Tips på svenska böcker om investeringar

Hej!

Jag gillar att läsa om ekonomi och sparande.

Har ni några bra tips på böcker på svenska? Gärna böcker som inspirerar till sparande och helst delar uppfattningen om placeringar via index.

MVH

1 gillning

Om det ska vara på svenska så är @Anonym och @Runnemo:s bok “Mer pengar för pengarna” den bästa man kan läsa enligt mig. :slight_smile:

Vi recenserade den för ett par år sedan:

Sedan brukar jag rekommendera “RIkaste mannen i babylon” som vi också pratar om här:

Om jag därefter skulle rekommendera några böcker så blir det:

• “Just. Keep. Buying” av Nick Magiulli som är som Andreas och Patricks bok fast med lite annan nyans.

Sedan gillar jag även den första halvan av boken “Rich Dad, Poor Dad” av Robert Kiyosaki som ger ett annat sätt att tänka kring pengar. Sedan bör man inte lyssna på honom idag då författaren helt har spårat ut. Men tankarna han hade om ekonomi i början av 90-talet är bra.

Återkom därefter så kan du få fler tips. :slight_smile:

8 gillningar

Stort tack för tipsen Jan! :smiley:

Mer pengar för pengarna, Rich dad, poor dad & Den rikaste mannen i Babylon har jag läst!

Just keep buying har jag inte läst, har lyssnat på era avsnitt om boken. Den boken är nu beställd!

Jag tycker det är väldigt rogivande att läsa på helgerna med ett glas vin i solen och lyssna på musik, så har du fler tips så motar jag dom mer än gärna!

Tack! :champagne:

1 gillning

Med en viss tjatighet återkommer jag till Gör ditt barn rikt, av ingen mindre än Jan Bolmeson. Har man lämnat barnuppfostran bakom sig kan man nöja sig med del 2 av boken.

Den bok som var en ögonöppnare för mig var en bok av förre riksbankschefen Urban Bäckström. Tankar om aktiesparande. Boken är från år 2000, så siffrorna är gamla. Detta spelar roll, principerna gäller ändå.

2 gillningar

Finns det en poäng att läsa boken även om jag inte har barn? Är 29 år :slight_smile:

1 gillning

Jag var cirka 70 när jag läste den… Första delen ögnade jag igenom, men del 2 är en helt allmän beskrivning av aktiemarknaden mm. Vet ej om den finns i lager men den borde väl finnas på biblioteket eller kunna köpas på Bokbörsen.

2 gillningar

Jag har fått tillbaka rättigheterna på boken “Gör ditt barn rikt” från Bonnier nu, så jag tänker försöka släppa en uppdatering på något sätt under året. Återkommer på ämnet. :slight_smile:

Några andra boktips som jag tycker är bra då:

• “Money Psychology” av Morgan Housel

• “I will teach you to be rich” av Ramit Sethi

• “Die with Zero” av Bill Perkins

• “How a Second grader beats Wall Street” av Alan Roth

• “Liars poker” av Michael Lewis

• “Fooled by randomness” av Nassim Taleb

• “Anti-fragile” av Nassim Taleb

m.fl.

2 gillningar

Stort tack för tipsen! Nu har jag något att bita i under en period framöver! :sweat_smile:

Spännande med rättigheterna till din bok, jag köper den så fort den nya uppdateringen kommer ut!

MVH

1 gillning