Är det inte så för alla bolag som noteras? De som äger en röstmajoritet sedan tidigare behåller det även efter notering. Är jag ute och cyklar?
Beror väl på hur mycket av bolaget de säljer ut? Samt om de väljer att använda sig av aktier med olika rösträtt. Sannolikt behåller många gärna kontrollen om det går att hitta investerare som accepterar det.
Var väl tal om detta vid Sveriges EU inträde, men vi fick undantag för att “rädda” Wallenburgarna? Så att inte “makten över bolagen i Sverige försvinner utomlands”.
Många av de stora teknikjättarna har olika klasser. T.ex. Google, där finns det nog kanske minst tre klasser där grundarna har jättemycket röster för sina aktier, jag tror inte dessa ens är börsnoterade.
Detta är väldigt bra! Kul att de lyssnade på mig!
Nu blir jag mer sugen att köpa. Kanske inte som IPO teckna sälj utan som ägare, en liten del i portföljen.
Nordnet gör reklam för Volvos IPO i epostutskick till sina kunder.
Intressant att de backar. Kan man vara säker på att detta komme ske?
Om Geelys kontroll av Volvo Cars backar från 97% till 83% så blir IPOn lite mer aptitlig.
En lite uppdatering från min sida. Jag har gjort lite egen analys, som bekräftades precis av DIs artikel idag Di:s rekommendation: Teckna Volvo Cars i noteringen
Jag håller med om det mesta och tycker att man får ett i grunden bra bolag med starkt varumärke och god tillväxt till ett mycket attraktivt pris. PE för Volvo-delen hamnar på 6-7, trots att man växer snabbare än många konkurrenter, och detta om man samtidigt antar en väldigt konservativ värdering av Polestar där Volvo Cars ju äger hälften. OM Polestar får en högre värdering (de siktar på 175 miljarder via den något osäkra SPACen), vilket inte är helt omöjligt givet det snabba skiftet mot elbilar, ja då kryper PE ner mot 2-3… Förutom Polestar får man även 30% av Lynk&Co som jag ser som positivt.
De stora riskerna är hur väl Volvo klarar att hämta ikapp gapet som finns till vissa konkurrenter när det gäller elbilar, samt såklart den starka Kina-kopplingen med allt vad det innebär (men som rent ekonomiskt även kan vara en fördel).
Summa summarum, Volvo Cars tickar många boxar för en värdeinvesterare. IPO processen har känts lite amatörmässig, men för mig överväger som sagt ovan nämnda faktorer och jag har nu tecknat mig både via SEB och Avanza.
Tror man gör mer nytta för Volvo (deras anställda) och landet om man köper bilen istället för aktien.
Så kommer jag göra.
-
Jag tror Polestarfaktorn kommer att göra att Volvo kan dra iväg i pris, det bli X-faktorn.
-
Se nedan. Var bör man söka för bästa chans, kommer de med SEB, därefter Nordea därefter Swedbank, att bli prioriterade?
Ingen aning om vissa bankers kunder har större chans…. Själv har jag tecknat via SEB och Avanza.
Det brukar vara lättare att får tilldelning via bookrunners än retail.
Med det sagt så litar jag inte på att klant-SEB har koll så jag ansöker via både SEB, Avanza och Nordnet. ![]()
Tack för informationen!
Jag har hög datorvana, det tog mig ändå runt 15-20 minuter att öppna ett ISK hos Nordea.
Funktionen visade sig inte finnas i deras nya Internetbank, som är defaultinloggningen. Jag fick googla på “öppna isk nordea”; sedan följa en länk, och logga in på deras gamla internetbank. Det tar ett dygn att skapa ISK kontot…
Det enda sparande jag lyckades komma till hos Nordeas nya internetbank var ett “AI” som efter 1000 frågor rekommenderade en blandfond med 10% räntebärande och 1% förvaltningsavgift!
Föräntat, men ändå chockerande.
När jag ändå krånglat igenom allt på Nordea ser jag att de gör reklam för börsnoteringen på en infosida om sparande. När jag klickar på länken möts jag av följande information:
" Teckning av Volvo Cars
Det är inte möjligt att teckna aktier i Volvo Cars pågående börsintroduktionen genom Nordea.
Anmälan från allmänheten i Sverige kan göras via SEB, Swedbank, Avanza eller Nordnet. Se prospektet för mer information."
Vilket skämt!
På ett annat ställe på Nordeas sida hittar jag följande information:
" Hur tecknar jag en IPO på ett ISK?
Om du vill teckna en IPO på ett investeringssparkonto (ISK) behöver du kontakta vår Värdepappersdesk, och kolla om den möjligheten finns för IPO:n i fråga."
Så om du lyckats teckna via SEB är du väl så nära toppen man kan som småsparare. Frågan är om det är värt 500 kr om året i avgifter bara för att bli kund där och kunna öppna ett ISK, tveksamt?
Nordnet kränger mot norska marknaden:
https://twitter.com/NordnetNO/status/1450452950925594625
Polls. Notera att ganska många svarade troligtvis innan Volvo Cars förbättrade förutsättningarna.

Inte för att SEBs internetbank är något att hänga i granen, men jag är kund sedan länge för bl a lönekonto och bolån. Har även använt SEB för ett antal IPOer och så även denna gång.
Det låter som att SEB är ljusår efter Avanza i användarvänlighet men att Nordea är ännu värre…
Tecknade 1000 st via SEB och lika många på Ava/Non.
Jag håller mig borta. Gillar inte värderingen, gillar inte intervallet och gillar inte elbils-delen av värderingen.
Lycka till ni andra 
Jag tycker mycket signaler i den här noteringen känns lite oroväckande. Eller är det bara mycket skriverier pga enorm notering och stort märke som gör att det skrivs om allt?
De förlänger även svarsdagen.
Verkar helt klart vara lite svalt intresse, iaf i relation till storleken på noteringen. Men med en kurs på 53kr börjar nog värderingen bli väldigt attraktiv egentligen.
Vad tror ni om denna ipo som ren teckna sälj?