Skönlitterära böcker

Vilka skönlitterära böcker gillar ni?

Jag är nyfiken på vad ni på forumet läser för att få verklighetsflykt och underhållning. Kanske kan det bli till boktips :slight_smile:

1 gillning

Återläste ‘Parfymen’ av Patrick Süskind. Den är läsvärd enligt mig.

2 gillningar

Vad läser du just nu?

Här kan du också finna goda tips! God läsning!

2 gillningar

Jag är en större torsk på fantasy, gärna åt det lite mörkare hållet om jag hittar.. blandat mellan ljud och vanliga böcker, men allt jag lyssnar/läser är uteslutande på engelska.

Har mängder med tips om så önskar :ok_hand:

1 gillning

Jag är inte super-intresserad av fantasy, trots att jag var förtjust som barn. Men du får gärna komma med förslag! Jag är öppen för allt!

Hörde en gång en ung man i en bokaffär säga att han uteslutande läser på engelska - även när valet finns att läsa på svenska och även när det inte är fråga om engelskspråkig litteratur. Jag var nyfiken på varför men ställde honom inte den frågan. Men nu kan jag passa på att ställa dig den frågan istället – hur kommer det sig?

Embers of Illeniel (Michael G. Manning) serien är bra om man gillar mer mörk fantasy. Den kan anses väldigt rå stundvis.. You have been warned!

Name of the Wind (Patrick Rothfuss) är också en fantastisk bok, skulle säga att den är en av mina absoluta favoriter, skulle inte klassa den som mörk fantasy, lättare inslag av magi och mystik. Fantastisk handling och flödet i boken är lite unikt (enl mig iaf) Men helt klart läsvärd! (finns svensk översättning)

Jag läser mest på engelska för att ibland blir översättningen lite konstig, stelt? det blir inte samma känsla och spänning helt enkelt. Det känns lite som att kolla på en dubbad version av en grym Hollywood film.. Det når inte riktigt hela vägen fram.

1 gillning

Kazuo Ishiguro för lite perspektiv.

1 gillning

Jag är väldigt sugen på att läsa Återstoden av dagen, som många verkar uppskatta!

1 gillning

Dungeon Crawler Carl

Den konstigaste men ändå bästa fantasy/sci-fi serien jag läst det senaste decenniet!

3 gillningar

För eskapism föredrar jag deckare; helst engelska. Och då förstås lästa på engelska! Är allergisk mot dåliga översättningar - de kan förstöra en annars fantastisk bok. Även i en välgjord översättning är det svårt att få med alla språkliga nyanser, ordlekar och liknande.

Just därför skulle jag aldrig läsa en svensk författare på engelska; det blir ju samma sak åt det hållet. Däremot läser jag hellre författare som vare sig skriver på svenska eller engelska, på engelska. Känns som att de översättningarna är bättre än till det mycket lilla språket svenska.

Konkreta tips på författare: Elly Griffiths, M W Craven, Louise Penny. Gillar även Stephen Kings Holly-böcker.

2 gillningar

Just nu läser jag The inheritance of loss av Kiran Desai. Den vann Bookerpriset 2006, jag missade den nog då men den är riktigt bra. En historia som sträcker sig över tre världsdelar och gör nedslag i flera decennier, om klassklyftor och migration bland mycket annat.

1 gillning

Läser mest Fantasy och SciFi, men försöker väva in lite annat då och då för att bredda mina vyer.

Här senast tacklade jag Kevin J. Andersson och Brian Herberts Great Schools of Dune-trilogi (tyvärr ingen höjdare) och nu läser jag bok 2 i The Black Company av Glen Cook.

2 gillningar

För den som är lite mer lättsam, så är Wodehouse noveller om Bertie Wooster en höjdare.

1 gillning

Kan varmt rekommendera den men helst på engelska! Never Let Me Go är fantastisk med.

1 gillning

Men jag läser bara på engelska om jag måste :disappointed_face: trots att min fästman är amerikan hehe. Jag upplever inte att en berättelse känns lika äkta på ett annat språk än mitt modersmål, även om jag håller med om att en del går förlorat vid översättning. På svenska går det rakt in i hjärtat utan omvägar.

Tack snälla allesammans för alla rekommendationer och intressanta reflektioner! Nu har jag massor att fundera på.

Allt från Haruki Murakami!

4 gillningar

Kafka på stranden är underbar.

2 gillningar

Jag läste nyss “Stolthet och fördom”, en klassiker från 1813 av Jane Austen. Jag kom in på den i samband med diskussionen kring “Framtidens statusmarkörer”. Jag läste en ca. 100 år gammal översättning till svenska, som jag hittade på nätet, så språket var gammalmodigt, men jag tyckte ändå att innehållet var rätt underhållande.

Jag tyckte det var en tidlös och intressant studie av hur olika personlighetstyper och ekonomiska förutsättningar påverkar valet av partner.

2 gillningar

Du får läsa Bridget Jones’ Diary med, den är väl i princip en nytolkning av Pride and Prejudice. :slight_smile:

Har precis påbörjat Lydia Sandgrens nya, Artens Överlevnad. Älskade hennes debutroman och denna känns väldigt lovande. Lite mysig och gammalmodig på något vis. Brukar läsa 50-70 böcker om året i snitt så det blir en hel del både högt och lågt.

3 gillningar