Hejsan,
Jag har en större summa som skall investeras på fonder och min kontakt på Swedbank tipsade om Swedbank Bas 75, Swedbank Robur Kapitalinvest, Swedbank Robur All Komplett. Såklart alla med en avgift på minst 1,20%, jag tycker även kapitalinvest och All Komplett är nästan likvärdiga.
Jag grottade därför ner mig i helgen och inser att det här med fonder är en ren djungel. Jag fastnade lite extra för dessa nedanstående tillslut men önskar kanske någon liten del med räntor/obligationer. Och även lite input från er experter?
Swedbank Access Global, 60%
Spiltan Aktiefond investmentbolag 15%
Swedbank Access Europa 15%
Swedbank Robur Technology 10% (lite dyr kanske men ändå en nisch i en spännande sektor)
Vad anser ni om denna fördelning? Missar jag något? Har ni även tips på ränta/obligation.
Är det bättre att lägga in hela summan direkt eller dela upp i transaktioner under tex 6 månader?
Jag funderar även om denna fördelning kunde vara bra för barnens fondsparande som nu endast är global indexfond.
Access global är bra, och är egentligen den enda fonden du behöver om du vill sätta allt i aktier, men kolla avsnitt 99 och det andra avsnittet jag länkade så får du all info du behöver för att ta rätt beslut.
Jag har egentligen bara en liten anmärkning och det är att jag undrar varför du har lagt till en Europafond? Europa ingår nämligen redan i globalfonden korrekt marknadsviktat
Angående teknikfonden, så ja den är är dyr, men jag tycker det är helt okej med 10-20% i något man vill spekulera i eller finner extra intressant
Helt okej portfölj att spara i till barnen, men personligen hade jag som sagt flyttat 15% Europa till globalfonden.
Matematiskt är det korrekta att investera allt på en gång. Dock finns det en känslomässig aspekt också som skulle kunna ställa till det om marknaden går dåligt precis när du investerar allt. Du känner dig bäst själv. Kolla gärna in följande avsnitt, som behandlar frågan, innan du tar ditt beslut.
Här ges förslag på räntefonder på Swedbank:
Olika räntefonder har olika syften i en portfölj. Vill du fördjupa funderingarna och beslutet kan du bl.a. kolla in följande:
Tack snälla, för input.
Anledningen till att Europafonden är med i mina tankebanor är att jag såg att Globalfonden har störst viktning mot USA och största andel av ett europeiskt land är Storbritannien som har 3,31% och därefter ligger nog Tyskland på 2%
Bör man inte ta lite mer vikt mot Europa av den anledningen? Eller missar jag något?
Jag, med många andra på forumet anser att man bör investera efter hur marknaden faktiskt ser ut och därmed följa forskningen bättre. Så om USA faktiskt utgör 60-70% av marknaden i världen så bör 60-70kr av varje hundralapp investeras i USA
Annars gör man en form av geografisk betting genom att övervikta en annan region.
Med det sagt så är det självklart upp till dig hur du investerar dina pengar Tror du mer på Europa så övervikta det som du har gjort.
Den enda marknaden/regionen jag kan tänka mig att övervikta är Sverige, alltså Home Bias. Jag har ca 5% i Sverige vilket är en faktor på x5. Du har 15% och således en övervikt på x15. Sverige utgör egentligen ca 1% av marknaden.
Allt från 0-30% anser jag personligen kan vara okej att investera i Sverige.