Hur investerar jag bäst?

Hej är 25år och undrar hur jag ska investera min pengar som bäst. Tanken är att jag ska försöka öka mitt kapital relativt snabbt. Jag har äntligen kommit upp till en bra nivå löne messigt enligt mig själv. Där jag kan spara 16tusen i månaden, där jag tänkt att 1k går till pension. Men sen är frågan hur jag ska fördela de andra 15tusen?

Här har du massa bra guidning :backhand_index_pointing_up: bara o börja nörd:a in dig och försöka lösa investerings världens sex dimensionella rubiks kub, det finns tyvärr ingen magisk “one size fit all” eller universal lösning på vad som du själv säger är “bäst” från ditt perspektiv är väldigt svårt o ge ett bra svar på, kanske lysa, kanske dnb global, kanske en WEBN etf.

1 gillning

Välkommen till forumet! :smiley:

Vi behöver nog mer info innan vi säkert kan tipsa, även om @ego_death kommer med bra tips.

Finns det relation, ägt boende, barn? Finns det planer på något av detta i närtid?

Just sparperioden framåt är avgörande för vilken typ av sparande du bör välja. Men i grova drag: Är det tio år eller mer innan pengarna kommer att användas hade jag gått in med allt i en bred global indexfond och inte tittat så mycket på utvecklingen mer än max någon gång då och då under året för att det kan vara kul.

Snabbtips utöver det superba poddavsnittet som länkats: om du har tjänstepension via jobbet så behöver du inte pensionsspara separat. Jag blev pålurad någon (dyr) pensionsfond från min bank som jag sparade 2500 kr/månad till i några år innan jag förstod det. :joy: Mitt “vanliga” sparande kommer ju följa med till pensionen också, så jag satsar på det. Säkerställ att du har AP7 Såfa för premiepensionen och att du vid behov har bytt från traditionell försäkring till exv en billig global indexfond så som Länsförsäkringar Global Index. Sedan chillar du med pensionen.

1 gillning