Börsnotering av Volvo Cars (IPO)

“Samtidigt visar en Yougov-undersökning som beställts av Nordnet att en femtedel av svenskarna är intresserade av att teckna sig i aktien, vilket tolkas som att Volvo Cars har potential att bli en folkaktie.” (dagenssp)

”Det har dessutom varit ett överväldigande intresse från allmänheten i Sverige och Norden med över 90.000 anmälningar fram tills i dag” ¶

Väldigt långt från 90.000 till 20% av Sveriges befolkning, när vi pratar dagen innan tänker jag spontant. Minimum 477 millioner med minimumsposter till alla 90.000 - hade varit roligt att veta vad en genomsnittspost var på.

2 gillningar

Tecknade 500 vardera på Avanza och Nordnet. Får se om jag går in med det dubbla. Antingen tror man på det eller inte. Såg nu att sista dag var på onsdag. Trodde att det var imorgon. Har de ändrat? Och första handelsdag är flyttad till fredagen. Känner mig inte helt trygg med tanke på alla skriverier och om det inte blir fulltecknat.

Tecknar för att sälja inom första timmarna. Hur tänker ni som har/tänker teckna? Och ni övriga som inte har skrivit, hur tänker ni kring att teckna eller inte teckna?

1 gillning

Tror definitivt på en bra start nu när teckningskursen är satt till 53 kr samt de har fått in större teckningsåtaganden från ytterliggare ankarinvesterare.

Teckningsåtaganden

Åtagare Belopp Andel
AMF 1500 Mkr 6%
Swedbank Robur Fonder 1300 Mkr 5.2%
If Skadeförsäkring 1000 Mkr 4%
Nordea Fonder 1000 Mkr 4%
Skandia Fonder 1000 Mkr 4%
Med flera
Totalt åtagande: 14100 Mkr 56.4%

Tecknar på flera konton. Ha det gott,

3 gillningar

Aha, det missade jag. Vilka då? Har de befintliga kanske även åtagit sig att teckna mer?

1 gillning

Flera AP-fonder, Alecta Pensionsförsäkring, Folksam och AMF, åtagit sig att teckna aktier för sammanlagt cirka 7,7 miljarder kronor. Detta är utöver de första ankarinvesterarna.

2 gillningar

Volvo Cars har väl drygt 20 000 anställda i Sverige? Undra hur många av dom som kommer teckna. Anställda har en minimipost på 1 aktie istället för 100.

3 gillningar

Vad tror ni om att free-floaten hålls såpass låg? Bränner det likt storskogen till innan stängning då amerikanska börserna har öppnat?

Har tecknat en stor post, hoppas på tilldelning :crossed_fingers:

2 gillningar

Sådär, har tecknat för 500 aktier, vi får väl se hur det går. Det lär nog inte bli någon kursdubblare…

/H

2 gillningar

Nu framkommer det att VD Samuelsson ska teckna för 25 MSEK./Omniekonomi

Förra veckan verkade han inte intresserad alls (intervju i SVT Rapport).

Mycket strul och nya bud i denna IPO. Beror det på en kulturkrock? Typ Geely var Greedy och fattade inte hur man ska locka svenskt kapital!? Eller är det taffliga rådgivare som riggat IPOn?

1 gillning

För det första måste man förstå att skriverier kan bero på något så enkelt som att journalisten är skyldig en kompis en tjänst, kompisen vill köpa Volvo Cars men komma in billigt, det behöver inte vara svårare än så. Det var länge sedan journalister tjänade allmänheten, om det någonsin varit så. De har sig själva att tänka på. Klick, nummer och prenumeranter.

Dessutom är väl kineserna inte så vana vid marknadsekonomi, och de har väl ett lite snabbare hattigare syn på det hela. Samtidigt är de lyhörda, flexibla och smarta, läs Sun Tzu

Kineserna tog till sig att många inte gillade villkoren från början, med rösträttsskillnader och intervallet. Kineserna försökte maxa vad de kunde få ut av IPO:n, när de märkte att det inte gick fullt ut så backade de. De vill få igenom IPO:n, kan vara lite credit crunch i Kina, så de justerar ganska så snabbfotat villkoren så de blir mer smakliga.

Jag tror detta kommer att bli en stabil och bra IPO, med potential till en semi-raket. Raket-effekten kommer av hur marknaden egentligen ser på Polestar. Jag har gjort research som visar på att Polestar faktiskt kan vara på väg mot något ganska stort, speciellt i Europa.

Tänk på att Polestar inte behöver nå alls så stor del av Teslas volymer eller värdering för att vara en gigantisk raket i värderingen av Volvo Cars. En top fem eller tio placering bland elbilar räcker gott.

Jag kommer nog att teckna ganska mycket, självklart med vetskapen att risken finns att förlora pengar.

2 gillningar

Intressant vad Geely-ägaren har på gång. Notera att detta är en google translate av den kinesiska texten, den engelska som finns på webbsiten är inte alls så utförlig.

Otroligt vad de vågar drömma stora drömmar i Kina! I Sverige är vi fullt upptagna med att fundera på hur vi skall hantera “skjutningar” och annat skit.

Men nog behöver Li få in sina pengar från Volvo IPO:n.

李书福进军手机领域 定位高端服务全球 : 媒体中心 – 浙江吉利控股集团有限公司

Li Shufu enters the mobile phone field to position high-end services globally

*September 28, 2021

On September 28, Hubei Xingji Times Technology Co., Ltd. (hereinafter referred to as “Xingji Times”), founded by Li Shufu, signed a strategic cooperation agreement with Wuhan Economic and Technological Development Zone and officially announced its entry into the mobile phone field. The project headquarters is located in Wuhan Economic and Technological Development Zone, positioning high-end smart phones, integrating global technology and resources, and serving the global market.

Liu Shibao, Deputy Secretary of the Working Committee of Wuhan Economic and Technological Development Zone, and Wang Yong, CEO of Xingji Times, signed the contract on behalf of both parties. Cheng Yongwen, Deputy Secretary of the Wuhan Municipal Party Committee and Mayor, Liu Ziqing, Member of the Standing Committee of the Wuhan Municipal Party Committee and Secretary of the Working Committee of Wuhan Economic and Technological Development Zone, Secretary-General of Wuhan Municipal Government Zhang Zhongjun, Li Shufu, Chairman of Geely Holding Group, Li Donghui, CEO of Geely Holding Group, and Su Jing, CFO of Xingji Times attended the signing ceremony.

With the rapid iteration of mobile communication technology and the upgrade of personalized consumption, users’ demand for smart phones has become dependent, and the development prospects for more high-end and smarter phones are still promising. Li Shufu’s mobile phone business positioning high-end smartphones will give full play to the Geely and Volvo ecosystem’s long-term experience in design, R&D, high-end smart manufacturing, industrial chain management and other globalization, as well as the space-time Daoyu low-orbit satellite network under construction. Layout advantages, and at the same time empower each other in terms of automobile intelligence, software capability building, and technological transformation to achieve super collaboration.

Li Shufu said: “Mobile phones are fast iterative portable mobile terminals and the application carrier for electronic product market verification and software innovation. It not only allows users to share innovation results as soon as possible, but also transfers a safe and reliable part of the results to automotive applications. The close interaction between car machines and mobile phone software technology. In the future, it has become a major trend to create a user ecological chain across borders and build corporate moats in accordance with the law. A more convenient, smarter, and interconnected multi-screen interactive life experience."

In recent years, Geely Holding Group has increased its investment in forward-looking technology and accelerated its transformation into an innovative technology enterprise. The layout of mobile phones, satellites, and flying cars (felöversättning?) are all important boosters for Geely’s transformation. On September 27, the first star of Geely’s first commercial satellite factory in the country was launched. Geely’s commercial aerospace business has covered the entire industrial chain of satellite design, R&D, manufacturing, and operation and maintenance services. Build technological advantages such as integrated travel ecology.

The nine provinces of Wuhan, Hubei have a superior geographical location, a solid industrial foundation, and vigorous industrial innovation. At present, Wuhan is cultivating three world-class industrial clusters and accelerating industrial transformation and upgrading. Geely Holding Group has deployed Lotus Automotive, Internet of Vehicles, and in-vehicle chips in Wuhan. Wuhan has become one of the most important industrial layout bases of Geely Holding Group.

2 gillningar

Någon som sett något intressant de senaste dagarna? Teckningsperioden går ut snart, sista chansen till ändring!

Jag har ansökt för tilldelning. Jag tycker det känns intressant, borde även komma indextryck uppåt när fonder måste köpa in aktien?

Sambon är anställd så här har det tecknats :slight_smile:

2 gillningar

Jag har också försökt kolla efter nyheter som berör IPOn. Det sista nya jag hörde var att VD:n trots allt kommer teckna.

Jag har ej bestämt mig än.

1 gillning

Kul! Jag hoppas på det bästa både för plånboken, de anställda och Sverige!

Tänk dock på att på sikt äga bolaget med måtta, det kan vara smart att begränsa exponeringen mot ett bolag. Går det dåligt vill man undvika att både bli av med sitt jobb och sina besparingar.

Se upp med att vänta till sista minuten bara! Jag har för mig jag blev snuvad på en fin IPO när de stängde teckningen en kvart i förväg, detta var dock några år sedan.

Avanzas site kan gå ner etc. Lägg in en måttlig ansökan och justera sedan vid behov.

Glöm inte att kolla likvida medel på kontot :slight_smile:

1 gillning

Nu kom det just något nytt:

Volvo Cars ägare har bolag i skatteparadis | SVT Nyheter

Ja jag ämnar sälja allt första dagen. Hon kanske behåller en del för sin skull. Pga “trevligt”.

1 gillning

Skräpnyhet, de har läst några årsredovisningar. Sossen Ola ser med noteringen en chans till lite media, kanske har han tecknat själv och hoppas på tilldelning?

Jag tänker inte neka till att Kina inte är oproblematiskt, men kinesiska pampar har det inte lätt. De är rädda för sin egen regering, Kina är osams med USA och Europa så där kan de inte parkera sitt ägande. Kan handla lika mycket om att skydda ägande som att slippa skatt.

– Jag tycker det är djupt problematiskt att ägare av svenska företag väljer att placera sig i skatteparadis, säger Ola Möller, som tidigare har engagerat sig i frågor om skatteparadis.

Är det då bättre att svenskt företagande ger skattepengar i Kina?

själklart låst artikel! :slight_smile: