Börsnotering av Volvo Cars (IPO)

Intressant ledare i Di idag. Lite vädjande till tunga investerare att välkomna Volvo Cars så det inte blir en inställd notering av Sveriges största privata arbetsgivare och en väsentlig del av det svenska fordonsklustret.:

Om Volvo Cars noteras på Stockholmsbörsen innebär det en väsentlig förändring och förbättring jämfört med nuläget. En visserligen dominerande kinesisk ägare måste då följa svensk bolagskod och acceptera den transparens som avkrävs ett börsbolag. Den kinesiska statens potentiella inflytande minskar. Det är bra för Volvo Cars och bra för Sverige.

Om noteringen misslyckas av politiska skäl, det vill säga på grund av misstänksamheten mot Kina, kvarstår Volvo Cars som ett helägt kinesiskt dotterbolag med en tilltufsad kinesisk ägare. Rimligen byts vd ut och den kinesiska kontrollen över bolaget ökar, kanske med en kinesisk vd. Svenskarna vill ju inte ta ansvar för bolaget. Frihetstiden för Volvo Cars tar slut.

Resultatet av ett misslyckande i Stockholm är alltså att det kinesiska greppet om Volvo Cars stärks ytterligare och att bolagets huvudverksamhet och utveckling successivt riskerar att glida över till Kina.

Det är inte bra för Volvo Cars och inte bra för Sverige.

3 gillningar

Kanske bäst att teckna några konton då av rent patriotiska skäl :slight_smile:

1 gillning

Optimalt vore en inställd IPO med indraget prospekt, sedan får de återkomma och ge ifrån sig mer röster i en ny runda. För de aktier som nu är aktuella antar jag är riktigt röstsvaga aktier?

Tankar om hur det kan komma att gå de första timmarna/dagen?

Hur är stämningen för denna IPO?

• Ja
  • Nej
  • Inte bestämt ännu

0 röster

DI uppmanar till svenskt ansvar för börsnoteringen av ett bolag som till 97% kommer kontrolleras av en diktatur…

Barockt! Är DI inbjudna på Anvanzas kola-fester!?

4 gillningar

Jo håller med om att det nog inte påverkar, men alternativet är 100% kinakontroll så helt ute och cyklar är de ju inte.

Edit, är det inte dags att skrota systemet med A och B aktier? Det är ju det som gör detta möjligt.

3 gillningar

Ja, ungefär samma logik som EU-förespråkare använt, “bättre vara med och kunna påverka eländet från insidan”.

1 gillning

Du överdriver ju lite. Påstår du att alla kinesiska ägare är statens marionetter? Är Wallenberg synonym med svenska staten?

Ni som är så skrämda att Kina kontrollerar och övervakar allt blundar väl när USA gör samma sak? Eller bryr ni er inte alls för att USA är en demokrati till skillnad från Kina? All spionage mot användare som båda stormakter bedriver är lika skadligt i mina ögon.

2 gillningar

Att Kina är en diktatur är ju en grundläggande problematik ja. Samma styrning av företagen förekommer ju inte i väst. Exempelvis har amerikanska regeringen inte representanter i stora bolags styrelser. Att USA övervakar och beter sig som rövar är ju inte ett argument för att Kina är bra.

1 gillning

Investor/Wallenbergarna är ju mycket mer fria i förhållande till Svenska Staten (för övrigt en demokrati med respekt för mänskliga rättigheter) än vad Geely/Shufu är i förhållande till den Kinesiska.

Geely/Shufu har ju partiets tillstånd att agera. Det kan när som helst dras in. Jmf Alibaba/Jack Ma.

Nej, absolut inte. Men det som stör mig är att det finns en kollektiv paranoia mot alla bolag kinesiska ägare är inblandade i. Och det har ökat oerhört mycket sedan Trump anklagade Huawei för spionage. Samma paranoia ser man inte när det gäller andra utländskt ägda foretag även om spionage förekommer ofta även där. Det här är off-topic här.

Hade svenska staten eller investerare brytt sig om det hade sådana fina bolag aldrig hamnat i kinesiska händer. Nu är det försent tyvärr. Inom EU verkar det vara vanligt att avskaffa protektionismen medan Kina och USA är bara två exemplar som gör tvärtom.

När det finns ett enda parti det är förstås frågan om man är med eller emot det och valet är enkelt för kinesiska investerare. Förstå mig inte fel: Kina har stora problem och jag vill absolut inte förminska dem.

Bra.

Vad tycker du om DI:s uppmaning till att svenska investerare bör ta ansvar för börsnoteringen av Volvo Cars?

Jag vet inte faktiskt vad jag tycker. Det handlar förmodligen bara om ett försök att marknadsföra aktien. Men det låter minst sagt märkligt eftersom svenska investerare skulle i så fall bidra med kapital medan rösterna stannar kvar hos Li Shufu.

1 gillning

Alltså vad är detta?
Går dessutom tydligen riktigt trögt. Flopp på g?

2 gillningar

Staten och kapitalet…

2 gillningar

Nya bud igen :open_mouth:

Betalvägg men det verkar innebära att de skippar A-aktierna. Men som tidigare avhandlat i tråden, spelar det någon roll i dagsläget? Med dagsläget menar jag de aktier de säljer just nu, kan ju alltid hända de säljer fler i framtiden och då kan det ju faktiskt spela roll.

1 gillning

https://www.gp.se/ekonomi/geely-vill-konvertera-aktier-inför-volvos-notering-1.57609014

Enligt prospektet kommer då Geely att inneha 83,3 procent av aktierna med lika stor röstandel. Det ska jämföras med röstandelen på 97,5 procent som var på tapeten före fredagens konverteringsbegäran.

1 gillning

Precis, de har fortfarande kontroll även utan fulknepet som A-aktier innebär.