Lita på personlig rådgivare på banken?

Kanske finns rådgivare som gör det bästa för kunden. Men att en rådgivare tillåts rekommendera en aktivt förvaltad fond med 1,5% årlig avgift är en gång för mycket i min värld.

1 gillning

Det är ingen katastrof du har inte förlorat dina pengar utan bara fått en avkastning som kanske är lite lägre än vad du hade fått annars.

Det fina är att du har börjat intressera dig och hittat ett bra ställe att lära dig lite mer inför framtiden. Man behöver inte bli expert utan några av nybörjaravsnitten från Jans Rikatillsammans podd räcker långt!

10 gillningar

Sen tänk mig, alla mina pengar låg i en dyr traditionellt förvaltad kapitalförsäkring i cirka 15 år innan jag hittade till RT.

Jag förlorade inga pengar, men fick heller inte så bra avkastning om man jämför med om de legat i en billig global indexfond. Men då visste jag inte bättre och kan inte påverka det förflutna.

Så är ändå glad att jag vet bättre nu och ger mina pengar en bra chans att växa, så de kan hjälpa mig längre fram. :heart:

3 gillningar

Jag har tur att Ni hjälper mig. Tack för detta… Jag tror att jag ska lära mig om investeringar genom att läsa här.

5 gillningar

Lägger du alla pengarna i Länsförsäkringar Global Index och låter de ligga där i minst 5 år så har du lärt dig det viktigaste, inget annat är egentligen så viktigt som det, tycker jag.

Lyssna gärna igenom alla poddarna här på RT, du kommer garanterat känna dig som en ny människa efter det, med mer självförtroende kring ekonomi :slight_smile:

3 gillningar

Tusen tack. Det gör jag såhär.

2 gillningar

Du kanske redan har hittat RTs börja här sektion, med de bästa avsnitten att börja med.

Men om inte, så finns de här:
https://rikatillsammans.se/forum/t/valkommen-till-rikatillsammans-forumet-borja-har/7

4 gillningar

De säljer produkter efter egna intresse. Ja global index med låg avgift är en mycket bättre investering.

2 gillningar

Samma sak i Swedbank. Banken har billiga Robur Accessfonder, typ Robur Access Global som i princip är lika bra som LF Global.

Tror du att bankrådgivarna säljer dessa? Nej, nej, nej…

5 gillningar

Jag har Access global också och den följer LFs kurva ganska väl historiskt.

Så även om historisk avkastning inte garanterar framtida avkastning, så verkar båda vara helt ok.

Smyger in lite på Swedbanks fond om jag får pengar över vid månadens slut, då blir det snabbare köpt. :blush:

4 gillningar

Nej du behöver inte kolla något. Byt till 100% LF global index bara så kommer du att ha ett riktigt bra sparande.

1 gillning

Jag har kontaktat med banken och skickade mig avtalet. Innan jag skriver vill jag vara säkert om avgifter. Sä här ser avgifter ut:

Fondkostnader
Här ser du aktuella kostnader och avgifter för den fond du valt och hur de påverkar utvecklingen.

LF Global Index Exempel: Du köper andelar för 10 000 kr. De ökar i värde med 5 % dvs 500 kr på ett år innan fondens kostnader och avgifter är avdragna. På bilden ser du utvecklingen efter att de är avdragna.

Kostnader för Finansiella instrument
Engångsavgifter: 0,00 kr / 0,00%
Löpande avgifter: 20,03 kr / 0,20%
Transaktionskostnader: 1,92 kr / 0,02%

Övriga kostnader: - / - Kostnader för Investerings- och stödtjänster

Engångsavgifter: 0 kr / 0%
Löpande avgifter: 0 kr / 0%
Transaktionskostnader: 0 kr / 0%
Avgifter för stödtjänster: 0 kr / 0%
Övriga kostnader: 0 kr / 0%
Totala kostnader och avgifter: 21,95 kr / 0,22%
varav LF Bank erhåller i tredjepartsersättning: 12,00 kr / 0,12%

Vad tycker Ni ? Tredjepartsersätning betalar jag varje månad?

2 gillningar

Ser väl rimligt ut. De flesta globala indexfonder ligger runt samna avgift 0,22%. Detta dras löpande från din avkastning hela tiden.

Skatten kommer på deklarationen om du placerar i ISK.

4 gillningar

Banken skickade mig avtalet för att byta mina fonder till LF Global Index. Jag vill vara säkert om avgifter. Därför vill jag dela med Er. Vad tycker Ni?

Fondkostnader
Här ser du aktuella kostnader och avgifter för den fond du valt och hur de påverkar utvecklingen.

LF Global Index Exempel: Du köper andelar för 10 000 kr. De ökar i värde med 5 % dvs 500 kr på ett år innan fondens kostnader och avgifter är avdragna. På bilden ser du utvecklingen efter att de är avdragna.

Kostnader för Finansiella instrument
Engångsavgifter: 0,00 kr / 0,00%
Löpande avgifter: 20,03 kr / 0,20%
Transaktionskostnader: 1,92 kr / 0,02%

Övriga kostnader: - / - Kostnader för Investerings- och stödtjänster

Engångsavgifter: 0 kr / 0%
Löpande avgifter: 0 kr / 0%
Transaktionskostnader: 0 kr / 0%
Avgifter för stödtjänster: 0 kr / 0%
Övriga kostnader: 0 kr / 0%
Totala kostnader och avgifter: 21,95 kr / 0,22%
varav LF Bank erhåller i tredjepartsersättning: 12,00 kr / 0,12%

Jag undrar om du har betalat tredjepartsersättning?

Min bank erhåller i tredjepartsersättning 0,12%. Är det rimligt?

Yes det är helt i sin ordning. Det är samma kostnad även om du skulle köpa fonden på Avanza/Nordnet = totalt 0,22%

4 gillningar

Ja det ser jättebra ut, helt rätt! 0,22% är det du alltid får betala för LF Global index, på Avanza också.

Bara att köra på :slight_smile:

1 gillning

Fin resa i den här tråden, bra jobbat alla :slight_smile:

9 gillningar

Det ser bra ut! Säger som övriga, kör på :slight_smile: fint att du fått ordning på sparandet.

Är det bra LF Bank erhåller i tredjepartsersättning: 0,12% . Ska jag betala bara en gång eller varje månad?

1 gillning