Det beror på din sparhorisont samt vad du ska ha pengarna till. Har du andra medel t ex en buffert eller andra tillgångar eller är dessa dina enda medel. Svaret på din fråga beror på en massa faktorer.
En grundregel är att inte ha pengar du inte kan tänka dig att förlora på börsen.
Galen är du väl inte om du behöver de 300kkr nu eller närmsta åren. Men är det ett långsiktigt sparande och horisonten är fortsatt uppåt 10 år eller mer så tycker jag du ska låta pengarna vara kvar.
Det är massor med trådar på ämnet i forumet nu, många som är oroliga och en känsla av att “det är annorlunda den här gången”. Men även det här kommer att passera, precis som alla böroroligheter, presidenter, krig och upp och nedgångar har gjort tidigare.
Man gör ju som man vill jag säljer inte fondandelar för att köpa sådana saker. Det tar jag från antingen kortsiktigt sparande som är till för de där vardagsköpen eller så har vi alltid en del russelpengar i budgeten varje månad där man kan köpa sådana saker för.
Det finns alltid domedagsprofeter som säger att det kommer att rasa. Och det finns alltid lyckoprofeter som säger köp i dippen det ska rusa.
Du kan inte basera dina beslut på detta. Marknaden kommer alltid kännas osäker. Antingen tycker du att börsen är bästa stället att ha dina pengar eller tycker du inte det.
Är det helt galet att ta ut dem? Är det helt galet att ha dem kvar? Nej på båda.
Det som är helt galet är att oroa sig en massa över vart börsen ska gå för den kommer alltid flaxa upp och ner. Om du får dessa känslor av att ha pengarna där så ta ut dem. Men det är för din sinnesro, inte för att börsen ska rasa, för det vet vi inget om.
Behöver man pengar så behöver man. I ett sådant läge där förutsättningarna på kort tid har ändrats drastiskt, så hade jag inte tvekat att sälja av en del av fonder och placera i en buffert istället.
Förutsättningarna och horisonten har ju helt enkelt ändrats, och då måste ju ekonomin anpassas utefter det.
Behöver du pengarna nu eller om ett par år och är orolig så ta ut och sätt pengarna på sparkonton med insättningsgaranti. Behöver du inte pengarna på över 10 år så kan du ha dem kvar i fonder.
Ja. Folk är så rädda för att behöva ta ut de där pengarna i en dip att man lämnar dem utanför alltid istället. Samtidigt som man säger att time in the market är det viktigaste.
Är inte fel eller tabu.
Dock försöker andra att ha en buffert som ligger utanför börsen för att hantera oförutsedda utgifter samt kanske för att unna sig något. En del kan anse att det är fel att unna sig saker via bufferten.
Jag själv bryr mig inte om hur andra gör. Själv har jag en stor buffert då jag inte har allt på börsen.
Hänger mycket på ens situation. Själv har jag över 90% i börsen. Men det är för att när jag är 65 med garanti pension att jag kanske eventuellt har en 3 mille i backup. Ända chansen jag har och inte bara sitta och stirra i en vägg och vänta på döden när man är pensionär
Precis. Bättre och sätta en gräns för när man inte tar ut. Tex jag har 170 tusen i fonder till hjälp att unna sig saker med. Så allt över 100 tusen är ok. Och inte ta under det för att det ska kunna göra någon nytta när det vänder igen.
Grundregeln är ju 3 månaders buffert förutom storköp. Men folk bli oroliga ändå eftersom man inte vågar ta ut vid en dipp. Även om man övelag ligger pluss. Kallas sparasjukan