Mycket konstigt, Nordnet har stängt anmälan, så även en annan bank.
Men på Avanza så står det:
Volvo Cars noteras på Nasdaq Stockholm! (anmälningsperioden stängde 27 oktober kl. 23:59)
men sista svarsdatum är nu ändrat till
2021-10-28 18:00
och jag kan gå in och till synes ändra mina svar, vilket jag dock inte tänker försöka.
Edit: Jag ser nu att det kan handla om detta:
"De som anmält intresse att förvärva aktier i Volvo Cars har rätt att återkalla sin anmälan till och med kl. 18:00 den 28 oktober 2021. "
Även på Avanza kan man ändra fram till 17.00 idag, förutsatt att man tecknade före 23.59 igår.
Tecknade för några dagar sedan, men tänkte jag skulle utöka lite. Men det verkar inte gå att varken minska eller öka. Bara välja 1 aktie. Och när jag tittar på villkoren har de ändrats till minst 1 aktie och högst 1 aktie. Snopet!
Antar att de som helt ångrar sig ändå måste teckna 1 aktie i alla fall.
Inte exakt samma sak, men jag har åtminstone vid ett par tillfällen råkat ut för att jag måste göra en utökad kunskapsprövning eller förnya kundkännedomsuppgifterna i samband med att jag försökt lägga en order vid börsöppning eller strax innan börsen ska stänga. Stress, stress, stress…
Avanza hade nog inte stöd i sina funktioner för att man skulle kunna avboka aktier efter att teckningstiden tog slut, så då valde de detta. 1 aktie eller ej deltaga, för varje konto.
Vill ni veta vad som troligtvis är bland Sveriges dyraste ““KYC”-miss”?
Min kompis var mycket upptagen, och inte så intresserad av aktier, så han ignorerade alla meddelanden från sin internetmäklare. Vad hände?
Då han inte uppdaterade sin W-8BEN, sålde hans Tesla-aktier automatiskt.
Han upptäckte detta först lång tid efteråt. Så länge att han inte klarade av att köpa igen, kanske mest mentalt. Han har förlorat mycket pengar på detta!
Hoppas vi inte förlorar lika mycket på Volvo Cars!
Då vi kan vänta oss hög belastning imorgon, glidande stop loss kan ju vara intressant att använda vid IPO.
Vad är er erfarenhet av Avanza, när det är så här stora noteringar - jag antar att dessa orders hanteras av ett system med tillräcklig separerad kapacitet, så att systemet fungerar även när deras frontend servrar är sega som kola?
Har någon uppgraderat från web-interfacet till deras andra lösningar, för att slippa dessa stunder av hög belastning och segt frontend? Jag antar att även backend segar ibland? Blev det bättre?
Kollar av intresset lite på Twitter, verkar bra, stora nyhetsbyråer skriver och verkar som den schweiziska motsvarigheten till Avanza kör någon sorts kampanj
Blivit tilldelad 125 respektive 150 aktier hos Nordnet nu på mitt eget och sonens konton.
Ansökte om 250 resp 350, så verkar ha fått hälften.
Ingen på Avanza än.