Börsnotering av Volvo Cars (IPO)

DI har också nu via intervjuer tagit upp min poäng ovan om Li Shufu’s 97% kontroll även efter IPOn - känns lite sådär. Leif Östling och Sven-Olof Johansson om Volvo Cars notering (di.se)

2 gillningar

Lite oklart men det verkar som att det bara är Polestar 1 som tillverkas i Chengdu. Den modellen skulle bara tillverkas i 1500 exemplar totalt så frågan är vad planen är för Chengdu-fabriken.

Polestar 2 tillverkas däremot i Luqiao. Där byggs även Volvo- och LYNC&CO-modeller som är baserade på CMA-plattformen.

1 gillning

SEB gör t.o.m. reklam för denna börsnotering av Volvo Cars, aldrig sett något liknande för tidigare börsnoteringar:

image

2 gillningar

Ja det kinakontrollen är ju helt klart något som oroar. Men spelar det egentligen någon roll om det är 51 eller 97% kontroll?

1 gillning

Telia såldes in ännu hårdare, inklusive utomhusreklam:

Intressant, helt klart en faktor i om man skall teckna. Skall man vara elak så tror jag att detta kan bli Telia 2.0, efter en möjlig initial rusning. Nu precis som då har börsen rusat iväg, många känner att de inte hängt på och missat båten, men så då kommer det där stora trygga skeppet man vågar hänga på och som skall ge rikedom åt alla. Volvo, det känns tryggt, där hoppar man på! Och de som inte får i börsnoteringen kanske slänger in en köporder för att få vara med?

Detta kommer fånga så otroligt mycket bredare grupper av “investerare” än vad vi sett på länge inom IPO-“branschen”.

Börjar det luta åt att teckna?

2 gillningar

Tänker det är två frågor här.

Äga Volvo på sikt - inte helt lätt fråga.
Teckna sig för någon form av köp/sälj - tämligen tveklöst en bra affär. Det kommer garanterat vara extremt högt tryck på den här aktien så den kommer dra i början.

Finns flera saker som talar för detta, men att ex storbankerna erbjuder möjlighet att teckna är ju ett tecken på trycket och intresset här.

1 gillning

:open_mouth: Jag som tycker den ser kanonbra ut!
Erkänner att det krävs lite tillvänjning av de nya njurarna i storleksmodell störst.

1 gillning

Kul, då kanske de kan sälja en. :slight_smile:

Jag fick ett reklamblad från BMW, nästan hela texten om den bilen ägnades åt att snacka runt det enligt mig hemska utseendet.

Lite taskig timing?

1 gillning

Jag tror det är lite allmän credit crunch i Kina, så de kan kanske inte vänta?

Jag har inte sett Volvos bolagsordning, men ofta krävs 2/3-delsmajoritet för vissa beslut, t ex nyemissioner, återköp, fusioner, ändring av sagda bolagsstämma, inlösen, mm.

1 gillning

Ok, men även om det skulle vara så, är det någon skillnad på 67 eller 97%? För det man kan tycka är uppseendeväckande är väl att dessa B aktier inte verkar ha samma rösträtt som de Li Shufu behåller? Men även om de haft samma rösträtt som resterande aktier hade det ju inte räckt för att ha någon makt i bolaget?

1 gillning

Som sagt jag kan inte detaljerna i Volvos bolagsordning. I vissa bolag finns det skillnader även mellan 2/3-dels och 90%-iga majoriteter. Det är ju ganska vanligt i Sverige med A & B aktier, men i Volvos fall blir resultatet extremt.

1 gillning

Jo visst ser det extremt ut med 97% av rösterna, men menade bara att hade kanske inte blivit någon skillnad även om de aktier som säljs hade haft exakt samma röststyrka som de Shufu behåller? Svaret finns såklart i bolagsordningen som jag inte heller har någon koll på,

1 gillning

Jag skulle verkligen uppskatta om vi fortsätter att rapportera all marknadsföring vi ser kring Volvo IPO:n.

Swedbank och SEB har det nu stort på sina sidor om aktier i alla fall.

https://www.swedbank-aktiellt.se/
(ganska fyndigt namn!)

Aktier – få dina pengar att växa på börsen | SEB

Googlar man på
köpa aktier volvo
så har Nordnet redan köpa sökord

(jag ser nu att nedanstående går till AB Volvo aktier, inte erbjudandet i Cars)

Köp aktier i Volvo - Öppna ett kostnadsfritt konto
Ad·https://www.nordnet.se/volvo

Använd Nordens största forum, Shareville, för att få tips inom sparande och investeringar. Du handlar aktier från 0 kronor, slipper helt depåavgifter och andra påhittade avgifter.

1 gillning

Jag tittar på prospektet, se nedan.
Vad säger ni med erfarenhet, innebär detta att man i första hand vill försöka teckna på SEB, i andra hand Nordea, i tredje hand på Swedbank, och i fjärde hand på NON eller AVA?

image

Var kan jag läsa på bättre om de olika rollerna
“joint bookrunner” “global coordinator” “co-lead managers”
etc?

Jag hittar inget bra när jag söker.

Artikel och omröstning på teknikbloggen Feber:

Skärmdump av resultatet kl. 23:00:

1 gillning

Av egna erfarenheter så lönar det sig alltid att kolla i prospektet under ”villkor och anvisningar ” under tilldelning. Där står det vilka ansökningar som kan prioriteras.

2 gillningar

Affärsvärlden gör också reklam i tonvis via popups (visserligen är det även reklam för dem själva också, men de utnyttjar kommande IPO, vilket får ses som reklam även för dem)