Jag har läst ett antal ekonomiböcker under föregående år och tänkte lägga till några till på min “att läsa-lista” och undrar om det finns några bra tips?
Jag har läst Jans rekommendationer nedan som jag tycker var bra, men det kanske finns fler tips eftersom den är uppdaterad 2018. Dessutom kanske någon annan har andra tips?
De böcker som berör beteende eller tillslagsallokering tycker jag varit mest intressant, men mitt intresse är brett.
De jag läst är följande:
Robert Kiyosaki - Rich Dad, Poor Dad
George S. Clason - Den Rikaste Mannen i Babylon
Harry Browne - Fail-Safe Investing
John Mauldin - Code Red: How to Protect Your Savings from the Coming Crisis
John C. Bogle - The Little Book of Common Sense Investing
David Schneider - Index Funds and ETF:s
Om jag skulle ge en allmän rekommendation till de som vill börja läsa om ekonomi tycker jag Den Rikaste Mannen i Babylon var särskilt intressant och dessutom lättläst.
Min absoluta favoritbok inom ekonomi och företagande är “The hard thing about hard things” av Ben Horowitz. Horowitz är som en del vet medgrundare av riskkapitalbolaget Andreessen Horowitz.
Boken handlar om företagsbyggande och om hur svårt det faktiskt är, och om hur det ibland bara finns svåra/ dåliga val. Om detta låter negativt så är det långt ifrån sanningen, det är en väldigt positiv, rolig och tänkvärd bok som alla företagare och investerare med samhällsintresse borde läsa!
Jag har precis i dagarna läst ut boken “Flashboys” av Michel Lewis. Sjukt bra bok som visar bland annat hur både storbanker och småsparare blir uppsnurrade på läktaren av t.ex. hedgefonder. T.ex. hur man investerar miljarder för att dra en kabel mellan Chicago och New York för att spara 15 ms vid orderläggning. Väldigt aktuellt dessutom med tanke på mäklaren RobinHood i USA just nu som blir stämd för att man erbjudit “gratis courtage” som visade sig bli dyrare än om man betalat fullpris för det.
Sjukt bra som allmänkunskap samtidigt som den ger lite bitter eftersmak. Typ - är det ens lönt att försöka?
Här kommer mina tips på några bra böcker jag läst 2020. Jag älskar att läsa och hamnar på 1-3 böcker i månaden.
The Great Depression - A Diary
En dagbok skriven av en advokat i Youngstown, Ohio mellan 1929-1941. Vilken bok, det är som att vara med i dåtiden. Kan leva sig in i hur det känns. I.o.m. att den är skriven som en dagbok finns inget efterkonstruerat narrativ att koppla på som annars är vanligt. Komplett med aktiekurser på kända företag.
What i learned losing a million dollars
En lättläst bok, där man får följa en trader som har vad man kan säga är tur genom livet och hur han förlorar rätt mycket pengar. Riktigt läsvärd. Introducerade mig lite djupare i vad som skiljer spekulanter, traders och investerare.
Digital Minimalism
Mycket bra bok som får en att tänka hur mycket den “digitala nappen” påverkar vårt liv med sociala medier med mera. För den som inte är bekant med hur mycket av det som “är gratis” faktiskt kostar, så kan man få lite spykänslor. Kort sagt - Är det gratis så är du produkten.
Richest man in babylon
Behöver ingen förklaring, men ett måste.
The Almanack of Naval Ravikant: A Guide to Wealth and Happiness
Finns fritt på nätet, inte en bok i vanlig benämning kanske utan mer än samling av visdomar som jag tyckte om. Handlar även en del om tur och hur man ändå kan jobba för att bättra på sina chanser att ha mer tur.
Riktigt bra bok som börjar i rätt ända. Den utgår ifrån vad som utgör ett bra och lyckligt liv (utifrån forskningen) samt särskiljer på rikedom och förmögenhet. Där rikedom är förmågan att sponsra det liv man vill leva (till skillnad från att vara förmögen på endast pengar med deprimerad för att man försakat andra viktiga aspekter såsom relationer).
Här kommer två extremt lättlästa tips som iaf förändrat mitt sätt att tänka gällande pengar, sparande och investeringar. Speciellt JL Collins. Och den ska lyssnas på, snubben har en riktig soft röst.