Som andra skrev så är det en del av totalkostnaden, samma oavsett vilken bank du har. Det dras från fondkontot automatiskt.
Det dras automatiskt, inget du behöver göra eller tänka på.
Mvh Kroken
När jag fick upp ögonen för detta så ändrade jag alla våra placeringar+sparande framöver.
Jag sa till min “rådgivare” på banken: Nu är jag ingen bra kund längre eller hur?
Jodå, bara du är medveten om vad du väljer svarade han. Det är jag absolut sa jag och att mitt eget val kommer att ge mig mer pengar i slutändan.
Ja, det är OK. Inget vi i princip kan påverka. Det är en del av totala avgiften de får. Den är likadan för oss alla.
Betalning av alla fondavgifter beräknas per dag men visas på årsbasis.
De måste ta betalt per dag då du kan sälja och köpa när som helst och värdet i fonden förändras varje dag.
Inget konstigt alls och inget du ska vara orolig över ![]()
Tack, jag ska skriva under avtalet då… Trevlig kväll.
Snyggt jobbat! ![]()
Du har fått bra svar och jag håller med om dessa. Det ser bra ut.
Lycka till med din ekonomiska resa!
Skönt att du bytte och grattis till att ha brutit dig ut ur mjölkningsbåset. Bank och dito pensionsrådgivare är ofta riktiga svindlare.
Tack så mycket… Trevlig kväll!
Tack. Jag har tur att jag inte har flyttat min tjänstepension när jag var hos min personlig rådgivare.![]()
Nu är dax att fokusera min pensionsparande. Jag satsar1000kr till kapitalförsäkring hos Futur som samarbetar med Sveriges Lärare. Hoppas att det är ett bra val. Fackets pension rådgivare har rekommenderat den. Därför satsar på den. Trevlig kväll!
Tack. Jag ska läsa den.
Tack för ditt stöd. Trevlig kväll!
Vet inte vad futur har för avgifter via Lärarförbundet men antagligen för höga. Sälj och flytta till Avanza / Nordnet som har gratis kapitalförsäkring.
Jag har förstått att jag inte lämnar ansvaret till bankens rådgivare. Jag måste ta ansvaret själv och öka mina kunskaper om hur man tjänar pengar på pengar. Därför är jag här nu
Stor tack till rikatillsammans medlemmer som delar sina värdefulla kunskaper… Trevlig kväll!
Jag är också så tacksam att jag hittat hit, litade på banken helt o hållet tills förra året
. Jag är snart 60 och grämer mig en aning…Men bättre sent än aldrig. Nu peppar jag barnen och deras familjer att spara “rätt” och att dom inte ska gå på bankens förslag.
Önskar dig stort lycka till ![]()
Vilka är mekanismerna som gör att rådgivarna/säljarna rekommenderar de fonder som de gör då? För mig har det inte alltid varit bankens egna fonder, men ofta dyra fonder istället. Antar att banken får behålla en större del av avgiften på de fonderna, men är det mer/andra incitament?
Ges det bonusar från de som äger fonderna till ”bra” säljare? Eller kanske även internt?
Det är såklart lönsamt för bankerna med oinsatta kunder, som tror de får rådgivning. Men tjänar säljarna extra på det, eller går all vinst till banken? ![]()
Under alla år i tre olika banker har jag aldrig, upprepar aldrig erfarit att någon gått en direkt kickback på sin fondförsäljning. Detta gäller givetvis även de som “säljer” lån.
Däremot mäts lönsamheten på varje banktjänsteman. På längen och tvären. Hur många kunder har du, hur många fonder eller andra produkter typ försäkringar säljer du, osv. Och givetvis ju duktigare du är ju högre lön kan du förhandla dig till.
Det ligger i företagskulturen att man skall tjäna pengar. Uppföljning görs varje månad, och personalen vet hela tiden hur banken ligger till i jämförelse med tidigare
år. Så går det väl till på de flesta större företag.
Att ge provision direkt till enskilda bankrådggivare vågar man däremot som sagt inte göra. Skull man göra detta och det kom ut blev PR-effekten katastrofal.
Varierar kickbacken ändå? För banken? Per institut eller fond eller annat?
Och hur transparent är det för tjänstemännen isf?
Hej!![]()
Här hittar du mycket info om tjänstepension: