Julklappstips - ekonomiböcker

Tips om bra böcker för investeringar och ekonomi sökes! Gärna på svenska. Alla olika ”svårighetsgrader” är av intresse! Ge mig era bästa förslag :smiley:

1 gillning

Helt OT, men jag såg framför mig en liten liten tunn bok på 10 sidor om indexfonder.

När jag var liten delade tandvården ut en liten bok om karies, @janbolmeson får göra den lilla boken om indexfonder och dela ut på gymnasieskolor runt om i landet.

7 gillningar

Det bästa tips som jag kan ge är att läsa nationalekonomi på någon högskola. Där jag läste så var böckerna på engelska (för drygt 20 år sedan).

Det finns befintliga trådar om böcker.

Ganska basic, typ RT filosofin.

7 gillningar
1 gillning

The psychology of money av Morgan Housel

Svenska

Engelska

The millionaire next door av Thomas J. Stanley & William D. Danko

Engelska

The richest man in Babylon av George S Clason

Svenska

Engelska

The millionaire next door kanske är lite utdaterad med specifika exempel och data på vem som är/blir förmögen och det är dessutom i en amerikansk kontext.
Dock tycker jag ändå att det är intressant data och slutsatsen är att de som är (var) dollarmiljonärer är inte de personer som vi tänker att det är.
Det går att dra lärdomar om vilka beteenden och värderingar som kan hjälpa en att överprestera ekonomiskt i förhållande till människor med liknande förutsättningar som en själv.

The psychology of money läste jag ganska nyligen och tyckte att den var bra men jag hade redan koll på det mesta i den.

Specifikt gillar jag den här formuleringen och det är väl den som har fastnat i hjärnan: “The ability to do what you want, when you want, with who you want, for as long as you want, is priceless. It is the highest dividend money pays.".

The richest man in Babylon är kanske lite fånig men charmig. Lite som en saga som sätter upp lite regler att följa. Spara en andel av din inkomst, begränsa dina utgifter, få dina pengar att växa, ta inte orimliga risker, äg ditt boende, pensionsplanera, bygg upp dina färdigheter för att kunna öka din inkomst.

Rich dad poor dad och phycology of money är mycket bra böcker för att förstå det principiella kring sparande och investerande och kanske allt det flesta behöver.
Vill man skaffa sig djupare kunskap än det mest grundläggande inom ett ämne så rekommenderar jag alltid kurslitteratur för universitetsnivå.

1 gillning

Sorry mitt fel! Såg det nu…
Ska se om jag kan radera tråden :blush:

Yes det har jag gjort :blush: roliga kurser !

Kan vara lite skillnad på tips om ekonomiböcker och tips om ekonomiböcker att ge bort i Julklapp!

Så hoppas tråden får vara kvar! :blush:

Mitt tips för nybörjare, oavsett kön!

bild

https://www.adlibris.com/se/bok/ekonomi-ptns-handbok-for-kvinnor-sa-blir-du-ekonomiskt-starkare-tryggare-och-friare-9789189051249?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA04arBhAkEiwAuNOsIqaOAI_-iSgX8994eiqrYXWZs9ay_xJjx_PCRKGKHd_oPUHdA3X3OxoC7p4QAvD_BwE

2 gillningar

Tackar ödmjukast för alla fina tips!

1 gillning

Kanske bredda tråden, till ekonomirelaterade julklappstips? :blush:

3 gillningar

Vilket fel?

1 gillning

Den enda boken man behöver. Om man bara läser sammanfattningarna i varje kapitel så är den i princip de tio sidor som @Borax efterfrågar.

2 gillningar

Jag köpte faktiskt den som julklapp för några år sedan. Passade på att läsa igenom den själv innan jag gav bort den. Bra skit men mycket repetition för min del. Men jag tycker den är enkel att rekommendera till andra. :rofl:

1 gillning

Tänkte att det redan fanns trådar om boktips, antar att det inte är helt ok att starta flera som handlar om samma sak?:sweat_smile:

Böcker är fantastiska! Fler trådar skadar inte!

Finns ju säkert 50+ trådar om ”min portfölj”, boktips är minst lika givande! :wink:

1 gillning