Lita på personlig rådgivare på banken?

Naturligtvis. Det är dina pengar. Så länge ditt kapital inte ligger bundet i ngn form av kapitalförsäkring osv.

Alla fonder är bekväma. Hela poängen med en LF Global Index är just att den är bred och billig.

skillnaden mot bankens aktivt förvaltade fonder är att banken har egna eller anlitade förvaltare av kapitalet som snurrar runt pengarna på olika tillgångar.

Samma sak sker i indexfonderna men det ser du inte på samma sätt.

Men ingen av fonderna kräver mer aktivitet från dig efter att du har köpt dem.
Ju mindre aktivitet desto bättre faktiskt så riskerar man inte få panik vid nergång eller feeling och börjar rota runt, vilket sällan ger bättre avkastning.

Köp och glöm. Logga inte ens in ofta för att kolla på värdet.

Men som ngn skrev uppfinner bankerna “aktivt förvaltade fonder” för det är ett försäljningsargument.

Jag är av åsikten att detta är snudd på bedrägeri som bankerna sysslar med när de använder denna argumentation. Deras rekommendation är beviserligen inte tillräckligt bra. När jag blir diktator kommer det förbjudas. Punkt slut.

12 gillningar

Länsförsäkringar äger fonden LF global och du kan byta till den, men banken vill troligen att du behåller det alternativ som är mest lönsamt för banken.

Så fråga inte, säg att du ska byta till LF global och att de ska hjälpa till med det. Det går även göra själv via internetbanken om de ligger i ett ISK, så de kan inte säga att det inte går att göra. Då ljuger de.

Om du har en Kapitalförsäkring, då kan det vara skillnad, så kolla upp var dina fonder ligger.

1 gillning

Haha håller med, att lobba för dyra aktiva fonder för “kundens bästa” är inte annorlunda än meningslösa drulleförsäkringar eller dyra låneskydd som skojbolag försöker lura på en. I Länsförsäkringars fall är fonderna bara en fond som innehåller andra fonder från samma bolag - jag tror inte förvaltaren jobbar ihjäl sig direkt.

1 gillning

Jag tror utan att veta dock, att man känner om man får rådgivning som är relaterat till mitt bästa eller om det är std 1A svar som dom ger alla kunder.

För att sprida en annan bild så har jag en personlig rådgivare på en av storbankerna som verkligen inte säljer på mig grejer. Ibland leker jag dum ställer frågor som hade varit gynnsamt för banken men inte mig, då avråder han förslagen direkt.

Ett exempel är att han avrådde mig att placera ett större kapital i fonder och ha kvar dom på kontot eftersom vi precis köpt hus och det är bra med buffert om nåt händer i huset.

Så alla bankrådgivare är inte säljare…

9 gillningar

Återigen, inte rådgivare. Säljare.

Alla bankrådgivare är säljare. Vissa har mer moral än andra, men fortfarande säljare. De får lön från banken.

4 gillningar

Jo pratade mer om titeln de använder sig av så alla förstår, alla vet väl att sälj ingår i deras arbetsbeskrivning.

Lite som städare kallas hygientekniker eller lokalvårdare

Nu är min ”rådgivare” äldre och pallar nog inte med sånt sälj. Jag tror just sälj grejen pushas mycket av yngre ”rådgivare” för att komma uppåt och visa sig ambitiösa internt när siffrorna gås igenom.
.

“Rådgivaren”, alltså säljaren och krängaren på banken kommer bara föreslå sådana investeringar som de tjänar otroligt mycket på, alltså extrema avgifter och slumpmässig avkastning, då avkastningen inte spelar roll för banken, bara avgiften, som de tjänar pengar på.

LF Global Index, Avanza Global eller DNB Global Indeks är alla jättebra globalfonder som knappt kostar något. Ingen som tjänar pengar på dig kommer tyvärr rekommendera dessa, bara vi som inte tjänar något på att välja fonder till dig, bra att du dubbelkollar med oss!

Du kan också läsa här om varför det är bäst för mer eller mindre alla att köpa globala passiva indexfonder:

Eugene F. Fama – Facts - NobelPrize.org

De fonder som din bank rekommenderar har en avgift på 1,5% per år, de vi rekommenderar har på 0,2% per år, alltså är de fonderna som banken rekommenderar 650% dyrare och har sämre historisk avkastning, cirka hälften så låg avkastning på 3 år, ännu värre ju längre bak man går, skamligt.

7 gillningar

Det här låter ju väldigt intressant. Nästan alla människor presterar ju sämre än index över 10 år, hur ser det ut där för dig? Är du också upp 300% på 10 år som de globala indexfonderna, eller har dessa rådgivare underpresterat till ett överpris månntro? :wink:

Självklart! Du ska vara icke-aktiv och köra passivt förvaltade fonder :slight_smile:

1 gillning

Martini

Har fullt förtroende för mina rådgivare på banken.
Men jag är en trogen premiumkund.

Bra att Martini har fullt förtroende för sina rådgivare från Banken.
Hur ofta har dessa förtroendefulla rådgivare föreslagit placeringar som inte genererar avkastning till deras arbetsgivare?

Finns ju hundratusentals placeringsalternativ i vår värld och statistiskt sett vore det ju högst märkligt om Allt som rekommenderas är Bankens egna produkter…

Jag håller med övriga i tråden om att man (oftast) inte kan lite på sin”rådgivare”. Jag har hört att det förekommer bra rådgivare, men jag har inte träffat ngn än. Däremot har jag träffat ett par som inte ens förtjänar titeln ”säljare”, utan borde kallas ”rångivare” som vi brukar skoja om på detta forum.

Med vänlig hälsning,
F

2 gillningar

Såklart pumpar jag in mycket pengar i deras verksamhet borde båda se en möjlighet i detta.

Det handlar om att alla kan inte vinna samtidigt.

Okay men den enkla Frågan borde du ju samtidigt klarat av att besvara.

Kanske ska ta Frågan igen?

Ja , jag gör det.

Har det någonsin hänt att Bankens förtroendefulla avlönade medarbetare rekommenderar en produkt som inte Banken har utvecklat?

Bara för att nyansera diskussionen lite. Alla pratar om bankernas rådgivare som säljare vilket kanske stämmer men det behöver nödvändigtvis inte vara så illa. Det blir lätt ett mantra som upprepas utan att ifrågasättas.

En storbank skulle se över min tjänstepension ink fondval osv och de kom fram till att de fonderna jag hade redan var billigare än deras alternativ och rådde mig inte att byta.

3 gillningar

Det har hänt och då främst när det gäller rådgivning kring mina barns placeringar.
Värdelösa förslag kring detta har skett och självklart inser jag att jag har att göra med vinstdrivande verksamheter.

Vilket är bra då den som inte är bra i sitt arbete förlorar sin funktion.

Systematisk kontiunuitet med placeringar och riskbedömning med långsiktiga strategier har varit lönsamt.

Sedan inser jag att väldigt få har eller haft samma förutsättningar rent ekonomiskt som min familj har just nu.

Men i TS fall är det uppenbart att banken bara velat hjälpa sig själva och inte TS.

Har själv aldrig stött på en rådgivare på bank som rekomenderat en bra, billig indexfond till mig, inte ens deras egna.

Sen finns säkert guldkorn till anställda på bankerna som ger bra råd, men man ska nog alltid ändå tänka att de i grunden är säljare.

1 gillning

Tack så mycket för din förklaring. Ha en bra dag!

2 gillningar

När jag läste alla kommentarer började jag vakna. Jag som ensamstående mamma blev verkligen ledsen för att jag inte en rik människa. Jag har kämpat jätte hårt sparat lite varje månad och satsat på bankens fonder som rådgivare valde för mig. Jag måste ta mitt eget ansvar och ha koll mina investeringar.

9 gillningar