Det kanske inte är en tillfällig hype utan nåt vi investerare kommit fram till är det mest lönsamma i långa loppet ![]()
![]()
![]()
Stämmer inte helt. Det är bäst för de som vill vara passiva. Inte bäst när det gäller max avkastning
Så vad är bäst, enligt dina källor?
Du upprepar ofta något i den stilen, men du beskriver eller besvarar inte vad som funkar bättre. Ex detta inlägg som du inte kunde besvara.
Jag anser mig verkligen INTE vara passiv @Dan84 så då är jag ett undantag utifrån din filosofi…
Har berättat flera gånger att jag investerat max 50 tusen och månadsspara 500 i månaden med paus, inte jobbat ens 5 år vid 41 och är miljonär efter 15 år pga annat än index som netflix, fastighet, Ryssland längre tillbaka, usa, och covered call som gav mig 5% kvartalet i 3 år.
Men ni LYSSNAR inte. Eller så beter ni er som man ljuger eftersom det man säger inte är HURRA INDEX HURRA GLOBAL.
Och sedan har jag inte startat denna tråden. Det var en moderat.
Ska man verkligen tjäna pengar måste man hänga med. Kolla dagligen. Har någorlunda koll på nästa stora grej som när netflix kom. Rida på el bils hajpen och hålla koll på värdsläget om det för att avgöra när man ska dra sig ur i väntan på nästa tillfälle.
Men sånt är jobbigt för de flesta. Vilket gör index fonder perfekt för dom. Men de är inte en fond man får snabbast pengar på. Därför folk kallar det att bli långsamt rik
Alltid lätt att hänvisa till historiska siffror, som för övrigt ingen kan dubbelkolla.
Jag har haft 400+% avkastning i min lekhink senaste tre åren, men det är inget som garanterar att de kommande tre åren kommer ge samma resultat. Det samma gäller för din strategi.
Hade varit fantastiskt trevligt om det berodde på ren skicklighet, då skulle jag troligen fått Linkedin förfrågningar från förvaltningsfirmor till höger och vänster.
Jag hade inga historisk siffror när netflix hade varit en vecka på avanza. Knappt ett år historia när jag tjänade över 100% på Knappt 2 år på en fond som fokuserar på batterier till elbilar. Så den ursäkten funkar inte. Såklart tog man en chans. Men hade inget facit om tidigare avkastning.
Sedan vill jag påpeka att ni beter er som 100% misslyckas som kör annat än index. Forskning säger faktiskt 85%. Vilket betyder att bara i Sverige finns det några tusen som lyckas slå index.
Så det är inte alls omöjligt eller långsökt.
Som sagt, svårt att använda som argument då.
Fakta kvarstår, att den stora majoriteten misslyckas med att slå index, även om hela ens vakna tid läggs på att titta på rapporter och grafer. Inklusive de som får lön för att försöka slå index, gör oftast inte det.
Så det är inte bara för passiva investerare som saknar tid, det är för pålästa investerare som inte vill spekulera.
Vad chansar du på nu som du tror på framöver?
Just nu ser jag inget som värdsläget är idag. Förstår mig rätt, jag är inge fond guru som ser allt. Men jag såg på de jag nämnde. Vilket har gett mig chansen till ett fire liv vid 55 och kan unna mig saker trots man är sjukpensionär.
Men var inne på att nästa grej var fonder som höllt på med ai, robot osv. Det som är så att säga framtiden.
Men är mycket snack nu att ai bubblan kommer spricka. Så känns som att det kan bli som när bubblan sprack för bioteknik.
Sedan säger eliter som morgan Stanley att vi behöver en återställare på börsen. Han räknar med minus 10-20% I 2-3 år. Så i dagsläget är det svårt att hitta nästa netflix så att säga.
Ok, så du tog mer risk och fick mer avkastning (om än sämre riskjusterad sådan). Det jag vänder mig mot är att du i princip säger att man alltid blir rik snabbare om man tar mer risk, medans jag hävdar att man tvärtemot måste ha längre sparhorisont då. Håller du med om det?
Har jag inte sagt eller påstått. Jag sa att index fonder inte ger max eller ger chansen till maximal avkastning. Vilket är sant. Räcker bara man investera i vad lf global satsar 70% I så hade man tjänat betydligt mer de sista 10 åren.
Avkastning vs säkerhet och stabilitet. Finns ingen raket fond som är lika säker som index. Men en person med mitt arbete och att jag knappt jobbat 5 år mellan 19 och 41 och nu sjukpensionär Hade ALDRIG haft en chans på fire eller kanske inte ens miljonen vid pension. Om man bara investera I index och global.
Jag säger inte att mitt sätt var säkrare. Förnekar heller inte en gnutta tur trots jag lyckades 5 gånger I rad.
Index och global är såklart det mest lönsam på längre sikt för de flesta. Men det är inte det som ger bäst avkastning även över tid. Men det hänger såklart på om någon lyckas med det jag gjorde.
Hade jag själv haft en fet lön och som vissa skriver, månadsspara 10-50 000 i månaden och har arv på 8 miljoner osv. Hade jag också bara sparat i index och global
Ok… så du håller alltså med? Om att man måste/bör ha längre sparhorisont med en mer riskabel investering, ex LF Usa vs LF Global?
Både ja och nej. Finns inte bara ett sätt som funkar på börsen. Men som sagt det är olika från individ till individ. Tjäna mer än index innebär större risk. Och det passar inte alla
Och det funkar inte för den stora majoriteten, värt att poängtera.
Sant. Men det är ju inte det ni sätter ![]()
![]()
för.
Ni sätter ![]()
![]()
för att man våga säga att det går och tjäna mer på annat än index.
Som sagt det är 85% som misslyckas. 15% lyckas.
Finns de som tillhör världens rikaste som spottar på både index och fonder. De blev rika på något de förstod på börsen bättre än andra.
Detta forum och dess stammisar behöver lära sig och inte dumförklara de som lyckats. Oavsett om det är pga tur eller skicklighet eller både och.
Det går att tjäna pengar på lotto med.
Men oddsen är emot en.
En viss % tjänar mer än index, men det handlar om mer än nedlagd tid och kunskap. Tur och slump spelar med in.
Att påstå att lägger du ner tid och energi, så kommer du slå index är något som i den stora majoriteten av fallen inte stämmer. Inte ens de med stora ekonomiska resurser, utbildningar, lön och avancerade verktyg har garanterat bättre resultat än en bred global indexfond.
Detta har Jan och flera andra seriösa forskare och bloggare bevisat om och om igen.
Vill man spekulera för att man tycker det är roligt och man vill anta utmaningen, gör det. Men oddsen är emot dig, det ska man räkna med.
Men du har lyft detta i flera trådar och det leder ingen vart. Forskningen finns där. Sen kan man ignorera den och chansa. Men det är fel att sälja in det som en lösning som garanterat ger rikedom, bara man lägger ner tiden.
Men jag lämnar det här, då fler inlägg på samma ämne lär dyka upp i framtiden med och det blir bara spammigt.
@Dan84 Du är personen på denna scenen just nu: