Ett alternativ är att köpa en normal indexfond och komplettera med ett certifikat som går kort i den bransch som du vill utesluta. På så sätt nollas den branschen ut.
Jag tycker det är ett riskabelt och dumt bet, men om du vet att det är det du vill göra så tror jag att detta är ett av de billigare sätten.
Med risk att jag får en miljard argument mot, men jobbar i big tech, och tror själv att indexfonderna med för högt innehav i big tech kommer gå dåligt från nu och 2-3år framåt, så tänker att jag vill ha en indexfond utan dessa, men kanske svårt att göra.
Varianten med att shorta big tech samtidigt som indexfond känns fel, jag vill egentligen automatisera så långt det går.
Där beskrivs hur man kan tänka kring räntefonder utifrån vilken funktion du vill att räntefonden eller räntefonderna ska ha. Det ges också flera exempel på räntefonder.
Dimensional World Equity Fund SEK Acc är ett vettigt alternativ om man orkar bli kund i handelsbanken. Exkluderar inte tech men har mindre än hälften så stor andel i Nvidia som en vanlig indexfond (tex. DNB Global). ESG fonder som LF Global har ännu mer i big tech än DNB Global.