USA-bubblan nära att spricka? Hur tänka med Lysa global bred aktieindexfond?

Hej, jag har det mesta av mina besparingar i “Lysa Global bred” aktieindexfond och är inte alls engagerad, men nu talar ju alla om att börsen kommer rasa i USA under 2025 och blir då minst sagt lite orolig (inte minst av att se på när Elon Musk heilar och Trumps olika utspel). Om jag läser rätt så ser Lysas breda globala indexfond ut att innehålla drygt 70% amerikanska aktier (se bild).

Du om fattar kan du snälla förklara så en 12 åring skulle förstå hur jag ska tänka. Behöver jag placera om pengarna och välja en fond med aktier på den europeiska marknaden istället eller ska jag bara “sitta lugnt i båten” och hoppas på det bästa?

6 gillningar

Sitt lugnt i båten, det är väl ett långsiktigt sparande?

Krascher kommer och går, presidenter kommer och går, krig och annat elände kommer och går också tyvärr.

Trots detta så har det lönat sig med breda indexfonder.

Att försöka tajma marknaden… är svårt.

23 gillningar

Så här tänker jag: Amerika är världens största nationella ekonomi och ledande global handlare, så det lär nog fortsätta så i framtiden. Oavsett Trumps och Musks utspel. Jag skulle inte ändra Lysa eller LF global som exponerar sitt mesta innehav overthere :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Låter precis som du sett SVT Ekonomi Nyheter idag?

29 gillningar

• Har du en sparhorisont under 10 år?
• Har du svårt att sova om nätterna på grund av dina investeringar?
• Har ditt liv ändrats drastiskt?

Om svar ja, så har du troligen för hög risk och bör justera ditt innehav.

Om svar nej, så är troligen LYSA ett bra val på sikt.

Börsen kan alltid krascha, oavsett vem som är president, oavsett vilka länder och grupper som ligger i konflikt med varandra och oavsett hur lite eller mycket det varnas för nästa krasch i medier.

Börsen är till för pengar man kan avvara på sikt, helst 10+ år.

Men det är inte riskfritt, så anpassa ditt sparande så du också mår ok vid oroligheter på börsen. Till exempel med en bra buffert och eller en del på sparkonto. Eller amortera lite extra.

11 gillningar

Tänker ge ett litet mer fakta baserat svar.

Om bubblan spricker. Denne bubbla med

Microsoft
Apple
Amazon
Nividia osv.

Vem ska ta över och leda värdeln om alla dessa går ner.

Spricker bubblan kommer mest troligen hela börsen gå ner. Vilket är en del av spelet.

7 gillningar

Hur sjutton kan man gå på det där med Elon?? :smile:

11 gillningar

Jag har också hört att det skall krascha.

Peter Schiff säger det och han verkar mycket insatt.

Men han har sagt det sedan 2012.
Så det är tur att jag inte reagerat enligt hans varningar, då hade jag missat 13 års fantastisk utveckling.

26 gillningar

Har han inte sagt det sedan 2006 (eller längre tillbaka) och fått rätt 3,5 av 20 ggr :wink:

6 gillningar

Börscrasher händer titt som tätt. USA och globalfonder är nästan utbytbara, både för att de största bolagen har sitt säte i USA men de är också väldigt internationella. Apple, Meta, Google, Amazon etc är globala bolag och påverkas av mer än bara börsoptimism i USA.

Börscrasher är oftast kortvariga och är en del av att investera på börsen. Har du en rimlig sparhorizont så är rätt strategi alltid att sitta still i båten och ignorera bruset. En crash gör dina inköp billigare ett tag. Att börsen växer är egentligen bara hjälpsamt inför att sälja. Resten av tiden blir det bara dyrare att köpa.

3 gillningar

SVT och Aftonbladet är långt vänster i politiken, de har aldrig nånsin sagt nåt bra om Trump. De kommer fortsätta och fortsätta och fortsätta skriva “USA kommer krascha”.

Marknaden är effektiv. Den prissätts enligt vad alla smarta personer med stora plånböcker tror.

Sitt lugn i båten. Medan USA satsar på AI satsar Europa på kulturarv och konststöd, miljöregleringar, utbildning inom humaniora, etc. Gissa vad som kommer leda ekonomin kommande åren.

26 gillningar

Ett svar är att den som är orolig för en börskrasch i USA (främst där, den är väldigt högt värderad) och vill försöka tajma aktiemarknaden på nåt sätt alls inte ska ha Lysa. Ingen “fondrobot”. Kapitalet måste isf vara nånstans där man själv har kontroll och kan sälja av aktie(fonderna) närsomhelst och byta till obligationer, samt guld (ETF:er i praktiken).

Ja, det är mkt svårt att tajma marknaden – beroende lite på vad man menar med tajma.

De som svarat ovan om tidshorisonten för sparandet har statiskiskt sett rätt också. Och om man s.a.s. nu lyckas tajma marknaden lite så spelar det ändå rätt stor roll hur lång sparhorisont man har: när ska pengarna konsumeras?

Problemet är att det finns en faktor nu som inte har funnits på 100 år, vilket är så långt ungefär som all existerande historisk börsstatistik går. Den faktorn är energitillgången för världens ekonomier i västvärlden (men även Kina & Indien, de folkrikaste länderna).

Att det går att rädda (en del av) sitt kapital undan en börskrasch är helt klart. Vi som var med under IT boomen och sen stor-kraschen 2000-2001 vet det. Jag kände då flera personer som lyckades sälja av i tid och de var sen FIRE i praktiken. Nej de lyckades naturligtvis inte pricka toppen! Men det behövs inte heller.

Säga vad man vill om DT men en sak har han förstått. Det handlar om energi. Och framför allt FF (fossil fuels). Det är därför han gått ur Paris-avtalet och tjatar om “Drill, baby, drill”
Och även jiddrar om Grönland, han tror väl att det finns olja/gas där. Det finns ingen “grön omställning” det finns bara en “grön utveckling” och den är helt beroende av energi från olja för överskådlig tid.

Vad händer med våra ekonomier i västvärlden när den globala energikrisen kommer? Det är inte det att olja & gas kommer ta slut, inte att vi kommer få brist på råvara till all plast vi måste ha. Men energi kommer bli väsentligt dyrare inom närmsta 30 åren, det är oundvikligt (really really) och vad händer då? Inflation. Precis samma sak som hände när Ukraina-kriget bröt ut Q1 2022.

Det dåliga med DT är polariseringen. Det här är spekulativt och “doom / gloom” men ändå tänkvärt:
Nya hotet: “Värre än pandemi och finanskris”

Det finns en hyfsad risk att DT s.a.s. skyndar på de här dåliga sakerna för våra ekonomier. Högst tveksamt om MAGA idén kommer funka, d.v.s. U.S.A. vinner och “alla andra” förlorar ifall kakan minskar. Det kan nog funka ett tag, men det kan inte hålla i längden (20-30 år d.v.s. en “lång” sparhorisont.)

1 gillning

Låter mer som att du är starkt politisk färgad än att alla tidningar som inte skriver lovord om idolen Trump skulle vara det.

Själv går jag på olika källor och väger ideer och åsikter istället för måla svartvitt överallt.
Ja, båda sidorna överdriver i många fall men det är en del av media. Har alltid varit så.
Vuxna människa kan förhoppningsvis ta med detta i beräkningarna när man konsumerar media.

Och jag skulle hålla med de flesta andra, sitt still i båten. Ingen vet säkert vad som kommer ske.

15 gillningar

Ingen vet hur det blir i framtiden. Hade aktörer aktiva på marknaden verkligen trott på ett ras så hade det redan inträffat nu.

Samt tveksamt man kan detta en bubbla. Företagen går bra och tjänar bra med pengar. Kanske lite något höga kurser men tror inte det faller under någon definition av en bubbla.

För det första, du behöver diversifiera hur du konsumerar nyheter. Det verkar ganska ensidigt för tillfället baserat på hur du startade ditt inlägg.
Varje år proklameras det att börsen kommer krascha. Det sas så förra året och året innan det och jag tror nog alla år innan dess.
Visst har varje år haft nergångar; i augusti föll börsen 10%, men börsen som helhet gick upp 30% förra året.
De som väntade med att gå in förra januari och väntade på augusti förlorade mer på att stå utanför från början än de tjänade på att vara med från dippen.

6 gillningar

Jag gillar inte Trump, och i Sverige röstar jag på mittenpartier. Men du kan ju inte vara så naiv att tro att Sveriges klassiska media inte är mer vänster än höger.

Är det därför Aftonbladet och SVT aldrig beskrivs som höger?

Eller att 52% av anställda hos SVT röstade på Miljöpartiet?

Eller att ledarsidan hos Aftonbladet beskrivs av sig själva som ”oberoende socialdemokratisk”

11 gillningar

Jag tror AI bubblan kommer spricka, ingen krasch men en justering. Systemutveckling är ett område som jag behärskar och följer noga så jag är ganska säker på det. Fullt med “ridicules claims” vad man kan göra med AI. Men ingen aning hur stor justeringen blir; 15%, 30%?

USA (Trump) kommer kanske börja handelskriga men det borde leda till en stärkt dollar så då kanske det inte händer så mycket med de Globala index fonderna även om den amerikanska börsen går ner?

Jag har iallafall sålt hälften av mina Avanza Global och köpt aktier istället. Hälften Investor och resten europeiska militära företag.

5 gillningar

Om AI tappar värde är det nog kortsiktigt. AI har enorm praktisk tillämpning och jag tippar på att vissa aspekter av AI kommer att bli så vardagliga att det kommer vara som när alla började använda internet. AI kommer bli jätteduktigt på att gissa vad vi vill och vara integrerat i alla tjänster vi använder. Vad kommer vara annorlunda om 5-10 år? Advancerad AI i exakt allt. Brödrost och mikrovågsugn. Alexa och Google är mildsås jämtemot vad snittpersonens hem innehåller om 15 år.

3 gillningar

Vilka är “alla” ?
Om alla på riktigt tror att börsen i USA skall rasa under 2025 så skulle den redan ha rasat.

9 gillningar

Vore en dröm för den som sparar långsiktigt om ett ras kom. :+1: För det betyder att du kan köpa billigt och sedan kommer nästa uppgång.

För den som sparar kortsiktigt eller är nära pension är det mindre roligt. Då kan det vara aktuellt att minska risken och t.ex. sätta en del pengar på sparkonto.

2 gillningar