Börsnotering av Volvo Cars (IPO)

Är det Volvo SVT ger sig på efter att ha smutskastat klart Aegirbio ?

Mer info från SVT

1 gillning

Du lyckades klämma in 5 negationer i den där meningen :slight_smile:

Från sista Svt-länken:

Enligt Alex Cobham är det inte ovanligt att kinesiska bolagsägare flyttar delar av sina investeringar till skatteparadis för att skydda dem mot kinesiska staten. Men de senaste åren har kommunistdiktaturen visat allt mindre förståelse för den här typen av upplägg.

– Detta skapar en ny risk för investerare – att den kinesiska staten till slut eventuell säger att vi är inte särskilt glada över den här strukturen, säger Alex Cobham.

SVT har sökt Li Shufu för frågor om skatteparadisen utan resultat. Geely Sveriges skriver dock i ett mail att ”som en multinationell företagsgrupp verksam över stora delar av världen följer vi alltid de lagar och regler som gäller på respektive marknad. Vi har också en tydlig och transparent process kring detta”.

Det tar emot att delta i den här IPOn.

SVT vet inte vad de ger sig in på.

Denna rubriken kommer inte att överleva, den kommer att vara ändrad innan lunch.

image

Kina är inte perfekt, men utan Kina hade kanske Volvo Cars inte funnits idag, det hade absolut inte varit vad det är idag.

Men strunta du i att teckna, fler aktier till oss andra :slight_smile:

1 gillning

Hur man än vänder och vrider så är Volvo Cars ett kinesiskt företag, med en del tillverkning i Sverige.

2 gillningar

Och den delen tillverkning gör dem till Sveriges största arbetsgivare… :slight_smile:

3 gillningar

Sverige är väl det landet med flest antal anställda? Majoriteten av utvecklingen. Huvudkontoret ligger i Sverige.

Hälftenägda Polestars huvudkontor ligger i Sverige.

ASSAR GABRIELSSONS VÄG 9
405 31 Göteborg

Sedan har de ägare, verksamhet och samarbete i Kina.

Hur man än vänder och vrider så är Volvo Cars ett svenskt företag, med en del tillverkning i Kina.

1 gillning

Han verkar ha god humor den där kinesiske killen!

Li Shufu kontrollerar sitt ägande i Geely Automobile via bolaget Proper Glory Holding där han är största ägare.

Volvo Cars ägare har bolag i skatteparadis | SVT Nyheter

4 gillningar

100 000 småsparare
Minimiposten är 100 aktier för 53 kr

Erbjudandet hamnar då på
377358490 ÷ 100000 = 3773 aktier per sökande

Sedan skall ju elefanterna ha sitt.

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/stort-intresse-för-volvo-cars-på-börsen-gör-inte-om-misstaget-med-telia/13724331

Jag sitter och funderar på var marknadspriset hamnar ungefär första dagen. En konservativ uppskattning är mitt i det ursprungliga teckningsintervallet. Dvs 60,50 kr. Det är också rimliga +15%.

Vad gäller tilldelningen så gissar jag på något under 50% av sökt minimipost.

Gissningsvis kommer Avanzas site att nästan hänga sig, så om man vill sälja tidigt får man nog lägga in order i förväg.

Är det inte ett väldigt stort erbjudande? Hur mycket uppskattar du att elefanterna tar?
Har själv tecknat på flera konton.

1 gillning

14,1 miljarder ska ju vara klart från ankarinvesterarna. Så kvar blir ju 5,9 miljarder kr (men samtidigt: bara Håkans 25miljoner motsvarar ju över 4700st minimiposter…).

1 gillning

Är det någon idé att tanka direkt vid börsöppning då? :blush:

1 gillning

Om Svd har rätt i att det är 100 000 småsparare som tecknar så blir det 59 000 kronor i snitt per småsparare. Mycket pengar för svennar.

Men visst… Håkan är ju med där :slight_smile: Kanske ytterligare fonder (mindre) också tecknar?

1 gillning

Sista dagen är ju idag 23.59 och siffran på 90-100k har ju florerat sedan i måndags. För egen del hade jag i måndags inte gått in med något konto, eller min sambo :slight_smile:

edit: det bör vara ett gäng som ligger i miljonklassen av de där 100.000…

2 gillningar

Har hittat så bra saker om noteringen att jag inte kommer posta det här :open_mouth:

Verkar vara en aktie man inte skall sälja direkt, utan hålla en stund. Kanske flera år.

Jag skriver upp förväntningen på kursutvecklingen till 20-30%, på kort sikt, konservativt sett. På lite längre sikt kan det gå mycket bättre.

Det skall bli väldigt spännande hur det går med tilldelning!

1 gillning

Ska vi inte bli rikatillsammans? :joy:

14 gillningar

Ja när man ser på det på det viset. En modern elbil är som att åka omkring i en stor jäkla dator. Som ägs av Kina, i Volvos fall. Ska svenska regeringschefer och polismyndighet åka runt i kinesdatorer som skickar sin data till Kina? Ska amerikanska Nvidia tåla att deras spjutspetsteknologi överlåts till Kina?
Jag landade i att inte teckna iallafall.

1 gillning

En kvart kvar, då kan jag väl släppa “bomben” som inte är speciellt hemlig men desto mer kraftfull.

Jag har hela tiden förväntat mig att när indexfonderna börjar tugga på Volvo Cars så kommer kursen att gå upp ordentligt (såvida den inte gör det direkt). Detta kan nog ta ett tag, några veckor eller månader, men effekten lär komma.

Men det är bättre än så!

Kortfattat handlar det om att Volvo Cars free float kommer att bli endast 16,0 till 17,9 procent. Ännu lägre om volvofantaster ute i landet köper aktien för att aldrig sälja den.

Joakim Bornold:
”Det ryktas om att Geely vill sälja 10 procent. Om det skulle stämma så mäktar inte börsen med det. 10 procent är alldeles för lite, efterfrågan kommer att vara oändligt mycket högre. 20 procent kommer inte heller att räcka. Någonstans runt 25 procent måste Volvo Cars upp till, annars finns risk för en bubbeleffekt på Fermenta-nivå.”

”Volvo Cars kurs kommer att tryckas upp. Finns det en begränsad mängd aktier samtidigt som det passiva kapitalet är stort, spelar värderingen ingen roll och det kan gå hur högt som helst”, säger Joakim Bornold.

I övriga världen finns regler för free float. I OMXS30 som är flaggskeppindexet i Sverige ges indexvikten av börsvärdet. Men till skillnad från många andra index tar OMXS30 inte hänsyn till free float, så Volvo Cars kan komma in med hela sitt värde och få den vikten, även om bara 10-15 procent av aktierna går att handla över börsen.

Ja, men då kan de väl ändra reglerna för indexet tänker du. Visst, men problemet är att om man gör det kommer H&M att tappa stort i värde, vilket lär leda till ett kraftigt värdefall för alla fonder kopplade till OMXS30, vilket man självklart vill undvika.

De indexansvariga sitter fast i en rävsax!

”Det här är ingen nyhet för Geelys rådgivare när det gäller IPO-taktik. Alla räknar med det passiva stödet och vet att efterfrågan finns där, oavsett prislapp. Det gör det väldigt attraktivt att notera stora bolag”, säger sparekonomen i Trading Direkt.

Bornold: Volvo Cars kan bli en gigantisk bubbla på Fermenta-nivå - Privata Affärer

Det skall bli intressant att se om Joakim Bornold får rätt, då kan vi få något som liknar en short squeeze, när alla passiva index skall köpa in sig.

Grattis alla indexfondsälskare!

Slutsatsen måste därför bli att teckna maximalt. Nedsidan känns relativt begränsad till max 20-30% på några månaders sikt. Men uppsidan har potentialen att bli enorm.

Bornold säger även att det är indexfondseffekter som skapat stora delar av EQT:s enorma värdetillväxt.
EQT:s aktie hotad – ny regel på börsen - Dagens PS

(Friskrivning: Det kanske inte alls blir som jag tror, bolaget kursar direkt, eller så kanske kinesen sticker med alla pengar och nycklar i en väska på morgonen innan handeln skall starta. Om man får tro vissa personer på forumet är det inga problem för honom att ta ut allt i kontanter på valfritt bankkontor i Sverige, så länge han säger till lite i förväg, “tar ett snack med Anita”.
Missnöjd bankkund (miljonär) tar ut alla sina pengar i sedlar, 7 miljoner SEK, och bär ut dem i väskor till sin Rolls Royce (Kina) )

Edit: Jag har nu informerats om att free float detaljen faktiskt nämns i det första inlägget i tråden, av @Vittra . Jag hade helt missat detta, och det tror jag många andra också gjorde, då jag inte kan minnas att denna viktiga detalj diskuterades ytterligare i tråden.

Även om man gör en sökning på twitter så är träffarna få, där detta tas upp.
https://twitter.com/search?q=volvo%20free%20float&src=typed_query&f=live

Det framgår där att Volvo Cars fått undantag från kravet på free float, detta trots indexsparandets ökande vikt numera, helt otroligt!

Här är en artikel jag hade missat helt som i princip beskriver problemet:
Oro för låg free float i Volvo Cars inför börsnotering – Di

Läs mer om indexfonder här:
Indexsparandets mörka sidor | Vad händer när det passiva indexssparandet blir allt större?

1 gillning

Ja precis, det var den intervjun jag hänvisade till i min inledande post.

1 gillning