Det kan det möjligen göra så länge USD har status som “reservvaluta”. Men faktum kvarstår: handelskrig minskar tillväxten → ekonomins tillväxt försvinner. Det kan inte leda till nåt annat än sjunkande börs. Inte år 1 kanske inte ens år 2 men sen.
Det kan bli som du säger att U.S.A. börsen går sidledes i några år m.h.t.t. valutakurser (EUR/SEK mot USD) med betydligt högre volatilitet än obligationer (räntor). Vad är då vitsen?
Oj. Du tror på tillväxt i Europa (specifikt Sverige) och EUs försvarsindustri. Det låter riskfyllt om målet är att inflationssäkra ditt kapital på länge sikt med denna åtgärd.
De flesta globalfonderna har en övervikt mot USA. Vilket i sig inte är konstigt då amerikanska företag utgör en stor del av den globala ekonomin.
Småspararguiden säger det ganska bra.
“Världens ekonomier sitter till stora delar ihop, och precis som svenska företag inte bara har verksamhet i Sverige så har Facebook, Apple och McDonald’s stora delar av sin verksamhet utanför USA. Det hela blir därför inte så skevt som det kan se ut.”
Spar man på lång sikt så spelar enstaka år mindre roll. Speciellt om man månadssparar. Då köper man ibland billigare och ibland dyrare.
Det ändå vi kan vara helt säkra på är att ingen och då menar jag ingen, vet hur 2025 kommer gå.
Det där stämmer nu men kanske inte om 5-6 år. Det beror, tyvärr, till stor del på vad DT och hans gäng gör – det finns en rätt stor risk. Det här (spekulativt) säger att då blir det sämre ekonomiskt för alla. Alldeles speciellt för utvecklingsländer (EM) som är mindre länder:
Håller med om att USA inte ser särskilt lockande ut, särskilt inte med nuvarande dollarkurs.
Ändå har vi inte ens fått KIID-dokumenten för alla ETF:er på svenska, trots att det vore ett självklart användningsområde. Vad som är teoretiskt möjligt och vad som kommer hända i praktiken är helt olika saker. Mycket tröghet i systemen.
Hm nåja, vet inte exakt vad du menar Thomas men fakta är ju att högerextremismen frodas i världen nu och i den allmänna debatten vänjer vi oss alltmer vid hatisk politisk retorik så vet inte vad du menar med “gå på det där med Elon?” faktiskt. Visserligen har Musk sannolikt petat i sig en hel del ketamin mm men att förneka att hans spattiga uppenbarelse var en blinkning åt alla där ute som delar hans högerextrema idéer känns lite korkat. Snarare så tror jag att Elon Musks höjda högerarm ger Donald Trumps anhängare världen över modet att släppa alla spärrar och visa sitt sanna jag.
Ja, det stämmer att jag inte är så engagerad i mitt sparande, men jag har trots allt förmågan att tänka kritiskt (har förhoppningsvis någon nytta av min examen frånHandelshögskolan) och kan värdera nyheter och fakta någorlunda. Jag skrev att jag vill att någon som är insatt förklarar “så en 12 åring förstår” just för att jag ville undvika att hamna i ett fack. Har läst många artiklar här är en t ex: https://www.affarsvarlden.se/artikel/strateg-bubblan-i-usa-kommer-spricka-ge-inte-upp-europa
Om 5-6 år kanske det ser annorlunda ut och kanske är vikten annorlunda i globalfonderna. Men det är som du säger spekulation så varför positionera sig pga. hypoteser?
Känns det bättre finns alternativ men då anser man sig tro att andra delar av världen ska gå bättre. Igen spekulation.
En mix kanske är det bästa psykologiskt?
D.v.s 70/20/10 mix.
Citerar Kevin Thozet: "Ett löfte som har fått stor uppmärksamhet är DonaldTrumps om höjda tullar och sänkta skatter. Något som Thozet tror kommer stärka USA:s ekonomi. I alla fall ett tag.
USA:s ekonomi kommer stärkas av höjda tullar, utländska direktinvesteringar och sänkta skatter. Sen kommer vi se en brytpunkt. Räntorna kommer börja närma sig 5% och när det sker, då tror jag att vi kommer byta fokus. Då kommer en rotation ske där de europeiska marknaderna tar över börsrallyt, eftersom det inflöde som tidigare gått till USA delvis kommer att riktas mot Europa i stället. Men att identifiera exakt när den brytpunkten sker är lättare sagt än gjort”, säger han och skrattar.”
Oavsett vad Trump gör så kommer det en ny president om 4 år. Personligen tror jag Trump är positiv för börsen. Det kommer troligtvis en rättning/krasch förr eller senare oavsett men därefter kommer börsen tuffa på.
Vi vet redan nu att mindre företag och myndigheter bygger egna AI lösningar med hjälp av open source i egen hårdvara - inte genom att köpa tjänster från ChatGPT.
Effektiviseringarna finns i egna modellerna anpassade efter sin egen verksamhet - inte i de stora generella AI systemen i amerika.
Därför är en justeringar på den amerikanska börsen att vänta.
Jag gissar att 5% av alla Nato länders budget innebär ekonomisk stimulans till militärindustrin.
Jag tror också att Sverige klara sig hyfsat i ett handelskrig mellan Usa och EU. Vår mesta handel är ändå med Tyskland och Sverige är en liten fisk i världen men en mellanstor fisk i EU.