52 böcker ska läsas under 2023

Hej gänget! det finns en chans att Jan kommer använda den mäktiga mjölnir på mig :face_with_peeking_eye:.

Jag tänkte bara skapa en allmän tråd om vilka böcker som man måste läsa, och jag tänker mig inte att det måste enbart vara ekonomiska böcker då Jan redan har tagit fram en sådan trevlig lista https://rikatillsammans.se/ekonomi-litteratur-och-ekonomi-bocker/

5 gillningar

Konsten Att Läsa Tankar av Henrik Fexeus

2 gillningar

“Blink” av Malcolm Gladwell

2 gillningar

Spännande bok, får absolut beställa hem denna, tusen tack!

Även här verkar vi ha en väldigt spännande bok!
Tusen tack!

Här finns alla tips: Böcker som påverkat dig mest

5 gillningar

Måste ha missat den tråden, men tusen tack :slight_smile: Om du ser detta Jan så kan du merga trådarna.

tänka snabbt och långsamt. Bra bok som tar upp hur många misstag vi människor gör i vart tänkande

Mvh
Fredrik

3 gillningar

Kan ju pinga @janbolmeson så ökar chansen!!
:books:

2 gillningar

Tusen tack Helena!

1 gillning

Spännande, läste snabbt beskrivningen på boken, man blir ju verkligen sugen på att beställa hem den!

1 gillning

Detta är böckerna som jag har kommit fram till att jag ska läsa, vissa av dem har jag redan läst, men vissa av böckerna är väldigt värdefulla :).
@janbolmeson Kan du komma med input på listan? Jag Tänker rent strategiskt att i början av året så är det ett bra läge att tänka på psykologiska aspekter, fast två borde vara förvaltande av kapital och hur jag får mitt kapital att arbeta för mig övertid.

• V1 The 7 habits of highly effective people (Det är ett nytt år och denna boken är alltid värd att repetera)
  • V2 Konsten Att Läsa Tankar
  • V3 Blink
  • V4 Tänka snabbt och långsamt.
  • V5 Rich dad poor dad
  • V6 Rikaste mannen i Babylonien
  • V7 How a Second Grader Beats Wall Street
  • V8 A Random Walk Down Wall Street
  • V9 The intelligent Investor
  • V10 Fail-Safe Investing
  • V11 Code Red: How to Protect Your Savings from the Coming Crisis
  • V12 The 4-hour work week
  • V13 Munken som sålde sin Ferrari
  • V14 The Business of the 21st century
  • V15 Gör ditt barn rikt – från veckopeng till förmögenhet har även hört att det är nån snubbe från forumet som skrivit boken :wink:
  • V16 Think and grow rich
  • V17 Start with why
  • V18 The Art of War
  • V19 Vi är vad vi köper
  • V20 Introvert den tysta revolutionen
  • V21 Pengars psykologi Sapiens
  • V22 En kort historik över mänskligheten
  • V23 Sömngåtan
  • V24 Synchronicity
  • V25 Atomic Habits
  • V26 Digital Minimalism
  • V27 Hjärnstark
  • V28 Antifragile
  • V29 Influence
  • V30 The Gap into Conflict
  • V31 Coaching for Performance Fifth Edition
  • V32 The Great Mental Models Volume 3: Systems and Mathematics
  • V33 Playing to Win: How Strategy Really Works
  • V34 Vanans makt
  • V35
  • V36
  • V37 Konsten att lyssna
  • V38 Rework
  • V39
  • V40
  • V41
  • V42
  • V43
  • V44
  • V45
  • V46
  • V47
  • V48
  • V49
  • V50
  • V51
  • V52

Med tanke på att din trådstarts frågade efter:

så är det ganska stor tonvikt på ekonomiska böcker på din lista so far.

Jag hade tagit ännu en titt i följande tråd där det finns en uppsjö av böcker som verkligen bryter det ekonomiska fokuset:

För egen del är det blandningen som gör skillnaden - jag läser en uppsjö genre OCH jag läser dessutom ett antal böcker samtidigt, så jag får en slags korspollinering mellan böcker under tiden jag läser.

Har också haft en liknande utmaning, med tillägget ‘blogga om boken varje vecka’, bara för att sån e jag:wink:

4 gillningar

Ja det är sant att det är väldigt tungt inriktat på ekonomi, men jag är väl lite så som person, att det jag inte förstår vill jag lära mig mycket om så att jag kan förstå det.
Och anledningen till att jag vill ha ekonomiska böcker bokstavligt talat arbetsinriktade böcker är för att jag ska kunna läsa på arbetstid när det inte finns så mycket att göra, för tiden som jag lägger ner på att läsa en bok läggs när jag ändå kommer att arbeta det innebär indirekt att jag får mer tid med min familj.
Även om detta givetvis inte kommer vara fallet, då jag har en tendens att ringa när tanken dyker upp i huvudet och jag bryr mig inte om det är helg eller om vad klockan är.

Tack för rådet <3

Har uppdaterat min lista lite, förhoppningsvis är den klar underdagen :slight_smile:

Konsten att lyssna av Annika Telléus kan jag verkligen rekommendera!

1 gillning

Tusen tack Oscar!

1 gillning

Rework (Jason Fried) tycker jag fortfarande innehåller ganska mycket kraftfulla tankar om arbete / kreativitet / entreprenörskap.

2 gillningar

Spännande!
Är verkligen ett ämne som jag vill kunna förstå bättre!

”You Can’t Lose Trading Commodities” av Robert Weist.

Uråldrig och inte alls något man kan använda som ”manual” för råvaruhandel i dagsläget, men innehåller ändå intressanta tankesätt och fallgropar som kan appliceras även på andra områden inkl. investeringar i enskilda bolag. Om någon vill läsa något utöver det gamla vanliga ”rich dad, poor dad” och ”4-hour work week” som brukar rekommenderas.

2 gillningar

En bok som lite förändrade min syn på världen är Stellan Tengroths “Tillväxt till döds”. Ingen tegelsten utan går ganska snabbt att komma genom, men kanske en fin motvikt till många av de ekonomiböcker du listat redan?

1 gillning