Böcker som påverkat dig mest

Det finns vissa böcker som påverkar ens perspektiv mer än andra. Jag vet att Jan brukar benämna dessa som quakerböcker (stavning?) och säger att han alltid köper böcker som andra rekommenderar. Med risk för att stresstesta Jans regel hade det varit kul att se vilka böcker ni här på forumet anser har påverkat era liv mest!
Jag börjar:

• Extreme Ownership av Jocko Willink : Fick mig att inse vikten av ansvarstagande, samt hur mycket makt man faktiskt har att forma sitt liv.
  • Animal Liberation av Peter Singer : Öppnade mina ögon kring min roll i hur djur behandlas i världen, och varför det spelar roll.

Ifyllt av @ramagon - Mina top tre böcker som förändrat mitt liv. Finns mängder av andra också, såklart.

• The Power of Habit: Why We Do What We Do in Life and Business av Charles Duhigg
  • Digital Minimalism: Choosing a Focused Life in a Noisy World av Cal Newport
  • Essentialist av Greg McKeown - Bilderna nedan talar
    image
    image
11 gillningar

Permanent Record - Edward Snowden

Start with why - Simon Sinek

The power of habit - Charles duhigg

3 gillningar

Har nyligen läst 4 hour work week och är nu halvvägs in i Rich dad poor dad. Dessa är väl klassiker i sammanhanget och har gett nya insikter, men tror inte de påverkat mig fundamentalt :wink:

Istället skulle jag vilja slå ett slag för en bok som inte är relaterad till ekonomi, men som absolut kvalar in under rubriken “påverkat dig mest.”

• “Introvert: den tysta revolutionen” av Linus Jonkman

Den ger uppfriskande perspektiv på ämnet och är ett slags försvarstal för att det är “okej” att vara introvert i en värld där normen är att vara extrovert.

7 gillningar

Gällande Investeringar:

• Quantitative Value av Gray & Carlisle
  • Investment Valuation av Damodaran
  • Value Investing & Behavioural Investing av Montier

Allmän Breddning av Kunskap:

• Att tänka snabbt & Långsamt av Kahneman & Tversky
  • A Short History of nearly everything av Bryson
  • Algorithms to Live by av Christian & Griffiths
  • Sapiens av Harari
  • The Fundamentals of Ethics av Shafer-Landau

Klassiker:

• Meditations av Marcus Aurelius
  • Beyond Good and Evil av Nietzsche
  • The Wealth of Nations av Adam Smith
  • The Art of War av Sun Tzu
  • The Republic av Plato
  • The Prince av Machiavelli

Personlig Utveckling & populärvetenskap:

• How to Win Friends and Influence People av Carnegie
  • Outliers av Gladwell

Skönlitteratur:

• 1984 av Orwell
  • Atlas Shrugged av Rand
4 gillningar

The power of habit hade jag glömt, den är riktigt bra ja! De andra landar på min läslista!

1 gillning

Vilken lista! Jag tackar så hjärtligt det!

1 gillning

“Jag kan ha fel” av Björn Natthiko Lindeblad. Så enkel, så upplysande och uppfriskande. Och full av humor. En bok att hålla i handen när man sviktar som människa.

6 gillningar

How to Win Friends and Influence People
Rich dad poor dad
Tänka snabbt och långsamt

2 gillningar

Jag tror 1984 ligger bland mina favoriter. Extremt viktig bok! Jag gillade också I will Teach you to be Rich (men skippa vissa delar så som pensionen och sådant som riktar sig åt amerikaner). Kan också rekommendera factfulness.

Annars så läser jag för det mesta skönlitteratur (framförallt sci-fi) faktiskt men försöker klämma in en självhjälps/fakta bok om året eller två. Nu undrar februari läste jag Bill Gates nya bok om klimatet som var rätt skrämmande.

Kan rekommendera att använda goodreads.com för att hitta reviews, skapa en backlog etc.

3 gillningar

Bibeln
12 Rules For Life - Peterson
The Millionaire Next Door - Stanley och Danko
God’s Plans for Your Finances - Nichols
Total Money Makeover - Ramsey
How to Win Friends and Influence People - Carnegie
Aktier - 3 steg till ekonomiskt oberoende - Lauritzson
The Richest Man in Babylon - Clason
Rich Dad, Poor Dad - Kiyosaki
The 5 am Club - Sharma

3 gillningar

Brott och straff - Fyodor Dostoyevsky
I never promised you a rose garden - Hannah Green
Fahrenheit 451 - Ray bradbury
Kafta on the shore - Haruki Murakami
The Jungle - Upton Sinclare
Brave new world - Aldous Huxley
Ett sötare blod - Ann Fernholm

4 gillningar

Bli miljonär i hängmattan - Per H Börjesson.
The richest man in Babylon - Clason.

4 gillningar

Rik på riktigt av Fredrik Warberg och Jörgen Larsson. Läste den i samband med att första barnet föddes. Den var början till det mesta för mig.

2 gillningar

Hjärnbalans - Katarina Gospic (för er som söker en digital detox!)

3 gillningar

Doing good better av MacAskill

2 gillningar

Det är väl bara att erkänna att David Eddings - Sagan om Belgarion är den bok(serie) som haft överlägset störst inverkan på mitt liv. Jag läste mycket serietidningar och ungdomsböcker även tidigare, men det blev boken som grundade mitt intresse i fantasy och skapade ett enormt läsintresse som jag haft med mig hela livet. Jag läser fortfarande fantasy, t.ex. Brandon Sanderson och Neil Gaiman är fantastiska författare, men fantasyläsandet gav en grund som lett till att jag läser all typ av litteratur idag. Det har givit mig enormt mycket glädje, insikt, spänning och kunskap. Det har påverkat mig som person väldigt mycket. Började faktiskt läsa om boken för några månader sedan. Orkade inte läsa hela, men den var faktiskt inte så dålig som jag trodde :smiley:

7 gillningar

Oj, kul med Jocko Willinks bok. Har precis också läst färdigt den. Sjukt bra.

Förutom typ alla böcker nämnda ovan har följande böcker gjort stor skillnad:

• Nassim Talebs böcker. Framförallt om asymmetrier som återkommer överallt i livet
  • Allan Roth - how a second grader beats Wall street. Fick mig att landa konceptet indexfonder på riktigt.
  • Munken som sålde sin Ferrari. Om den inre trädgården.
1 gillning

Benjamin Graham - The Intelligent Investor

1 gillning

“Konsten att köra bil gratis”. Kom på 80-talet och fick mig att inse att man KAN äga/köra bil billigt. (Köp rätt bil till rätt pris, byt ofta)

Har haft drygt 100 bilar på 35 år och det funkar :+1: Höll koll ekonomiskt på de första 60st och hade då ca 3% avkastning på mina bilar.

5 gillningar

Det inlägget skulle passa utmärkt i den stora biltråden om tips för att köpa bil! :slight_smile:

1 gillning