Bokrekommendationer gällande beslutsfattande

Hej!

Jag lider delvis av beslutsångest. Beslut kan ta mycket energi. Såklart har jag blivit bättre med tiden, men det finns mycket att jobba på.

Nu är det så att jag gillar att läsa böcker. Finns det någon som har bok rekommendationer gällande beslutsfattande? Både för arbetsliv och privatliv?

Tack på förhand!

2 gillningar

En bok som jag kan rekommendera för personlig utveckling och jag använder råden från boken i min vardag.

3 gillningar

Tack! Jag får kika!

1 gillning

“Tänka, snabbt och långsamt” är mycket läsvärd! Den är inte konstruerad som en självhjälpsbok men den underlättar för förståelsen i hur vår hjärna fattar beslut.

3 gillningar

För att du ska slippa ta beslut om vilken får du bara ett förslag av mig. :grin:

1 gillning

Såklart har jag läst den klassikern :slight_smile: ligger på min lästa böcker gillar lista!

2 gillningar

Perfekt!

Jag har haft en lite mer beslutsfattande roll i år, så denna kan komma väl till hands nu!

2 gillningar

Jag har nu tagit mig igenom boken. Och den belyser verkligen några dåliga beteenden jag har vid beslutsångest. Finns mycket att jobba med här, men den visade mig att vissa beteenden är skadliga, trots att jag trodde de var positiva beteenden. Att vissa tankar jag har är “trösttankar”, som triggar “olusttankar” igen.

Jag kommer även rekommendera denna bok starkt till en kollega. Jag tror att det kommer vara en lika stor ögonöppnare för den personen.

4 gillningar

Du vet inte om den går att få tag någonstans enkelt?

5-10 arbetsdagars leveranstid, och just nu på kvällarna har jag tid. Får kanske läsa något annat under väntan.

Det verkar svårt att köpa svenska böcker som e böcker ofta. Det är väldigt irriterande.

2 gillningar

Det var en väldigt bra bok! Väldigt i linje med hur jag brukar göra generellt men att jag tar ofta för lång tod på mig :sweat_smile: kändes väl förankrad i hur man blev lärd på universitetet.

Mycket saker däri som jag kommer anteckna ner för framtida bruk, och kommer bli en bok jag kan rekommendera åt andra :slight_smile:

Har du några mer bra rekommendationer? Vilken var nummer två på listan? :wink:

1 gillning

Har du läst Blink av Malcolm Gladwell? Det är den jag kommer att tänka på.
Blink: The Power of Thinking Without Thinking

Men kanske också Kära ledarskap? Har inte läst själv men tycker de varit kloka båda två, det jag hört av och med dem:
Glöm alla modeord - det här är vad ledarskap handlar om - Chefstidningen

1 gillning

Får jag fråga om några exempel som du tog med dig från @anon89834999:s boktips? Funderar på att köpa den men är i valet och kvalet. Är ju inte chef i klassisk mening…

1 gillning

Nja. Har inte så många boktips men jag har ett par erfarenheter och tips från yrkeslivet.

1: Försök delegera så mycket som möjligt. Om det inte går, försök få undan de små snabba puckarna först så de inte ligger och stör hjärnan.

2: Lär dig snabbt se vilka beslut som är kritiska att fatta fort resp vad som kan vänta eller behöver mer info.

3: Om ett beslut kräver mer data eller någon form av analys som kommer ta tid, försök då ställa upp antaganden och randvillkor för beslutet. T ex jobbar jag mycket med strategiska frågor där jag behöver minimera komplexiteten i sådant som konsekvenser av geopolitik, valutasvängningar eller vad det nu kan vara. När jag presenterar för en ledningsgrupp har jag alltid med grundläggande antaganden som ”brasklappar” för att göra det enklare.

3 gillningar

Den tar ca 2 timmar att läsa, så den är inte så lång, men den är kompakt med mycket information. Du har säkerligen läst en del, men jag tror nog att du skulle tycka den är en bra sammanställning av vilka frågor man bör ta i beaktning när man gör beslut. Det är absolut inte en chefsbok. Jag tror nog att den kan hjälpa mig privat med att ta beslut.

Som senast nu när jag köpte säng så gjorde jag som boken föreslog. Jag läste 2 systematic reviews som jag hittade i toppen på google scholar, och jämförde det med vad sängsäljarna sa. Kanske ett dåligt exempel, men nu är det ju semester så det var där jag kunde applicera det :wink:

Så den föreslår de frågor du bör ställa dig för beslut, vad du bör fråga dig för att lita på andra som är “experter” eller yrkesverksamma, påminner dig att ta faktabaserade beslut, var du bör leta information, och så frågar den vad du bör tänka på när du tar beslut som påverkar andra.

Jag kan skicka sammanfattningen från boken till dig om du vill veta mer, då jag skrivit ner stor del av den.

1 gillning

Vad tyckte du själv om blink? Vad jag kan se är det många som tycker det bara är tjafs i boken? Eller hjälper den dig?

Jag är inte säker på den andra boken, men jag ska ha den antecknad för att se om jag läser den senare!

Lånade igår 10 böcker på biblioteket. 2 avverkade nu :slight_smile:

2 gillningar

Alltså… jag har gett den 5 stjärnor på Goodreads, men inte skrivit någon review. Inte säkert jag skulle gett den 5 idag, eftersom jag nog blivit mer restriktiv, men tyckte absolut den var läsvärd. Men så finner jag Malcolm Gladwell att vara en ganska intressant person.

Heja dig - vilket lässtimm!!

1 gillning