24 år gammal, 350.000 på sparkontot | Var börjar jag?

Jag är en person på 24 år som är i dagsläget heltidsstuderande, läser en IT utbildning och tar examen om något år. Jag har investerat pengar i indexfonder sedan början på 2022. Har ca 350k i Avanza och sparkontot. Investerar även CSN-lånet i ett sparkonto med hög ränta.

Jag har känt till rikatillsammans ett tag men inte varit så jätte aktiv. Kanske mest för att jag känner mig lite vilse när jag läser vissa tråd och inlägg. Jag kommer från en familj där sparande, privatekonomi och investering aldrig riktigt “diskuterades”, så jag känner mig lite sent ute med detta.

Har ni tips på hur man kan börja lära sig och ta in så mycket som möjligt om privatekonomi, investering men också andra relevant saker såsom pension, fastigheter, “skatt” osv? Böcker, länkar, podcast (utöver rikatillsammans)?

2 gillningar

Här :smiley:

Det täcker flera av dina funderingar, om du inte redan kikat.

På övriga frågor finns det mycket att botanisera i på forumet!

3 gillningar

Hej!

En grundläggande bok jag kan tipsa om är Mer pengar för pengarna : spara, låna och försäkra som de verkliga experterna av Runnemo, @Anonym och Wass. Det är en bok som bland annat tar upp sparande i allmänhet, pensionssparande, bostäder och lån.

4 gillningar

Välkommen till forumet! :heart:

Förutom det som @Saihtam hänvisar till, så skulle jag säga att i din ålder börja med följande:

Därefter skulle jag rekommendera följande tre böcker:

• “Rich Dad, Poor Dad” av Robert Kiyosaki (bara den första delen, skippa slutet om fastighetsinvesteringar

• “Rikaste mannen i Babylon” av George Clason

• “Just. Keep. Buying.” av Nick Magiulli

Sedan när du gjort ovan, då återkommer du och så hjälper jag dig med nästa steg. :slight_smile:

PS. Grattis till en fin ekonomisk situation och ett intresse i tidig ålder. Det är riktigt coolt!

PS2. Överväg att INTE investera alla pengarna då de sannolikt kommer att behövas till en kontantinsats till ett boende.

1 gillning

Nej, du är inte sent ute utan snarare tidigt! Är vääääldigt många i din ålder som inte ägnar sparande många sekunder. Så du ska snarare vara stolt och ha beröm att du upptäckt det så TIDIGT!

2 gillningar