Jag antar att många har räntebärande fonder för att kunna växla över till aktier vid ett börsfall? Eller sitter folk med en räntefond i 40 år och hoppas att den skall börja växa någon gång? Går räntorna nu upp faller ju värdet hos fonden.
Njae, RT filosofin är mer att välja din risknivå och sedan hålla sig till den, undvika marknadstajming. Tex. en 60/40 portfölj. Visst ska man ombalansera tex. årligen men det är inte några tajming frågor - ut ur aktiefonder, in i räntefonder och sedan reversera det.
Jag tycker din argumentation är lite konstig. Tesen du driver är att indexfonder är riskfyllt. Så tar du en aktiv räntefond som exempel, som dessutom var tillbaka på ATH redan i juli 2020 trots att just deras marknad frös. Se snippet nedan.
Jag tror att alla här håller med om att investeringar är riskfyllt, men inte att indexfonder är specifikt högre risk än någonting annat. Snarare att breda indexfonder som köper lite av allt/mycket är säkrare pga mer diversifiering. Man måste såklart förstå vad en indexfond är, att den köper snittet av indexet, och inte minst vilket index den följer. Ingenting är perfekt utan det handlar om att maximera sina odds.
Jag och många här skulle hålla med om att räntefonder är knepiga. Företagspapper är mycket mer korrelerade till börsen/aktier än vad kanske många tror. Långa räntefonder känns riskabla i en extrem lågräntemiljö (min personliga uppfattning).
Ang. Spiltan Räntefond så tycker jag verkligen att @janbolmeson levt upp till sitt mantra att lära sig av erfarenheter och belyst räntefrågan. Mer kan man inte begära av mig åtminstone. RT rekommendationen är numera att i hög grad istället ha pengar på sparkonto med vettig ränta än att välja korta räntefonder.
Såklart är det många som sitter med tjänstepensioner där man inte kan ha “räntedelen” på sparkonto med ränta. Då får man välja de bästa möjliga (minst dåliga) räntefonderna. Olika räntefonder, deras plus/minus tar också Jan upp i avsnitt i början av året om “bästa fonderna”. I årets upplaga var det många olika korta och långa räntefonder som man får försöka klura ut själv hur man väljer.
Så tillbaka till din fråga
Jo, det kanske kan bli problem om indexfonder helt skulle ta över marknaden. Med betoning på kanske. Samtidigt visar data (som också varit uppe här och i podden) att vi är långt ifrån det scenariot. Dessutom är jag personligen mycket tveksam om något någonsin tar helt över allt annat i marknadsekonomier.
Men absolut man ska ALLTID vara medveten om att ALLA investeringar medför risker, och det tycker jag också framgår med all önskvärd tydlighet inom RT. Jämfört med andra ekonomi och aktie forum/media så tycker jag verkligen att man trycker på riskerna och sannolikheterna (med forskningsdata som stöd) vad oddsen är att få en viss avkastning, samt att det är långsiktighet som gäller för att förbättra sina odds. Gärna många årtionden.
Så, jag tycker du försöker slå in öppna dörrar ![]()
Du måste skilja på specifika risker med indexfonder från
risken att indexfonder skulle kunna få hela aktiemarknaden att sluta fungera (om det blir för få aktier som handlas utanför indexfonderna.)
Det är två helt olika former av risker du talar om.
Hur stor är den faktiska risken att indexfonder tar över de flesta aktier så att företagens värdering av marknaden inte fungerar?
Det är såklart un-knowable. Som du säkert vet ![]()
Eftersom priset sätts på marginalen så behöver ju inte indexfonder heller helt ta över för att pressa upp priset på aktier i indexet.
Poängen var att ALLA investering har risker.
Att undvika index har andra risker.
Ja, men du har ju uppgången också att ta hänsyn till. Det är ju inte som att aktien läggs till och därefter börjar sin nedgång.
Jag har svarat på den frågan ett par gånger.
Ja, det kan bli ett problem framgent. Nej, det är inte ett problem i dagsläget.
För längre svar finns det avsnitt från 2019 på ämnet:
Nej, det var mer komplicerat än så. Ärendet ligger fortfarande hos FI för den som är intresserad. Det var - grovt förenklat - att Spiltan inte gillade de priser som de fick av marknaden och vägrade därmed prissätta sin fond. Det finns ganska mycket backstory till det där om man vill gräva i det.
Det hoppas jag inte, det är något som jag i alla fall direkt brukar avråda från. I princip all forskning visar att det kostar mer än det smakar
Om du har följt det jag säger i avsnitten så är min tes:
Vill du tjäna pengar? Investera i aktie(indexfonder). Vill du behålla pengarna du tjänar på aktier? Köp räntefonder.
Det var längesedan man kunde använda räntor för att tjäna pengar. Deras roll i dagsläget är mer eller mindre balansera risken anser jag. Eftersom de är till för att balansera risken och på sistone gett låga naturliga avkastningar så har jag på senare tid (typ 2 år tillbaka) börjat rekommendera bankkonto som komplement / alternativ. Dock i ett långsiktigt sparande på 10+ år anser jag fortfarande att en diversifierad ränteportfölj har en plats.
Anledningen är att ovanstående också en förenkling. Allt beror på t.ex. på duration och hur stor ränteförändringen (derivatan) är. Efter den initiala chocken så kommer ju räntefonden anpassa sig till den högre räntenivån och ge en positiv avkastning. Särskilt i ett regelbundet sparande är det inte oväsentligt.
Upplever att sådana här resonemang är lite väl teoretiska då de bygger på: “Tänk om alla…”. Nej, alla kommer inte att… Finns få exempel på att alla har. Inte ens inom religion som med våld har försökt få alla att har lyckats på århundranden. Vi är ju för tusan inte ens överens i det här forumet och inte ens jag har någon religiös koppling till indexfonder.
Så fort någon kan visa att något fungerar bättre än indexfonder så kommer jag släppa taget om det. Jag har inget investerat i att indexfonder och passivt sparande ska vara bäst. Ni som följer mig på Patreon vet att jag har gjort stora bet på enskilda aktier där jag anser att marknaden är ineffektiv, har fel eller oddsen bara varit på min sida.
Världen och investerande är en gråskala och enligt mig handlar mer eller mindre om odds och sannolikheter.
Istället för att försöka besvara frågan börjar du svamla om religion e d. Har du inga argument?
Du skulle kunnat hänvisa till artiklar som säger att fondägandet fortfarande är liten i förhållande till hela aktiemarknaden.
Frågan kvarstår, vad händer när/om indexfonder äger 80-90% eller mer av aktiemarknaden? Fungerar marknadens värdering av bolag då, som tänkt? Vill företag fortsätta att registrera si på börser då?
https://www.cnbc.com/2019/03/19/passive-investing-now-controls-nearly-half-the-us-stock-market.html
Men det är några årtionden kvar innan indexfonder tar över hela aktiemarknaden, om det sker. Vad som händer i så fall hinner vi fundera på.
Jag har ett helt avsnitt med argument enligt tidigare svar publicerat för två år sedan. ![]()
Det jag invänder mot är argument av typen: ”Tänk om alla…”. Nej, det kommer inte hända. Se artikeln med resonemanget om invändning mot felprissättning på tex Apple.
Vad säger att det är “några årtionden kvar innan indexfonder tar över hela aktiemarknaden”?
Finns det nåt med mer substans än historiska grafer som extrapolerar till framtiden? Ju mer effektiva-marknads-hypotesen slutar fungera, desto bättre kommer det självklart gå för aktiv förvaltning, vilket i sin tur lockar kapital till aktiv förvaltning.
Exakt. Till och med jag som är indexkramare gör ju avsteg till områden där marknaden inte är effektiv för att tjäna pengar.
Tex Tesla aktie eller hur Jan 

?!
Tror du missade att jag skrev:
Tesla har bara kostat mig pengar… i en blankning, i en ny bil etc… ![]()
Jag missar inget och har koll på det
. Men ville vara lite aktiv själv för att få ännu mer liv på tråden att aktivt lönar sig ibland 
.
Om man vill ändå inte ha dumma rena indexfonder kan man alltid söka sig till billiga aktiva Amf fonder då de avviker en del i från index
. Det är också ett sätt slippa vara aktiv själv som kostar inte så dyrt i avg
. 

Du ska vara glad att det gick bättre för Caroline och hennes Tesla aktie pga att hon kan tajma börsen bättre än dig 
. Då gick det jämnt ut för familjen
.
Om jag förstått rätt är väl Jan möjligtvis nr 3 i sin familj på aktiva investeringar. Frågan är om inte Caroline och Freja borde börja blogga ihop?
Haha, ska föreslå det. 

Värsta är att de tillsammans springer rundor kring mig i procentuell avkastning.

Skulle vara intressant med nytt avsnitt i detta område.
Här riktigt orolig för att spara i indexfonder efter att bland annat Vanguard har böjts sig för påtrycknings kampanjer.
Hur kan våra sparpengar vara säkra när fondbolagen blir påverkad av aktivister?
Hur har vanguard vikt ner sig för aktivister?
Nu är det klimataktivister som Vangaurd viker ner sig för men det är en farlig trend när indexfonderna påverkas av aktivister.
Vad kommer härnäst, exempelvis Vanguard viker sig för Pro-USA aktivister och påverkar Svenska företag så att Svenska fabriker ska flyttas till USA?