Bok om ekonomi till student

Jag skulle vilja ha tips på en bra, rolig och inspirerande bok om ekonomi som jag ska kunna ge i studentpresent till en klok tjej som troligtvis inte fått någon kunskap om investerande hemifrån.

Boken ska vara lättläst och inspirerande och främst visa på hur enkelt det kan vara och hur stor skillnad det kan göra att börja investera tidigt. Helst ska den fokusera på fonder och låga avgifter i sina rekommendationer, inte enskilda aktier. Ja helt enkelt det som oftast rekommenderar av RikaTillsammans.

För nybörjare pengars psykologi av Morgan Housell finns på svenska. Enklast att förstå sig på och förhoppningvis ett steg till skapa ett intresse om rikedom i livet.

Mer avancerat

Rich dad poor dad av Robert Kiyosaki
The millionaire Next Door Thomas Stanly och William Danko
The richest man in Babylon George Clason
Just keep bying av Nick Maggiulli

Övriga tips och länkar

1 gillning

Tack för tipsen! Letade efter tidigare trådar men lyckades inte hitta dem.

Det är just en bok för en absolut nybörjare jag är ute efter och definitivt på svenska. Eftersom det är oombedda råd det handlar om måste tröskeln vara otroligt låg.

1 gillning

“Mer pengar för pengarna”

3 gillningar

+1 på den. Den är lättläst och tar bland annat upp privat sparande, pension, bostadslån, försäkringar och lite övrig generell och grundläggande kunskap om ekonomi.

Varje kapitel inleder med att sammanfatta det viktigaste i kapitlet med efterföljande “frivillig” fördjupning. Relevansen för temana är ju olika beroende på var man är i livet och på så vis tycker jag att boken fungerar väl att ha som “uppslagsbok” och man kan läsa om det tema som är mest aktuellt.

2 gillningar

hittar du här till bra priser

1 gillning

Så här kan alla svenskar bli miljonärer av Spiltan-grundaren.

Aktier av Ola Lauritzson!

Låter ju som en perfekt bok. Finns på lokala biblioteket så jag kan spana imorgon. Tack!

Det var denna jag tänkte först, läste själv den när jag började investera. Men såg flera kommentarer om att den kändes lite föråldrad. Kommer tyvärr inte ihåg vad jag tyckte när jag läste den.

Tack för tipset. Men det låter onekligen som att den handlar mer om aktier än fonder. :grin:

Visst låter det så :wink: Men det stämmer inte helt. Den är uppdelad i tre delar - om fonder, utdelningsaktier och aktier, där författaren är tydlig med att del 1 räcker bra för de allra, allra flesta av oss. Sen är det ju inte fel att kunna ett och annat om aktier om man vill investera i aktiefonder :smiley: Lättläst, trevlig och informativ bok!

Ps. Den är rosa också. Om nu tjejen i fråga gillar rosa! :wink:

Ps igen. Det var den här boken som fick mig att bli intresserad av vad som händer på börsen från allra första början. Går ofta tillbaka och tittar i den. Avsnittet om fonder stämmer också väl överens med RT-filosofin (förespråkar bred, passivt förvaltad indexfond).

Jamen då får jag spana in den också! Tack för tipset!

1 gillning

När jag hittade hit till forumet 2022 blev jag tipsad om ”Såhär blir du miljonär i hängmattan”. Jag minns att jag tyckte den var lättläst och hjälpsam, men då var mitt intresse redan väckt och jag vet inte alls hur den står sig nu… det kanske andra vet?
Jag funderar också på att ge bort en bok på temat i studentpresent :upside_down_face:

Den läste jag också när jag hittade hit 2015. Men läste så många böcker då att jag har svårt att skilja dem åt. Och precis som du säger, när jag läste var jag redan intresserad.

1 gillning

Släpptes 2023, är den redan föråldrad :open_mouth:

En riktigt bra bok som även finns på svenska är Pengars psykologi av Morgan Housel. Tycker den passar bra på de kriterier som anges.

Han tar bl.a. upp hur man bör tänka generellt kring ekonomi och investeringar.
Ex vikten av långsiktighet, kontroll av kostnader, ränta på ränta effekten, fördelen med indexfonder etc.

1 gillning

Haha, såg faktiskt inte att det fanns en nyutgivning. Originalet är från 2010. Undrar om något är ändrat i den nya upplagan då?