Böcker - Era bästa investerings- / ekonomiböcker

Hej,

Jag letar en ny bok och skulle gärna höra era tips på era bästa böcker kring sparande, investerande, ekonomi etc. Om vi får in en del tips så kan jag fortsätta summera vilka som är de mest rekommenderade böckerna och varför.

Ni får gärna bidra med:

• Den bästa boken jag läst kring ekonomi (och varför)
  • En bok som ändrat hur jag tänker på ekonomi (och varför)

Mina bidrag:

Den bästa boken jag läst kring ekonomi (och varför)

• The Psychology of Money av Morgan Housel - förklarar mentala fällor kring sparande och förenklar processen att spara / investera. Ekonomi är ofta undervisat likt matte med enkla och tydliga svar men människor är mer komplexa och det spelar ingen roll om folk vet vad det rationella är, det är inte nödvändigtvis så de kommer agera ändå. Tycker den har många bra exempel som fick mig att tänka till kring mitt egna agerande.

En bok som ändrat hur jag tänker på ekonomi (och varför)

• Jag läste nyligen The Wealth Ladder av Nick Maggiulli. Vi har nyligen tagit oss till “nivå 4” och denna bok fick mig att inse att det som tog oss till denna nivå (sparande / investerande) snart inte längre kommer vara den avgörande faktorn för vår framtida finansiella framgång. Det fick mig att inse att vi snart står inför ett val, att sluta investera och istället använda mycket mer pengar - eller att skala upp risken på något sätt.

Jag hör gärna era bästa tips!

5 gillningar

Böcker som ofta nämns (fritt från minnet) är Your Money or Your Life, Rikaste mannen i Babylon, Mer pengar för pengarna, Just keep Buying, Millionaire next door, Rich dad Poor dad.

Sök på de där titlarna i forumsöken så borde du kunna hitta trådar där föer ekonomi-böcker nämns!

1 gillning

1 : investeraren :backhand_index_pointing_up:

2 : The Psychology of Money av Morgan Housel

3 : Den intelligenta investeraren : den definitiva boken om värdeinvesteringar (ljudbok)

ska kolla efter The Wealth Ladder av Nick Maggiulli o se om den finns på bibloteket idag om dom kan beställa in den då ja är för snål för o köpa själv.

mina 3 favoriter så långt

1 gillning

Ett RT-tips. Flera av dessa böcker verkar finnas som ljudböcker på spotify! :blush:

1 gillning

Per H Börjessons bok (VD Spiltan) fick mig att öppna ISK och börja spara och i sin tur hitta hit osv. Den brukar jag rekommendera till nybörjare eller släktingar som inte hänger här(än) :wink:

1. Så här kan alla svenskar bli miljonärer
    Bok av Per Håkan Börjesson

Denna är säker redan känd bland forumet men boken stöt jag på i biblioteket i somras efter jag hade chattat med ChatGPT om sparandet. Jag nästan skippade pensions kapital. Fan vad jag är glad jag inte gjorde det.

1 gillning

Lite blandat urval, där vissa har en indirekt koppling (men kanske mer personlig värdering) till ekonomi/investeringar.

Pågående läsning:

• The Intelligent Investor (mkt bra, är dock inte igenom än så får återkomma)
  • The Tipping Point - (mkt intressant dels utifrån ett kollektivt tänk samt vad som krävs för att i ett “system” få något att skifta… Även intressant utifrån ett historieperspektiv. En bok alla borde läsa.
  • Atomic Habits (vettig, än om många självklarheter än så länge…)

Företagsvärdering - fundamental analys

Kan slänga in några till som jag läst och några som är på min “vill läsa lista” som jag hade hoppats utöka i och med denna tråden.

Har läst:

• The Richest Man in Babylon - bra introduktion till vikten av att spara och att “betala sig själv först”
  • Rich Dad, Poor Dad - Skillnaden mellan “assets” och “liabilities”
  • Atomic Habits - Inte en ekonomibok men ändrade mycket kring hur jag tänkte om vanor
  • The Intelligent Investor - Till skillnad från vad de flesta tar med sig från denna bok så va det som jag tog till vara på hans konstaterande att indexfonder för 95% av alla är bättre än att försöka investera i aktier
  • The Power Law - Inte heller en bok om investeringar egentligen utan snarare om historien hur VC-firmorna och sättet att arbeta startade i Silicon Valley. Handlar också om “the power law” som kretsar kring att om man skall investera i små bolag så behöver man skjuta brett för att det är kanske 1/100 som verkligen går bra och då måste man kunna hålla den länge sedan för att kompensera för de andra 99.
  • Säkert några fler som jag missat.

Böcker på min “att läsa”-lista:

• Ta din tid - Såg ett tips från Olle (Snåljåpen) kring denna för länge sedan, skulle vara intressant att läsa något på svenska. Han pitchade den typ som en summering av de populära böckerna kring sparande etc men på svenska.
  • Fooled by randomness - Ännu en bok som jag sett rekommenderad av många kring tankefällor kring att det man gjorde som gick bra bara var tack vare att man är så duktig, men att det ofta är en stor del slumpen som avgör.

Jag har nämnt det i någon annan tråd, man Freakonomics är fantastisk.

Ekonomen och forskaren Steven Levitt utforskar märkliga ekonomiska samband och om hur pengar som incitament får människor att agera på oväntade sätt. Tillexempel hur man kan sätta i bevis att swimmingpooler är farligaste för barn än revolvrar och om hur matchstatistik kan avslöja fuskande sumobrottare och mellanstadielärare.

I någon annan tråd beskrev en användare det märkliga påståendet att rökare till större andel bidrar ekonomiskt till samhället än ickerökare. Ett typiskt Levitt-ämne.

Väldigt trevlig läsning!

2 gillningar

Kul, jag har lyssnat mycket på deras podd men tror aldrig att jag läste boken! Ska lägga till den. På lite samma tema är boken “Nudge”, kan jag tipsa om också om man gillar psykologi och beteende.

1 gillning

Lite som RT och en ekonomisk coach i bokformat, med lite fokus på statistik och tips kring kvinnors privatekonomi.

Det är en toppenbok för alla, speciellt nybörjare som vill få bra koll på sin vardagsekonomi och vill börja investera.

Ekonomi-PT:ns handbok för kvinnor.
Mia Ingelström och Veronica Linarfve.

1 gillning

Mängdlära ger att det räcker att läsa två böcker totalt:

(förlåt… :innocent: :smirking_face: )

2 gillningar

Jag har inte läst så många böker om sparande eller investeringar. Däremot en bok som handlar om “pengar” som heter broken money skriven av Lyn Alden som jag gillar skarpt.

Den har ändrat mitt perspektiv och tycker mig förstå världen på ett annat sätt. Sen gör hon lite väl stora antaganden i sista tredjedelen av boken som handlar om framtiden, men boken är bra.

Expected Returns: An Investor’s Guide to Harvesting Market Rewards av Antti Ilmanen utan tvekan. Otroligt torr, svårläst bok men så otroligt användbar bok. Boken åker fram hela tiden eftersom jag har den som ett uppslagsverk när jag utvecklade min faktorportfölj. Jag ångrar att jag inte köpte ett nytt exemplar (kaffestänk på flera sidor).

Jag återanvänder en text jag skrev i ett annat sammanhang:

Recently I have read three great books on personal finance and investing. I have read many books on the subject in the past, so I know the standard advice, like invest regularly in index funds, pay yourself first etc.

Still, sometimes it is good to remind yourself of the basics. But these three books also added some interesting angles that were somewhat new to me. So here are three book recommendations for your summer reading (all are quick reads):

The first book is by Anders Stenkrona. It is called “Insider Secrets to Financial Well-Being” (“Nyckeln till en hälsosam ekonomi” in Swedish). Here I particularly liked chapters 3 and 4.

Chapter 3 talks about psychological reasons why it is hard to follow investment advice. There are 3 main reasons: it takes effort, we are loss-averse, and it is easier to focus on the moment, rather than the future. There are good explanations of how and why this happens, with references to research papers.

Chapter 4 is also very good. It discusses how to get the most happiness out of money. The 4 keys are: spend on experiences rather than things, spending money on others brings more joy than spending on yourself, several small pleasures are better than a few big ones, and finally looking forward to something brings you joy for free.

The second book is “Just Keep Buying” by Nick Maggiulli. This is what I like the most in that one:

• You may not need to save as much as you think, if you sell down principal in retirement (instead of just using the returns of the investments – which is what most retirees do)

• Focus on increasing your income, rather than saving as much as possible of your current income. This is because there is a limit to how much it is possible to save (you still have to pay for food, housing etc), whereas there is no limit (at least in theory) on how much you can increase your income. For most people, the easiest way to do this is to climb the corporate ladder (that is, finding progressively better-paying roles).

• It is generally better to invest available money right away, rather than averaging-in over time. This is because most stock markets go up most of the time.

• Don’t sit on money to buy the dip – being invested in the market gives better results, even if you could perfectly predict when the bottom of the dip is (which you can’t).

• You will never feel rich, since there are always people that are better off than you. Switch the perspective – there are tons of people worse off than you, so you are already rich.

The third book is “The Psychology of Money” by Morgan Housel. Two of the ideas from this book that I really liked are:

No One’s Crazy – people have very different experiences (of inflation, stock returns etc), and act rationally according to how they see the world.

You’ll Change – things change, both the world around you, and your own goals and desires. Therefore, avoid the extreme ends of financial planning.

Happy reading!

Vägen till din första miljon. Tobias Schildfat. En väldigt lättläst bok om att bygga en pengamaskin och att varken va spara eller slösa utan lite både ock. Fick mig att börja mitt investerande och jag har alltid exemplar hemma ifall någon vill ha.

Min vinnande väg bli rik på aktier. Arne Kavastu Talving. Denna är en sammanfattning av Arnes kurser om hans strategi och vanliga misstag att undvika. Kurserna ligger till grund för min nuvarande strategi och jag tycker boken representerar lärdomarna ganska bra. Den är såklart för de som vill ha aktier som hobby och kan hantera högre volatilitet än en indexfond.