Vad sägs om att köra #LäsaTillsammans under januari?

I tråden “Vad är ditt bästa tips på ekonomibok” diskuterade vi en idé om att ha en bokklubb. Jag tänker att det skulle vara jättekul med #LäsaTillsammans. :joy:

Jag önskar nämligen läsa mer än vad jag gör och få saker kan ge en sådan skjuts eller perspektiv på livet som en bra bok. Jag har dock aldrig deltagit i bokklubb så jag vet inte hur man gör. Så ni får hjälpa mig.

Men jag tänker att vi väljer en bok, sätter en deadline om ca en månad och sedan startar vi en tråd på ämnet, kanske har en digital FikaTillsammans på boken. Låter det som en bra idé? Om ja, då tänker jag att vi kör så är det högst frivilligt.

Mitt förslag på bok är i så fall:

• The Psychology of Money: Timeless lessons on wealth, greed, and happiness av Morgan Housel som har fått fina recensioner och rekommenderades i den andra tråden av @callejanne

Länkar: Amazon och Adlibris

Deadline tänker jag skulle kunna vara typ 4 februari. Vad sägs? Någon som är på?
(det går komma med andra boktips om alla har läst den).

Uppdatering: Upptäckte precis att den var slutsåld på Adlibris. Vet inte hur ok det är att ta en bok på engelska som bara finns i digital version. Låt oss se i tråden.

Uppdatering #2: Släpps på svenska den 15 januari enligt Bokus. Kanske ska vänta tills dess? :thinking:

3 gillningar

Jag beställde den svenska översättning innan jul och ska väl få den om ca 10 dagar :v:

1 gillning

Du har ju rekommenderat en del böcker här och där, how about en excel-lista med bästa böckerna? :slight_smile:

Här är iaf tre förslag från mig:

3 gillningar

Jan
Att du inte ger ut en bok? Ekonomi för dummies typ.

Hade ni inte haft er kanal på youtube så hade jag aldrig ens kommit på tanken att placera pengar.

Jag lovar att bidra med en symbolisk slant för att få den i tryck.
Men då skall den vara signerad och som första tryckta boken.

Där pratar vi investering :slight_smile:

Du är lite sen på bollen :wink:

Kapitel 6 och framåt om du inte är intresserad av barndelen.

1 gillning

Skit också :slight_smile: ja ja bättre sent än aldrig :slight_smile:

1 gillning

Låter bra, boken är inte för omfattande vilket jag tror är bra för att få med folk i början :slight_smile:
Jag hade egentligen tänkt börja med Geometry of Wealth efter rekommendation i andra tråden, men jag börjar gärna med The Psychology of Money istället. Det spelar ingen roll! Jag läser ganska mycket ändå så jag hinner med det jag vill läsa.

Med hänsyn till det svenska släppet kanske en lämpligare deadline vore 15 februari?
Läser själv nästan alltid på min Kindle, så det spelar ingen roll för mig.

Bra idé både med #läsatillsammans och att skjuta deadline till 15:e feb :slight_smile:

Då tycker jag att vi spikar det. När boken släpps den 15 så puffar vi upp denna tråden igen. :+1:

2 gillningar

Körde den som ljudbok via Books - funkar väldigt bra och man får tillgång till den direkt. Och den är runt 6h i x1 hastighet, så väldigt enkel att konsumera.

1 gillning

Skulle vilja tipsa om denna bok av Klas Hallberg:

YCDBRALAI - Arbeta mindre - få mer gjort (You Can’t Do Business Running Around Like An Idiot)

Tror många indexkramare på det här forumet kommer gilla den :wink:

1 gillning

boken verkar vara släppt nu.

Då tänker jag att vi kör! :slight_smile:

Yes, jag har börjat!

Någon som vet om den kommer digitalt på svenska eller man får satsa på den engelska varianten isf?

1 gillning

Har reserverat på biblioteket och hoppas på att hinna få och läsa jag med.

1 gillning

Har beställt boken men inte fått den ännu.

Jag mailade förlaget om ebok på svenska. De svarade att de finns planer på det men att det nog kommer dröja 1-2 månader.

2 gillningar

Är det några som läst boken nu så att vi kan få en diskussion eller vad är vår plan nu?

1 gillning

Jag har läst den och tyckte rent allmänt att den var intressant, kanske inte något som gav mig dramatiskt nya insikter.