså utan Polestar, till en sådan värdering, typ PE 5 om jag förstått rätt. Förmodar att det beror på skepsis till om Volvo klarar att ställa om till elbilar. Hittills har det gått långsamt, och höga priser jämfört med konkurrenterna (däremot gillar jag Polestar 2, betydligt trevligare än Tesla tycker jag själv efter provkörningar).
Saker jag inte tycker om är att Li Shufu behåller typ 97% av rösterna, samt att värderingsspannet är så brett. Ska fundera lite till.
Håller med, att Kina (genom Li Shufu) står kvar som storägare tycker jag är lite otäckt. Då må Håkan Samuelsson försäkra oss hur mycket han vill att Shufu bara är en privatperson. Jag tar på mig foliehatten och säger att högteknologiska datorer rullar snart överallt i västvärlden, samlar data och skickar till kinesiska diktaturen. Jag hade velat se Volvo med dess spjutspetsteknologi återbördad till fäderneslandets kontroll.
Ja, men vi var ju för fega i Sverige när det gällde, när bolaget var till salu, och frågan är om Svenska ägare hade vågat gasa på och satsa så lyckat som Geely gjorde? Inte med fega fonder som ägare tror jag.
Jag har noterat att denna IPO, till skillnad från nästan alla andra, finns tillgänglig i Swedbanks Internetbank, och att Swedbank därför kommer att marknadsföra den i sina kanaler.
Jag tror inte att man skall underskatta ett sådant köptryck!
Nja. Tänk mer som de tyska biltillverkarnas performance-bolag (Audi Sport, Mercedes AMG och BMW M). Ursprunget till Polestar liknar mer en nytolkning av detta upplägg men har till skillnad från de förstnämnda helt egna modeller. Däremot delar man komponenter till stor del, precis som du skrev.
Snøhetta har ritat en rätt fin produktionsanläggning som byggdes klart för ett antal år sen. Att designen känns igen beror kanske på att Volvos tidigare designchef numer är CEO för Polestar. Båda Polestars modeller är utvecklade från koncept som lanserades under Volvos märke.
Går att teckna hos SEB med.
Men oklart om det spelar roll.
Småsparare med IPO-intresse har redan Avanza och/eller Nordnet, och de större spelarna lär inte påverkas i endera riktning av att SEB el Swedbank kablar ut detta som det bästa sen Televerket…
Oavsett hur bra Volvo klarar själva elektrifieringen är det ett extremt starkt varumärke, inte bara i Sverige. Det betyder dels långsiktigt att Geely kommer satsa på företaget, och dels kortsiktigt att IPO-sitsen måste vara ganska skaplig. “Folkaktie”!
@johanm1 Kan du berätta lite mer om hur Volvo är tungt investerade i gammal teknik? Exempel? Och samma sak när det gäller att Volvo skulle vara dåligt positionerade inför teknikskiftet – har du några exempel? Jämför gärna med andra bilmärken (förutom Tesla som ju är lite av ett unikum i branschen). Menar du att hela Geelykoncernen då också är dåligt positionerade, eller att koncernen kommer lämna Volvo därhän om de inte själva uppfinner tekniken?
"Jämför gärna med andra bilmärken (förutom Tesla som ju är lite av ett unikum i branschen)."
Finns ju en hel arme andra biltillverkare som bygger Elbilar från grunden upp.
Volvo Cars har fortfarande inte släppt en enda bil som är byggd som en elbil från början.
Med det sagt kommer jag teckna ändå, även om jag är lite skeptisk.
Absolut, men det var inte bara eldriften jag syftade på när jag påpekade att Tesla är ett unikum i den teknikomvandling som skett och sker i bilindustrin. Berätta gärna om den arme av biltilverare som aldrig tidigare byggt bilar (bensindrivna), men nu har nått samma framgång som Tesla i att sälja och marknadsföra sina elbilar?
Sen var inte fokus för mitt inlägg att diskutera Teslas särställning i elbilsindustrin…
Designen är väldigt lika, men tittar du på interiören så är ju även komponenterna väldigt lika. Dessutom delar ju Polestar 2 och t.ex. XC40 Recharge troligtvis väldigt mycket “under skalet”, ser här att båda är på samma plattform, CMA:
Håller med dig helt. Jag tycker nya C40 är väldigt snygg, men jag tror inte på Volvos förmåga att vara tillräckligt innovativa.
Ett exempel; de har tack och lov gjort en frunk (vore slarvigt annars, med tanke på att bilen är ganska stor). Hur öppnar du då denna frunk? Precis…
Det är i alla fall trevligt att de valt ett Androidbaserat system i bilen, då kanske vi får se lite fler uppdateringar än vad t.ex. VW har lyckats åstadkomma efter ett helt år med id3 och id4, som fortfarande har en hel del buggar och barnsjukdomar i mjukvaran som man inte från tillverkarens håll verkar ha lust att fixa.
Jag får känslan att många biltillverkare har kapitulerat inför Teslas uppenbara ledning på just mjukvarufronten och på deras sätt att tänka helt nytt kring hur man kan använda en bil med elektrisk drivlina. Det enda som många tillverkare inte verkar bry sig om är en 220V-kontakt, vilket är lite synd. Inte ens Volvo som ska vara en praktisk bil har lyckats med detta…
Hoppas verkligen det. Samtidigt så ser det ut som att affärsmodellen förändras från ett ägande till en service. Kan det vara så att man är mindre priskänslig i så fall?
Jag tänker att om man ser en prislapp på över en halv miljon så funderar man nog lite extra. Om man däremot ser en månadskostnad på 5000 kr så låter det inte så farligt. Jag vet inte om detta stämmer, bara en fundering.
Volvo Car Groups fokus kommer vara att leverera enligt sin fastest transformer- och tillväxtstrategi genom att försöka nå de uppsatta ambitionerna för mitten av decenniet. Volvo Car Groups kapitalisering och likviden från Erbjudandet förväntas säkra möjligheten till Volvo Car Groups omställning även vid ett sämre marknadsläge. I takt med att omställningen ger effekt på medellång sikt är det Koncernens ambition att öka utdelningsnivåerna mot historiska nivåer och branschgenomsnittet.
Jag tolkar den svamliga texten som att ingen utdelning kommer ges på 5 år.