Mindset av Carol S Dweck-tema psykologi (tror att titeln finns på Svenska numer också)
The slight edge av Jeff Olson - även den inom tema psykologi. Jag kan tillskriva mycket av min personliga framgång den boken.
Just nu läser jag två böcker: 9 lies about work (ledarskap, organisation) samt The art of exceptional living av Jim Rohn. Jag gillar att läsa de amerikanska klassiska böckerna inom personlig utveckling på semestern. De är lätt-tuggade och man känner sig alltid ostopp-bar efteråt .
På vintern kan man harva sig igenom The intelligent investor och andra sömnpiller.
Den svenska översättningen lämnar tyvärr en del övrigt att önska. Översätter t ex “third years” (tredjeklassare) med treåringar och andra rena fel. Engelska att föredra om man behärskar det hyfsat.
Ah, trist. Jag har vant mig vid att läsa på engelska givet att många böcker inte finns översatta. Tror dessvärre att det händer rätt ofta med just fackliteratur att översättaren missar.
En lustig anekdot om just Mindset är att jag -helt emot mitt normala beteende, skickade ett mail till författaren, och hon svarade vilket jag absolut inte hade förväntat mig.