Jag läste precis "Richest man in Babylon"

Vilken oerhört skräpig bok. Jag läste George S. Clarksons version på engelska.

Jag blir lite rädd att den finns på listor över de bästa finansiella böckerna att läsa och att den nämns i forum, den var riktigt kass. Vill ni veta vilka guldkorn ni får?

1. Hamna inte i skuld
  2. Spara
  3. Om ni hamnar i skuld betala tillbaka skulden asap.
  4. Läs 1 igen.

Kan inte någon upplysa mig om vad jag kan ha missat? Därför jag måste missat något därför för mig tog boken inte upp något annat som jag inte kan läsa mig till på 5 minuter.

Mvh,

3 gillningar

Vi har nog inte läst samma bok.
Jag återkommer med ett svar i eftermiddag :slight_smile:

Har själv läst en hel del av dessa “must read” böcker inom privatekonomi och håller med om att de är överskattade och att budskapen alltsomoftast kan sammanfattas på ett halvt A4. Rich dad poor dad, Your money or your life, I will teach you to be rich etc. Listan kan nog göras relativt lång. Samtliga beskriver grundläggande privatekonomiska och företagsekonomiska principer.

Min slutsats är människor som redan besitter grundläggande ekonomiska kunskaper är helt fel målgrupp för dessa böcker. De är oftast är på en alldeles för hög nivå för att vara praktiskt användbara och riktar sig främst till människor som vill börja ta tag i, förstå och få kontroll över sin egen ekonomi.

7 gillningar

Min tolkning är att eftersom vi gjort oss av med religion och låtit individualismen löpa fritt går folk omkring med enormt sug efter sammanhang och mening och då kan det räcka med en predikigt skriven bok om självklarheter räcka.

6 gillningar

Försökte flera ggr, men kom aldrig förbi sidan 4 sen tappade jag intresset

Vissa går igång på simpla men starka budskap. Tycker sådana böcker är lite roliga då de goda råden vävs in i en berättelse. Lite likt munken som sålde sin Ferrari etc.

Jag läste den här för ganska länge sedan men jag tog nog med mig mer än det ts listade.

Betala sig själv först är ju en stark grej som många glömmer. :sunglasses:

1 gillning

Haha, jag lyssnade på den när jag renoverade förrådet i somras. Som sagoberättad grundkurs i ekonomi är den inte så dum. Tror man att man ska få nå’t annat så förstår jag att man blir provocerad.

Jag blir sällan imponerad “kursböcker”, men däremot välberättade historier. Så lyssnade jag mig genom den. Detsamma gäller f ö “rich dad - poor dad” som också är välberättad. Till skillnad från “Die with Zero” som jag ondgjorde mig över i en annan tråd som en pekoralbok. :slight_smile:

Jag älskade den boken :innocent:

1. Det är skillnad på att läsa och att förstå. Folk förstår bättre om man blir matade med flera exempel i berättarform istället för korta raka fakta.
  2. Det är mer en inspirationskälla för folk att börja spara och investera.

Det var den första ekonomibok jag läste, och den gjorde att jag började intressera mig för att investera, och bara det gjorde boken guld värd för mig. YMMV.

Finns ett poddavsnitt som har fokus på boken, sammanfattar guldkornen från boken. Just nu läser jag boken på engelska, den är inte direkt min favorit med anledning tar tid att behandla kärnfrågorna i boken.

Eller ett index kort… Och då kan man bokstavligen skriva en bok om hur allt får plats på ett index kort :rofl:

https://www.amazon.com/The-Index-Card-Personal-Complicated/dp/1591847680?ref=d6k_applink_bb_dls&dplnkId=f5c1a373-f827-4bac-b05b-5672e795e64b

1 gillning

Jag är medveten om att det är en högst personlig upplevelse, att läsa, och om det är den första ekonomibok man läser och som slår sig in i sin vardag så man börjar spara, investera, osv, kan jag förstå att den är värd sin vikt i guld.

Problem jag uppfattade med boken:

1. Krånglig text för ett sådant simpelt budskap - Jag förstår att “krånglig text” inte är en anledning att ogilla en bok som ger något, men då den ger något som är så oerhört simpelt som denna boken så tycker jag att den blir överdrivet pretentiös.
  2. Om det är en inspirationstext så var den inte det för mig. Om jag inte redan hade investerat hade jag definitivt inte böjat pga bokens torftighet.

Ska lyssna på det under dagen.

2 gillningar

Jag tyckte om boken, jag gillar dock litteratur, speciellt fantasy och Science fiction, samt berättelser i historiska miljöer.

Jag tänker att denna bok är en samling av fabler/parabler, små historier med syfte att få läsaren att tänka och reflektera.

Spendera inte mer än vad du tjänar.
Lägg undan lite pengar varje månad.
Få dina pengar att arbeta för dig.
Om du hamnar i skuld, försök att prata med dina borgenärer och betala tillbaka över tid.

Etc. Etc.

Jag tänker att denna bok anknyter till en urgammal tradition. Där vi berättar historier för varandra med ett syfte att lära, utbilda och underhålla.

1 gillning

Gäller ju hålla i minne att den är skriven 1926.
Det finns inte mången bok skriven för 100 år sedan som inte känns ganska udda rent textmässigt, skulle jag vilja påstå.

Sen var det definitivt inte en favorit för mig heller (läste den 2020), men jag kan förstå att den kan göra ett reellt avtryck på folk. Och den handlar ju mer om money psychology och världssyn än om något annat.

2 gillningar

Boken går oxå att lyssna på: https://youtu.be/e6UTnwz39Z8?feature=shared