Inte säker på hur jag ska börja mitt sparande på bästa sätt

Jag är har nyligen fått fast anställning efter att jag slutade gymnasiet och jag har alltid velat börja mitt sparande men inte kunnat förens jag fått jobb. Nu känner jag att det är dags.

I första hand vill jag börja med ett pensionssparande och sen tänker jag att man kanske behöver något sparande till närmare framtid (6-12 år) om man ska köpa hus eller annat.

Jag är lite osäker på vart jag ska investera, hur mycket, hur jag ska fördela det och lite sånt.

Om ni kommer på fler saker jag borde ha i åtanke när det gäller detta uppskattas det gärna (tex andra sparanden eller så).

1 gillning

Börja här…

2 gillningar

Hej och välkommen! :slight_smile:

Grattis till ditt jobb och toppen att du vill komma igång!

Jag skulle börja med att läsa igenom den här kom-igång-guiden:

Samt titta på avsnitt #99 som handlar om just hur man kommer igång samt avsnitt #190 som handlar om hur man kan fördela sparandet för olika sparhorisonter.

Vill bara snabbt och enkelt komma igång så är mitt bästa och enklaste tips att starta ett isk på din vanliga bank och välj den absolut billigaste globala indexfonden de har och starta ett månadsparande i denna. En bra riktlinje är ca 10%-20% av din nettoinkomst att spara för långsiktiga ändamål. Kan du spara mer så är det toppen :slight_smile:

2 gillningar