Jag tycker det kan vara fel att tänka svart eller vitt i en sådan här situation. Att helt förkasta aktiva fonder eller passiva fonder åt ena eller andra hållet är inte ett rationellt beteende. Givetvis kommer de som förespråkar den ena eller den andra formen av investerande leta efter bevis på att de har rätt, det kallas för confirmation bias och vi drabbas alla av det. Ungefär som vi cherry-pickar startdatum för att bekräfta vår portföljs överlägsenhet gentemot andra alternativ.
I denna artikel kan man läsa följande slutsats
This paper’s primary contribution is in providing more conclusive evidence on the debate on the benefits of mutual fund indexing and whether actively managed funds perform as well as index funds. An important feature of this research is that we analyze the results for both total return and after-tax total return. We find that, on average, index funds outperform actively managed funds for most equity and all bond fund categories on both a before-tax and after-tax basis.
Superintressant, jag har nu plockat ut detta ur sin kontext för de flesta som läser detta kommer inte läsa artikeln jag länkat till, vilket jag ska erkänna att inte jag heller gjort i sin helhet. Alla borde investera i indexfonder! Jag kunde ha valt att sluta här.
Men i samma veva så står detta direkt efter det översta citatet.
However, actively managed Small Company Equity (SCE) funds and International Stock (IS) funds significantly outperform the index over most of the study period. Managers of these funds appear to be able to invest to take advantage of mispricing in these presumably less efficient markets. The nonparametric tests further reinforce these results. The Sign Test establishes that index funds outperform actively managed funds for all categories, except SCE and IS funds. The overall results should be viewed with caution, however, as there is evidence that actively managed funds outperform the index funds during periods when the economy is either going into or out of a recession. It appears that active fund management is better than index funds at guiding portfolios through rough times.
Wait what?! Aktiva fonder till vår räddning!! Jag kunde bekräfta bägge sidors argumenterande med samma källa, genom att plocka några russin ur kakan…
Det är fel inställning att bli religiös kring vissa sätt att investera. Våga ha ett öppet sinne för att det finns många vägar till Rom och att vi ALLA har olika mål med vårt investerande. Man måste också vara med på att man kan faktiskt förlora alla sina investerade pengar, investerar man med pengar man inte kan tänka sig att vara utan så kan det bli jobbigt när nästa svarta svan kommer. Pandemin var inte en svart svan, förövrigt, enligt Taleb.
Vill du ha världens enklaste portfölj som ger dig marknadens resultat, bra som dåligt?
Månadsspara i en bred indexfond eller fondrobot och glöm bort det. Gör något du tycker är roligare med dina timmar än att följa ditt sparande.
Vidare så tycker jag definitivt vi ska fortsätta in på Jans provprat med hur man kan införliva exempelvis Coelis (och andra aktivt förvaltade fonder) i ett hybridsparande med indexfonder. Varför välja bara det ena eller det andra?
Det kan ju vara så att vi står inför 10 års sidogående aktiemarknad, eller 10 år till med en galen bull-market, eller 20 år av kass marknad á la Japan? Ingen vet.
Det kan också vara så att Andreas och Henrik tillhör dem förvaltarna som konsekvent kan slå marknaden över en längre period. Sen är de väldigt duktiga och slipade på sina argument, men det tycker jag bara är intressant och bjuder in till kritiskt tänkande. Jag anser att det är positivt att de väljer att inte prata om makro så mycket vilket jag vet var med i något avsnitt, för de kan inte förutspå framtiden, däremot kan de leta efter företag som faktiskt har bra affärsidéer m.m. Sen har de kanske jävligt bra med tur, men tur har väl aldrig varit en dålig sak! 
Edit:
Jag skulle vilja lägga fram en öppen frågeställning, finns det några studier där ute som gjorts på portföljer med ett hybridupplägg där man blandar aktivt och passivt förvaltande?
Edit2
En artikel från Morgan Stanley som pratar om en hybridapproach. Även en artikel från Russell