Jag tänkte att jag gör en spin-off på några andra OT-trådar!
Fram till ungefär två år sedan så har jag hela mitt liv intalat mig själv att ”jag är inte en sådan som läser. Jag kan inte läsa… det blir bara mos i huvudet…” osv.
Jag har vid flertalet tillfällen försökt att lära mig läsa böcker men oftast inte fått någon rutin på det. Jag har hållit mig till ljudbok och lyssnat lite sporadiskt.
Sedan en dag, för ja, ungefär två år sedan när jag lyssnat färdigt på ”Rikaste mannen i Babylon” slog mig tanken att jag skulle lyssna och följa med i en bok, lite som när jag var sju. ”När du hör det hör ljudet är det dags att vända blad”
När jag kommit fram till att jag somnar lätt på busspendlingen om jag lyssnar och kollar i en bok, så fick jag hitta på något annat. Så jag bestämde mig för ”en sida om dagen”. Såklart fick jag ju läsa mer om jag tyckte om det, men nu skulle jag fan ta mig lära mig läsa!
Spola fram till nutid och jag läser varje dag. För det mesta är det non-fiction i hopp om att jag ska bli en bildad gosse genom trycksvärtans magi! Vet inte om det blir så, men trots det så kan jag med säkerhet säga att jag är en läsare!!!
Undrar vilka fler ställen jag sätter käppar i hjulet för mig själv?
SÅ, åter till ämnet:
Nu vill jag veta vad du läser just nu!
Jag har kommit en liten bit in i ”Ikigai”. Varför läser jag den? Vet inte riktigt… Någonstans, någongång har det väckt mitt intresse och titeln har suttit fast i huvudet på mig. Såg den en dag i bokhandeln, köpte den och sedan har den legat och väntat i bokhyllan. Svårare än så tror jag inte riktigt att det är. Eller så är det det. Skit samma!
Ta hand om er och sluta tro på dina dumma historier om dig själv!
Jag har småbarn och har svårt att hitta tid för att läsa på vanligt sätt. Nyligen började jag med ljudböcker. Jag har en lång promenad till och från jobbet och då finns tid att läsa. Hittills har jag lyssnat på:
Martin Bircks ungdom av Hjalmar Söderberg
Massutmaning av Tino Sanandaji
Kriget av Durim Bekteshi
Att lyssna på klassiker eller andra mer litterärt inriktade böcker uppfattade jag som lite svårt. Jag kom in i boken ändå men den litterära kvaliteten blev ändå något av ett hinder.
Massutmaning handlar om invandringens haveri och är en mer lättsmält sak. Att man inte har tillgång till alla grafer och sådant gör inte så mycket. Man förstår lätt vad graferna visar ändå.
Kriget handlar om Kosovo där jag bor nu. Det är en realistisk skildring av krig i romanform. Jag har diskuterat innehållet med mina kollegor som alla var med om kriget. De hade en rad riktiga exempel på förhållanden från verkligheten som liknade det som beskrevs i boken.
Jag tänkte framöver lyssna på böcker om Ryssland och några klassiker på engelska.
Jag har kognitiva utmaningar vilket gör det svårt att läsa och minnas samtidigt. Men har hittat ljudböcker som får det att funka.
Innan pandemin när jag pendlade mycket i bil blev det böcker på cd. Går att hitta för en spottstyver på loppisar. Nu har jag hittat Bibliotekens app Biblio och plöjer böcker den vägen.
Är speciellt intresserad av biografier/ historia /samhälle och lyssnar nu på “Roten till det onda” som handlar om kollonialmakternas uppdelningen av Mellanöstern runt förra sekelskiftet.
Har senaste året pga av världsläget plöjt mycket kring Ryssland/Sovjet/WWII/kalla kriget/diktatorer/gamla imperier
Gillar du att lyssna vill jag slå ett slag för Historiepodden och SR,s poddar Radiokorrespondenterna
Tänk vilken tur att vi inte behöver leta upp runstenar längre för att läsa och försöka förstå världen!
Jag har också just lyssnat igenom Massutmaningen! Här blev det lite för svårt för mig när diagrammen INTE syntes då diagram ger mig lättare visuell förståelse än upplästa siffror. Men mycket intressant faktabok som helhet!
Jo, den står på min lista. Det här området är lite av min hemmaplan. Jag funderar också på att nappa på något erbjudande med Storytel eller liknande och riva av 2-3 titlar på kort tid. Imperiets barn av Liza Alexandrova-Zorina står högt på listan där.
Ja, jag har verkligen fått upp ögonen för biblioteken på sistone. Shit, vilken bra service och duktiga alla bibliotikarier är! Hade dock en favorit-tant som jobbade i biblioteket på min högskola. Pia kunde fan fixa allt!
Storytel har säkert bra utbud, jag kör dock snikvarianter på typ allt. Blivit som en sport! Kika på utgåvor av Anne Applebaum, låter som de även kan vara i din smak. Har tyvärr inte hittat några inlästa av henne dock.
Håller med! Vilket utbud och service! Sedan jag blev 50% pansjo tar jag mig tid att besöka “min bibbla” någon gång i månaden för att sitta ner och bläddra i nischade månadstidningar av typen Allt om Trädgård. Mycket bilder och lättläst för mig
Via bibblans “press reader” går det tydligen att få tag på utländska dagstidningar också men har inte testat.
Jag brukar inte använda mig av bibliotikariena utan mest söka själv efter böckerna men det är väldigt bra för att slippa köpa böcker i onödan. Böcker som är riktigt bra, som jag kommer läsa om, och som inte slagit igenom brukar jag sedan köpa. Gillar att stödja ”indi-författare”