Startar micron nu… gör oss inte besvikna!
Håller på att kolla på ovanstående avsnitt, 
Nu e frågan ska det bli LF eller ska jag satsa på Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Jag kommer att lämna Swedbank Robur Ny Teknik A …
Jag har 80 % Lf
7% Spiltan
7% Swedbank Robur
7% AMF Aktiefond Småbolag
Hjälp vad svårt …
Jag tänker såhär: Vem kommer mest sannolikt fatta ett korrekt beslut gällande placeringar, jag eller proffsen på investmentbolagen? Duger det åt Wallenberg, Stenbeck, Douglas etc så duger det åt mig 
Techfonder, mestadels Usa - Hur funkar det när man säljer en sån fond, och det står såhär:
Affärsdag Sälj : Samma dag
Syns på kontot Sälj : 3 dagar
Om jag sålde den idag (Tis, före kl 10) Får jag med dagens kurs då, eller kursen 3 dagar fram? (tills mitt sälj syns på kontot på måndag) ?
Om du säljer innan 13:00 får du normalt Navkusen som sätts samma dag vid 16:00, men är olika från fond till fond. Vilken har du?
MS INVF US Growth, Förstår inte om dagens kurs är från igår, eller för 2 dagar sen? Hur vet man sånt? 
Låter mer rimligt att dagens 9/3 (-0,28%) är för 2 dagar sen.
För igår borde den gått ner minst -4-5% o idag bör den gått upp typ upp +4-6% (dock enbart baserat på Top10-innehaven)
Kan vi inte får höra @Pellepennan analys kring teknikfonderna och momentum-analysen i denna tråd också?
Personligen har jag inga teknikfonder alls för tillfället då jag intagit en mer försiktig position pga ränteoron. Det är dessutom svårt att utläsa momentum när det rasar ena dagen och rusar nästa. Idag var det en kraftig rekyl på USA-börsen med Tesla på nästan +20%. Kanske kan det trigga en tillbakarotation till teknik och ny energi, vi får se. De som nu ligger i topp är i tråkiga sektorer som finans och smutsig energi med olja och naturgas.
Har en ganska passiv hållning på fondfronten nu men veckovisa byten på PPM och vid behov med ETF:er är rätt OK tills läget klarnar lite mer för fonderna.
Jag svarade pga frågan, även om den kanske var ironiskt menad. Vidare diskussion undanbedes då @janbolmeson annars kommer att låsa tråden.
Funderar lite på viktningen i en global indexfond som tex LF Global. Den är ju väldigt USA tung med ca 65% där och är det då bättre ur risksynpunkt att välja en Global index fond mer mer internationell spridning?
Nej, men kanske lite ja men ändå inte. Eventuellt möjligtvis en del, men tveksamt om det är bra.
Nejmen seriöst, det är skitsvårt att svara på. Det beror på massa faktorer egentligen och om man vill sikta på att följa den strategi som förespråkas med här så bör man inte lägga nån vikt vid såna tankar. Utan man bör välja ut sina indexfonder och dess relativa fördelning efter marknadens nuvarande pris.
LF Global indexnära följer ett index som inte tar med småbolag eller emerging markets. Därför (om man vill vikta efter marknadspris) bör man inte ha bara ha LF Global indexnära. Utan man tar en liten andel av sin portfölj till en emerging markets indexfond och en lite andel i en småbolag indexfond.
Vill man dessutom ta lite mindre valutarisk så kan man även ha en så kallad homebias med en liten andel sverigeindexfond.
Titta på globala barnportföljen så får du ett hum om den fördelning forumet och Jan tyckte var lämplig för år 2021.
Låter vettigt, funderade lite på det och tror att jag kör en global indexfond i kombination med en svensk indexfond och möjligen även en indexfond för emerging markets. Tänker tex Avanza Global, Avanza Zero och Avanza emerging markets.
Nån skrev nåt om TIN ny teknik tidigare i tråden… mina har gått upp 40% sen köp och då har jag inte haft dom speciellt länge, för mig är det extremt mycket bättre avkastning än jag någonsin kommer lyckas med på aktierna.
Fonder köper man ju på åtminstone på 10 års sikt, att klaga på avkastningen innan man ens ägt den i ett halvår tycker jag är liiiite feltänk… eller är jag helt ute och cyklar?
Klokt. Jag har också lättare att hitta fonder som kontinuerligt ökar i värde, än aktier.
Teknik är en del i portföljen, som ofta går bra, men i oroliga tider är teknik volatilt nedåt. Kompletterar man med annat som är säkrare får man en bra mix.
Nu när 100 millioner amerikaner vaccinerats och teknikfonder har blivit billigare kanske det är läge att rebalansera och köpa lite teknik igen.
Jag har havt liknande funderingar. USA delen i globalfonder brukar dessutom vara lite tekniktung. Lite screenshot här från LF Global indexnära. Blir klurigt at minska den delen om man är ute efter det.
Ja, de flesta globalfonder verkar har ungefär samma inriktning med så man får antagligen motverka risken med andra fonder med annan inriktning.
Det vad du gör när du avviker i från global index är att du tror att du är smartare än index. Du motvärkar inte risken om du tror att det är rätt göra det annorlunda än global index. Du tror att om man gör det på ett annat sätt blir det säkrare och jämnare avkastning. Om man gör så höjer man risken istället att avvika i från global index. 20% teknik har du i global index och 80% något annat. Inte så hög risk på totalen tycker jag. Om man köper rena aktier brukar det vara bättre behålla vinnare än att fånga fallande knivar långsiktigt. Det funger på samma sätt med indexfonder om du tror att du lyckas köpa billig branch/index att du ska få bättre avkastning och lyckas sälja dyrt för att hoppa på någon annan billigare index. Tajma börsen är lika svårt som att tajma vilka brancher eller lands index som kommer gå bra näst kommande år. 
. Sedan är det annorlunda om man äger en aktiv branchfond med 20- 30st innehav. Då pratar vi om något annat. Då är risken riktig hög jämfört med 100% Global indexfond.
Men nu var ju inte syftet att slå index utan att komplettera en USA tung global indexfond tex med en svensk indexfond eller en europeisk indexfond som motvikt ur risksynpunkt.
Du minskar inte risken om du komleterar global indexfond med Europa index och Sverige index. Det du gör är att du ökar risken med något annat som är högre risk än Usa värsledande index.
. Europa index och Sveriges index finns tillräckligt i global index.
. Det är något som sköter sig själv efter marknaden och investerare. Sveriges index är inte billig just nu. Europa index är osäker och mycket problem länder. Det känns inte tryggare än Usa index vid börsfall.
Källa på att det är ökad risk med indexfonder i Europa och Sverige gentemot USA?
Om jag har en summa pengar att investera i och placerar hälften i en global USA tung indexfond och hälften i en europeisk tung indexfond så risksrpider jag ju här per definition. Samma som om jag väljer olika fonder på olika marknader med olika branscher osv som alltid rekommenderas.